BAB 4

1.2K 67 0
                                    

"Hanya engkau yang terpilih"

     Tercungap-cungap gadis itu menarik nafas. Pandangannya dihalakan ke seluruh ceruk hutan bagi memudahkannya mencari jalan pulang.

     "Kat mana aku ni? Tak jumpa pun jalan keluar." monolognya sendirian sambil berjalan perlahan meredah hutan belantara itu. Tidak semena-mena, terdengar sayup-sayup suara seperti ada perkampungan di hadapan sana. Dengan langkah yang laju Suraya berlari ke arah suara itu dengan harapan, dia dapat berjumpa semula dengan rakan-rakannya. Tidak lupa juga, lelaki yang berjaya mengetuk pintu hatinya. 😳

     Setibanya di penghujung jalan. Suraya terkedu. Bukan seperti yang diharapkan. Harapnnya hancur musnah. Yang diharapkannya ada di depan mata ialah, bumbung bangunan hotel yang didiaminya dan rakan-rakan. Tetapi, sebaliknya sebuah perkampungan yang sangat pelik dari segi pandangan matanya.

     "Apa yang dah berlaku? Aku kat mana ni?" ujarnya yang masih berdiri kaku di situ.

     "Kakak. Kenapa kakak berdiri di sini? Mari, ikut adik. Kita main masak-masak, ya?" lamunan Suraya telah dipecahkan oleh satu suara gadis cilik yang entah dari mana datangnya.

     "Eh! Errr... Adik?" panggil Suraya.

     "Ya, kak? Kita main masak-masak, ya?" ajak gadis cilik itu lagi.
Memandangankan tiada respon daripada Suraya, menyebabkan gadis itu menarik tangan Suraya agar mengikut langkahnya.

     "Eh, adik. Kejap!" terjerit Suraya apabila tangannya ditarik. "Kita kat mana ni?" soalnya lalu menghalakan pandangannya ke sekeliling kampung itu. Terhenti sebentar pandangan matanya pada pak cik tua yang asyik membanting tulang memotong kayu api itu. Tetapi, bukan dengan kapak sebaliknya hanya menggunakan tangan?! Fulamak! Terornya! Tak padan dengan kurus.

     "Aku termasuk dalam dunia bunian ke ni?" ujar Suraya dengan muka pucatnya. Itulah padahnya kalau terpengaruh dengan cedita tv. Apa tak hey!

     "Bukanlah, kak. Sekarang akak berada di Megalia Kingdom. Negeri yang penuh dengan magic. Semua yang mustahil di dunia akak. Mustahil di dunia ini. Macam ini!" ujar gadis cilik itu panjang lebar lalu memunculkan puting beliung kecil di telapak tangannya. Wow! Amazing!

📖

     "Apa perkembangan sekarang ni?! Tak ada apa! Dah dua hari berlalu lepas peristiwa Suraya hilang. Polis pun cari tak jumpa. Apa patut kita buat sekarang? Duduk sini dengan hanya berpeluk tubuh? Nonsense!" ujar Shida lalu masuk ke biliknya. Tidak sampai 5 minit Shida keluar semula dengan Seluar sukan dan T-shirt lengan panjangnya.

     "Eh, awak nak pergi mana?" soal Zafril yang pelik dengan penampilan teman wanitanya. "Tolong polis cari Suraya sampai jumpa." ujarnya sambil mengikat rambutnya yang panjang paras bahu sebelum dia berlalu keluar. Tetapi, tidak sempat Shida berbuat demikian Zafril dengan pantas menahannya keluar dari bilik itu.

     "Saya tak benarkan? Itu tugas polis. Biar polis yang uruskan." ujar Zafril tenang tetapi tegas.

     "Hei! Awak sedar tak sekarang kita sedang berbincang tetang siapa? Suraya tahu tak? Suraya! Dia hilang dan kita tak tahu di mana dia sekarang ini. Sihat ke tidak? Selamat ke tidak? Kita tak tahu! Sedangkan kita? Duduk sini berpeluk tubuh? Suraya kawan saya. Kami membesar bersama-sama. Saya sebagai kawan bertanggungjawab mencari dia. Kalau awak nak halang, itu hak awak. Tapi, saya tetap akan cari Suraya sampai jumpa." ujar Shida dengan dadanya yang berombak menahan marah. Dalam tidak sedar ada linangan air mata yang jatuh di pipinya sebelum dia keluar dari bilik itu.

     Mereka yang lain hanya terkedu dengan kata-kata Shida yang jelas menusuk jiwa. Sehinggalah Zafril sedar, lalu mengejar Shida yang telah hilang daripada pandangan.

To be continue...

P/s: okay saya belanja gambar watak shida pulak. Sombongkan? Maklumlah, dalam cerita ni saya buat dia watak keras hati tapi penyayang. Huhu. Enjoy!

RANTAI (Complete) Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang