part 16

1.5K 86 0
                                    


"Macammana u all tahu rumah I kat sini?" Soal Sara mesra. Sara kelihatan sungguh berbeza sekali. Dari tubuhnya yang dulu kurus cengkung sekarang sudah berisi cantik. Rambutnya yang perang kelihatan beralun dan bersinar segar. Bibirnya merah, cukup menonjol pada kulitnya yang putih gebu itu. Mampu mencairkan hati mana2 lelaki yang memandangnya.

"kitorang mintak tolong dari ustaz..." belum sempat sufian menghabiskan kata2nya, bahunya disiku Hafiz.

"Ehem.. kau apa khabar Sara?" Soal Hafiz berbasa-basi. Sara tersenyum manis.

"i baik je.. actually, I nak mintak maaf dari u berdua. Especially u, Hafiz. I dah buat salah dekat U dulu. Masa tu I masih tak dapat nak kawal perasaan I lagi. Sampai2 I jadi tak waras macam tu. It was so embarassing. I'm so sorry, Hafiz." Ujar Sara cuba menggapai tangan hafiz sebelum lelaki itu melarikan tangannya.

"It's okay, sara.. how about... kau punya.. ehem.." Hafiz terasa berat untuk menyebut saka dan cuba mencari perkataan lain yang lebih sesuai.

"My what? Saka?" Soal Sara membuatkan Hafiz tersenyum.

"I dah buang.. i dah bagi kat my uncle. Dia yang nak. So i bagi lah. I dah tak nak bela benda tu lama2. Menyusahkan i aje.." Hafiz mengeluh lega.

"Alhamdulillah kalau kau dah sedar.. benda tu semua syirik." Sara hanya mengangguk.

"Aku nak tanya something. Betul ke kau yang bunuh... Izat?" Sara kelihatan murung.

"Maafkan i Hafiz. Memang i yang bunuh dia. i yang suruh tedung patuk dia sampai dia tergelincir dan lemas.. maafkan i.." Hafiz memandang Sara. Sudah tentulah dia akan dapat lari dari hukuman dunia. Bukti tiada untuk menuduh Sara sebagai pembunuh. Biarlah itu menjadi urusan dia dengan Allah S.W.T..

Setelah agak lama mereka di rumah banglo itu, mereka melangkah untuk pulang. Sebaik sahaja kereta honda civic putih milik Hafiz hilang dari pandangan, sara mendapat satu pesanan melalui aplikasi whatsappnya.

"Pandai u berlakon ya.. u rasa hafiz perasan tak lakonan u?" Sara tersenyum sinis.

"Mestilah, kalau tak takkan dia boleh duduk lama borak dengan i tadi.." butang send ditekan sebelum Sara melangkah masuk ke dalam rumah.

.…………………………..……............

"Kau rasa betul ke perempuan tu dah bertaubat?" Soal Sufian.

"Entahlah, pian.. manusia ni senang berubah. Sekejap cakap dah bertaubat.. last2 dia buat balik. Aku pun tak tahulah nak percaya ke tak.." jelas Hafiz.

"Aku takut je.. kalau2 dia jadi gila balik.." Hafiz hanya tersenyum mendengar kata2 Sufian.

"So.. kau rasa Sara ada kena-mngena tak dengan ustaz malik?" Hafiz berdehem.

"Aku tak sure. Tapi macam yang ustaz malik cakap, aku kena hati2. Aku tak boleh percaya kat siapa2 sekarang ni.."

"Termasuk aku?" Hafiz memandang sufian sebelum kembali menumpukan perhatian pada pemanduannya. Soalan Sufian dibiarkan tidak berjawab.

.............…………........................

"Aahhh.. akhirnya aku boleh tidur!" keluh sufian sebelum menghempaskan dirinya di atas katil. Hafiz hanya tergelak memandang rakannya itu. Tuala dicapai sebelum dia bergerak ke bilik air. Jam menunjukkan pukul 7 malam. Dia perlu bersiap2 untuk ke masjid.

Kepala paip dipulas. Terasa segar sekali sebaik sahaja air jatuh pada badannya. Air yang terasa dingin itu mula bertukar hangat dan pekat. Hafiz sudah berasa tidak sedap hati. Air yang jernih tadi mula bertukar warna dan berbau hanyir.

"Darah?" Gumam Hafiz sebelum menjauhkan diri dari paip mandi itu. Air liur ditelan. Pintu bilik air diketuk tiba2 membuatkannya tersentak. Ketukan bertalu2 itu membuatkan jantung hafiz berdegup lebih kencang.

"S.. siapa? Nak apa?" Soalnya.

"Akulah.. Pian.. aku nak mintak sabun kau sikit." Ujar suara dari luar membuatkan hatinya sedikit lega. Pintu bilik air dibuka sebelum menghulurkan sebotol sabun mandi kepada sufian. Hafiz mengalihkan pandangannya pada paip yang masih terbuka itu. Darah sudah tiada. hilang tanpa kesan.

"perasaan aku je ke tadi?" Soal hafiz.

"Hah? Apa kau cakap?" Soal sufian pula yang masih berada di sebelahnya.

"Tak ada apalah. cepat sikit sabun tu. aku nak guna." Sufian hanya tersengih.

GELAPWhere stories live. Discover now