Prolog

10.5K 481 14
                                    

Di sebuah perkampungan,keadaan sangat huru-hara...api menjulang naik dari atap rumah,bunyi orang menjerit kesakitan terdengar di sana sini.

Sesuatu telah mengucar-kacirkan kehidupan yang harmoni...membuatkan suasana yang harmoni itu bertukar huru-hara.

Di sebuah rumah terdapat sebuah keluarga yang masih selamat tetapi selamat itu tidak bertahan lama kerana 'sesuatu' sedang menuju ke arah rumah mereka.Si ayah ternampak akan benda dari jauh itu yang sedang menuju ke arah rumah mereka.

"Ace,keluar dari rumah ini! Keadaan tak selamat untuk kamu...Bawa sekali adik kamu..." bilang si ayah.

Ace yang berumur 6 tahun itu tidak bersetuju dengan ayahnya,lalu dia membantah."Tak!! Ace takkan tinggalkan ayah dengan ibu!!"

Si ibu yang mendengar bantahan Ace berasa sayu lalu si ibu menuju ke arah Ace dan adiknya berada.Si ayah hanya memandang sayu akan tindakan ibu Ace.

"Dear,its too dangerous here.Both of you must go out from this house...take your little brother with you.Protect him.I trust you." Kata si ibu dengan lembut sambil mengusap rambut adik Ace yang baru berumur 4 tahun.

Si ayah pula menyampuk percakapan si ibu "Your mother was right,Ace.Its too dangerous for both of you."

"But,father..I don't wanna to lose you." Kata Ace sambil menangis teresak-esak...

"Ace!!...Don't cry!! You a man right now!! You're not kid anymore!!...Take Leo with you...I and your mother counting on you.So,Ace,please!!..dengar cakap ayah...keluar Ace...keluar dari rumah ni...kamu berdua adalah anak ayah dan ibu...kelahiran kamu bagaikan syurga buat kami berdua.Ayah nak kamu ikuti arahan ayah...boleh kamu ikutinya?"

Ace terus memeluk ayahnya sambil menangis teresak-esak..si ayah pula hanya mengusap belakang anak sulungnya itu begitu juga dengan si ibu..

Selesai sahaja memeluk...Ace mengelap air matanya..."Baiklah kalau itu yang ayah mahukan..." katanya sambil memimpin tangan kecil adiknya itu...

Si ayah dan si ibu tersenyum kelat mendengar persetujuan Ace lalu si ayah menyerahkan sebilah pedang yang tersimpan kemas dalam sarung pedang berukir tulisan purba.

"Take this sword with you Ace.Use this to protect you and your little brother"

"Tapi ayah,pedang ni kepunyaan ayah...kenapa ayah beri pedang ini kepada Ace?." Kata Ace.

"Pedang ini bukan sebarang pedang...ini pedang lagenda. Ia amat berkuasa. Dulu pedang ini milik ayah. Sekarang pedang ini milik kamu,ayah nak kamu jagakannya buat ayah."

Tiba-tiba si ibu menyampuk perbualan si ayah."Rowan!!..dia dah dekat!!."

"Stay with them Lea..I want you safe."

"No!! I want to fight with you."

"If you say that.Now Ace go out from this house."

"But...."

"No but...go out now...remember Ace,you and your little brother is the last generation of Windcrawler Clan.I want you to protect our clan name.So please go out."

Ace tanpa banyak bicara terus memimpin tangan kecil adiknya itu sambil berlari ke arah hutan berdekatan...

Semasa mereka berdua lari,Lea iaitu ibu Ace dan Rowan iaitu ayah Ace hanya menghantar mereka melalui pandangan mata.

"Lea..."

"Yes Honey??"

"Abang nak Lea tahu sesuatu." Kata Rowan sambil memerhati makhluk tersebut.

"Apa dia?"

"Abang nak Lea tahu bahawa abang sangat sayangkan Lea."

"Abang...." Kata Lea sambil memegang tangan suaminya itu."Saya nak abang tahu juga bahawa saya pun sayangkan abang dan kalau boleh saya nak buat satu permintaan."

"Apa dia" tanya Rowan

"Kalau kita mati,saya nak kita mati bersama."

Rowan hanya tersenyum sambil mengusap rambut isterinya itu.

"Abang setuju.You're my soul and I'm not going anywhere." Balas Rowan.

Tiba-tiba pintu ditendang dari luar.Kelihatan seseorang di pintu itu.

"Rowan Wincrawler and his wife Lea Windcrawler...nice to meet you." Bilang makhluk itu.

Rowan sudah bersedia dengan pedang di tangan kirinya begitu juga dengan Lea.

Makhluk itu hanya tersenyum sinis lalu menyerang mereka berdua.

Ace yang berlari sambil memimpin tangan adiknya itu berhenti seketika lalu dia memusingkan badannya ke belakang...kelihatan ayah dan ibunya sedang berlawan dengan makhluk itu.

Dalam tak sedar pegangan adiknya terlepas membuatkan si kecil itu berlari.Ace yang melihat perlawanan itu tak sedar bahawa adiknya sudah hilang.

Kelihatan ayah dan ibunya bersusah payah melawan makhluk itu.Ayahnya mengalami banyak luka begitu juga ibunya.Lalu dia merasakan bahawa tangan adiknya tiada dalam pengangannya.Dia mula gelabah apabila dia tidak menjumpai adiknya di sekitar tempatnya berhenti...sedang dia mencari adiknya,satu letupan menarik perhatian Ace.Dia membesarkan mata apabila tidak lagi melihat rumahnya...lalu dia menjerit.

"Ayah!!!! Ibu!!!!!"

Ace hanya terduduk di situ sambil menangis teresak-esak dia merasakan dirinya tidak berguna...kerana tidak dapat menjaga adiknya...setelah puas menangis Ace bangkit dari duduknya dan mencari adiknya.

Dua jam berlalu,hari sudah pun malam tetapi Ace masih lagi tidak dapat mencari adiknya.Dia sudah penat,terlalu penat tetapi Ace memaksa dirinya untuk mencari adiknya.Akhirnya dia jatuh tersungkur kerana terlalu penat.Dia hanya mengalirkan air matanya sambil memandang bulan.

"Adakah ini pengakhiran buat aku?...heh..Ayah,Ibu...maafkan abang kerana tidak dapat menjaga adik dengan betul."

Lama kelamaan pandangan dia menjadi kabur akhirnya dia pengsan di hutan tersebut.

TALE OF WINDCRAWLER[C]Where stories live. Discover now