1. A Walk to Remember

454 12 0
                                    

  "happy birthday, K," sapa Michael ketika dia sampai pejabat awal pagi itu. K menoleh dan membalas dengan ucapan terima kasih. Semalam hari jadinya. Mungkin Michael baru tahu hari jadi K selepas waktu pejabat. K tidak kecil hati. Hari jadinya itu hal peribadi. Michael hanya rakan sepejabat. K tidak perlu untuk merasa terkilan menerima ucapan lewat sehari.

K meletakkan tas tangannya di dalam laci. Dia menekan butang ON pada Desktopnya. Michael kembali fokus pada lukisan pelan projek bangunan komersial. Sambil menanti Dekstopnya sedia, K membuka journal. Rutinnya setiap pagi, melihat senarai kerja yang perlu disiapakan untuk hari itu dan menyemak tarik penting untuk projeknya. K bangkit dan menuju ke pantri. Dia perlu coklat panas untuk pagi itu.

K capai cawan putih milik. Dia memasukkan dua sudu besar serbuk coklat dan satu sudu kecil gula. Kemudia dia menuang air panas sehingga penuh cawan. K mengacau air coklat dan kembali ke mejanya. K perlu melalui meja Michael untuk sampai ke mejanya.

"how do you know my birthday?" soal K pada Michael. Tiba-tiba sahaja K kembali pada topik hari jadinya.

Michael menoleh sekilas pada K. " Facebook," K mengangguk. Ya, dia berkawan dengan Michael di Facebook.

Hari jadi semalam adalah hari jadi yang paling hambar. Hambar kerana dia tidak menerima ucapan dari teman rapatnya. Hambar kerana tiada sambutan hari jadi. Hambar kerana dia tifak menerima panggilan istimewa dari kawan baik. K melepas nafas berat dan menarik senyum. Inilah kehidupan.

Bukan salah sesiapa pun. Sejak dia menetap dan bekerja di luar negara, K jarang berhubung dengan rakannya di Malaysia. Sejak dia sakit depresi dan anxiety, K tutup ruang berkongsi kehidupannya. Salah K sebenarnya. Kini, dia bukan orang istimewa atau penting pada sesiapa pun. K hanyalah seorang ingin teruskan hidup.

K hanya menerima ucapan hari jadi dari mak, baba dan adik beradiknya. Juga, beberapa orang yang masih mengingatinya. Rasanya tidak sampai sepuluh orang. Mungkin lima sahaja. Bukankah berdua lebih baik K, pujuk hatinya.

K menoleh sekali lagi pada Michael. Michael bukan lelaki berkulit putih. Michael lelaki bermata sepet dari Hong Kong. Pada awal pertemuannya, K tahu Michael bukan lelaki cina dari Malaysia. Penampilan Michael yang bergaya dan punya aura orang kaya membuatkan K meragui Michael orang Malaysia.

"do you have anything to ask?" soal Michael. K tersentak. K menggeleng serta-merta. Dia tertangkap merenung lelaki bujang. K sentuh tetikus dan menekan software Revit. Minda K masih lagi memikirkan tentang Michael walaupun tangannya sudah mula bekerja.

Michael bukan lelaki istimewa. Rupanya bukan sekacak Orlando Bloom. Wajahnya elok, lengkap dengan sepasang mata yang sepet, hidung dan mulut. Oh, Michael ada lesung pipit dan berkaca mata bulat. Gayanya yang sentiasa gentelman menjadi tarikan pada wanita. K juga suka sikapnya. Michael juga bijak menyentuh hati orang sekelilingnya. Contohnya, mengucap selamat hari jadi pada K. Perkara kecil yang tidak penting pada Michael (mengikut pendapat K), tapi sangat menggembirakan hati K.

Sel otak K berhubung aktif. Mencari memori antara K dan Michael. Ada dua tiga perkara yang Michael buat sebenarnya menyentuh hati K. Yang paling meninggalkan kesan pada hati K, Michael tidak memberi komen buruk sewaktu K tengah sedih ketika projek K mengalami masalah. Michael hanya menyuruh K bersabar dan belikan sandwich untuk makan tengah hari. K tidak jadi menangis kerana reaksi Michael yang seperti tiada perasaan.

K tiba-tiba tersedak. "are you ok?" suara Michael menyapa. K memandang Michael. Michael tidak menoleh, matanya masih di skrin. jantung K berdegup laju-laju. Oh tuhan, rasanya aku suka Michael.

"K, Martin asked about aged care project. When you will submit tender?" Susan menyapa.  

Dia Lelaki RandomWhere stories live. Discover now