XXXIII

495 33 2
                                    

Ramona Dan Keluarganya.

Cuaca cantik redup dan berangin. Dedaunan berterbangan mengekori arah yang dibawa. Hati Ramona merasa sedap. Kepala mula ringan. Tiada rasa ragu-ragu atau was-was lagi.

Encik Ben berjalan kaki menuju ke pintu utama. Gerak tubuhnya ligat menayang kepada semua untuk detik baru yang dibawa ini. Ramona hanya mengekor dari belakang.

Ramona ralit memerhati sekeliling sekaligus mengimbas semua kenangannya disini. Tempat kegemarannya di bawah pokok rendang itu selalu dibuat tempat membaca. Rasa dari memori itu mula mengalir di tubuh. Rindu juga muncul. Kawasan lapang depan halaman juga tempat kegemarannya. Berlari seorang diri. Bermain seorang diri sambil diperhati orang gaji juga merangkap pengasuhnya.

"Cik Ramona..", Seorang perempuan pertengahan usia menghampiri Ramona. Penyapu yang dipegang dicampak tepi. Dia memeluk Ramona. Wajahnya kelihatan gembira. Air matanya mengalir.

Pekerja-pekerja yang lain seperti pekebun dan pengawal keselamatan berada di tepi turut menyambut kepulangan Ramona. Ramona memberi senyuman kepada semua.

Pintu utama dibuka Encik Ben.

Cahaya dari luar memancar ke dalam. Memperlihatkan dua susuk tua yakni mak ayah Ramona.

Ramona menoleh dengan tangisan membasahi wajah. Wajah-wajah dari memori muncul di depannya dengan senyuman yang baik.

Ramona berlari menghampiri mak ayah. Mereka bertiga langsung berpelukan seeratnya. Kehangatan membawa kegembiraan walau tiada sepatah kata.

Ramona Di MaranDonde viven las historias. Descúbrelo ahora