פרק 2

5K 262 17
                                    

האוכל הדוחה נבלע בקושי. קינוח אף אחד לא לקח.

ולסלטים איש לא ניגש כלל.

אני יושבת לצידה של שותפתי לחדר ומחכה שזמן האוכל ייגמר.

"את השתגעת?!" היא עוד טון אחד תגיע לצעקה.

ששש! אני מנסה להשתיק אותה.אני חוסמת את פיה בידי.ידעתי שלשתף אותה מתכנית הבריחה יהיה רע. כשהיא נרגעת אני מורידה את ידי. "את לא מבינה? אני לא רוצה לחיות כאן למשך שארית חיי! זה הסיכוי היחיד שלי לצאת מכאן" אני אומרת.היא שוקלת דעה ואז אומרת בהחלתיות שקובעת שאם אני אנסה להתנגד התוצעה תהיה רעה "אני באה איתך". אני שותקת לרגע ואז מהנהנת.

אני צועדת בעקבות כולם לחדר העבודה המשותף. לפי הנהלים של 'הכלא הישן' בעירה הקטנה גרין טרטל קיי, חובה להעסיק את כל דיריי הכלא בתעסוקה חוקית במהלך שש עד תשע שעות ביום. אני נכנסת לעמדה שלי ומתחילה לתפור. התעסוקה שלי היא תפירת מדים לחיילי ארצות הברית.אין לי בעיה עם התעסוקה שליץאני כבר לא נדקרת מהמחט כמו ילה קטנה וטיפשה. אני כבר יכולה לתפור בעיניים עצומות חולצה צבאית שלמה.

הבעיה היא שבשלב מסויים אתה מתחיל להשתעמם.אז אני מצאתי דרך להעסיק את עצמי . אני משננת את האגפים שיש בכלא. הכלא בן השש קומות כולל עשאים ושתיים אגפים.אני מתחילה לצתת בשקט לעצמי: 

אגף מעבר- בו שוהים אסירים במשך מספר ימים, האסירים עוברים ממתקן למתקן עם ליווי השב"ס לבתי משפט, בתי חולים וכו'.

אגף מיון- נקודה למיון ולאבחון אסירים על ידי ועדה הקובעת את בית הסוהר המתאים לכל אסיר. באגף זה נמצאים אסירים שפוטים ועצורים.

אגף מתחילים- בו שוהים אסירים חדשים שנכנסו לבית הסוהר. חלק מהאסירים באגף זה הם בעלי מגבלות ביטחוניות.

אגף משתלבים- אסיר שמוכיח התנהגות טובה והותרה לו יציאה לחופשה עובר מאגף המתחילים לאגף זה.

אגף מתקדמים- מיועד לאסירים שהוכיחו התנהגות טובה באגף המתחילים ובאגף המשתלבים ושלוקחים חלק בפעילויות חיוביות בכלא. אסירים באגף זה יקבלו זכויות יתר כמו עבודה בתוך כתלי הכלא וניתן להם חופש תנועה רב יותר מאשר לאסירים אחרים.

אגף בידוד- נועד לאסירים שנידונו לעונש בידוד באגף בידוד. באגף זה שמים דגש רב על פיקוח ועל שליטה.

אגף לאסירים נקיים מסמים- נ"ס- באגף זה שוהים אסירים שאינם משתמשים בסמים ואשר עוברים בדיקות יום-יומיות לגילוי סמים. אסיר שנמצא כי השתמש בסמים באגף זה מורחק ממנו.

אגף לגמילה מסמים – מרכז גמילה שיקומי- מג"ש ומחלקות הגמילה בכלא "חרמון"- אגף שנועד לתת טיפול גמילה אינטנסיבי לאסירים שאובחנו כמתאימים לתהליך הגמילה מסמים. האסירים שוהים באגף זה 9 חודשים לפחות ובו הם מקבלים טיפול קבוצתי, טיפול משפחתי, פעילויות חינוך, מדריכי גמילה שהם מכורים שנקיים מסמים שמועסקים כצוות מקצוע כחלק מתהליך השיקום וניהול של האסירים את חיי קהילה באגף.

אגף לאסירים טעוני פיקוח- מיועד לאסירים בעלי פיגור שכלי קל או בעלי הפרעה נפשית הזקוקים לסיוע טיפולי ואינם יכולים להשתלב באגפים הרגילים.

אגף מחלקת בריאות הנפש – מב"ן- אגף זה ממוקם רק בכלא מג"ן וכוללת שתי מחלקות פסיכיאטריות, אחת פתוחה ואחת סגורה, ושירות רפואי. באגף זה מאושפזים הן עצורים והן אסירים, חלקם מרצון וחלקם מכפייה, על פי צו שופט לצורך הסתכלות פסיכיאטרית או לפי החלטת פסיכיאטר מחוזי.

אגף לחולים כרונים- בו שוהים אסירים במצב רפואי כרוני שאינם יכולים לשהות בתנאי מאסר רגילים. אסירים אלה נמצאים בהשגחה צמודה. אגף זה קיים רק בכלא מג"ן ובכלא מעשיהו.

אגף לקשישים- אגף פתוח המאכלס אסירים קשישים. רוב האסירים ששוהים באגף זה הם חולים הזקוקים לטיפול במרפאת האגף.

אגף לאזרחים- בו שוהים אסירים שמרצים מאסר אזרחי ולא פלילי, כגון בגין אי תשלום קנס, חוב, מזונות או אי מתן גט.

אגף טעוני הגנה- בו שוהים אסירים שיש צורך להחזיקם בנפרד מאסירים אחרים בבית הסוהר, למשל על רקע של חשש מ"חיסול חשבונות". התנועה שלהם מחוץ לאגף היא מוגבלת אך הם עדיין יכולים להשתלב בפעילויות השונות. זהו אגף בעל רמת ביטחון מרבית.

אגף הפרדה- ובו מוחזקים אסירים בהפרדה בשל היותם בעלי סיכון לביטחון המדינה או שיש חשש שאסירים אחרים יפגעו בהם. מפקד גוש או מפקד בית הסוהר רשאי להורות על הפרדת אסיר..

אגף ביטחוני- ובו מוחזקים אסירים או שפוטים על עבירות נגד ביטחון המדינה. אסירים ביטחוניים מופרדים משאר האסירים.

אגף שיקום קבוצתי- מיועד לאסירים שהוכיחו התנהגות טובה בכלא ושנותרה להם תקופה של 42 חודשים ומטה עד תום 2/3 מתקופת מעצרם או שחרורם. אסירים אלה יוצאים לעבוד מחוץ לכלא מידי יום כאשר הם מלווים בסוהר או באדם מטעם המעסיק שהוסמך להיות מלווה, ושבים ללון בכלא.

אגף שיקום פרטני- מיועד לאסירים שיתרת מאסרם 18 חודשים ומטה עד תום 2/3 מתקופת מעצרם או שחרורם המלא והם מקיימים את התנאים שנקבעו בתקנות השיקום כמו התנהגות טובה, ולאחר ששהו מספר חודשים באגף השיקום הקבוצתי, ואינם מהווים סיכון לשלום הציבור. אסירים אלה יוצאים לעבוד מחוץ לכלא ללא ליווי.

הוסטל- מיועד לאסירים שנותרה להם תקופת מאסר של 12 חודשים ומטה שהתנאי הוא שהייה של לפחות שלושה חודשים באגף השיקום. אסירים השוהים בהוסטל יוצאים לעבוד או ללמוד באופן פרטני ומורשה להם לצאת לחופשה בסופי שבוע ובחגים.

מחלקה לטיפול ושיקום עברייני מין- מחלקה שקיימת במספר בתי כלא בארץ, ומטפלת באוכלוסייה של עברייני מין מכל הסוגים באמצעות טיפול קבוצתי בעיקר, שמיועד להפחתת הסיכון שישובו לבצע עבירות לאחר שחרורם.

מחלקת "התקווה"- מחלקה מיוחדת המטפלת בגברים נקיים מסמים שנשפטו על עבירות אלימות במשפחה. אסירים, המתחייבים לכללי המחלקה, משתלבים בפעילויות חינוך ותעסוקה בכלא.    

אני נאנחת בשקט ומצטטת לעצמי את האגף שאני נמצאת בו "אגף נוער בוגר- האגף אשר כולל נוער בעייתי שעבר גיל שש עשרה ומהליכים משפטיים הולך לכלא ולא למוסדות שיקום לעבריינים"

אני שותקת. ואז,מרגישה בדמעה זולגת לאורך לחיי.אני מוחה אותה במהירות וממשיכה לתפור

התחלה חדשהWhere stories live. Discover now