PART38

1.6K 41 9
                                    

Lagu Puteriku Sayang yang didendangkan oleh kumpulan Hijjaz amat menyentuh hati Lisa. Lagu itu menggambarkan pesanan,pujian serta ingatan dari seorang ayah buat puteri tercinta.

Allah,kuatkan hati..andai ayah ada lagi.

Lisa meneruskan perjalanan ke kampus apabila lampu di hadapan bertukar warna hijau.

Lisa melangkah masuk ke dalam kampus,niatnya hendak ke kafe terbantut apabila matanya tertangkap kelibat seseorang yang amat dia kenali.

Mirip sangat...tak...tak...mustahil dia ada lagi.

Lisa pov.

Malam itu,tanpa dipaksa suasana sunyi sepi yang terbina sendiri di dalam bilik. Aku hanya memandang kosong wajah Hafiz.

"What are you thinking about sayang?" Hafiz menyoal secara tiba-tiba.

"About you."

Hafiz tergumam. Sehari tak bagi cair bukan Lisa namanya.

"Sayang tipu,mesti fikir pasal prince charming sayang. Abang manalah special."

"Memang pun." Kata-kata aku terhenti. Kening Hafiz bertaut,comel! aku membuka mulut,menyambung kata-kata tadi.

"Ayah,dia prince charming saya..selamanya saya akan tetap fikir,sayang dan rindu padanya. Tapi abang,raja dalam hati,limpa,hempedu,jantung,paru-paru saya..yang akan saya cinta,sayang,sepenuh hati..hingga hujung nyawa." Merah padam wajah aku sekarang.

"Amboi,sampai ke jantung perginya. So,sekarang sayang tengah fikir tentang ayah la ni?"

Aku memejamkan mata. Diam tandanya ya. Sesekali aku meraup wajah,sebetulnya menahan air mata. Sejak belakangan ini aku amat sensitive. Sebut tentang ayah,aku tidak mampu untuk menahan air mata. Aku bukanlah sekuat yang disangka.

"Sayang..jangan menangis macam ni,tak akan ubah apa-apa..kita kena tawakal,sabar tu penting. Allah tak pernah dan tak akan pernah menguji hamba-hambanya jika mereka tidak mampu untuk menanggungnya. Sepatutnya kita perlu rasa bersyukur. Ujian ni dapat meningkatkan tahap kesabaran kita,manusia tak sepatutnya mengehadkan sabar sebab sabar tu tak terbatas. Ujian demi ujian yang buat kita lebih ingat kepada sang pencipta. Dekatkan diri pada Allah,sesungguhnya dia maha mendengar,sayang. Dia akan dengar doa sayang.  Abang nak,sayang cintakan Allah dan rasulullah lebih daripada abang. Abang mungkin akan pergi,bila-bila masa. Mungkin juga rasa cinta tu akan lenyap dan kita bawa haluan masing-masing. Cinta hakiki yang perlu kita kejar. Sama juga macam ayah,kita tidak pasti dia masih ada,atau tidak. Sayang tak boleh nak terus berharap."  Aku mengangguk tanda faham.

"Lisa harap,Lisa akan mampu. Abang....jangan tinggalkan Lisa."  

"In Shaa Allah sayang. Selagi kudrat masih ada,abang sentiasa ada dengan sayang." Hafiz  menggengam kedua-dua belah tanganku,menyalur kekuatan.

Aku meleraikan genggamannya. Muka Hafiz nampak terkejut,mungkin terasa. Aku ketawa kecil lalu menyandarkan badan ke dada bidang Hafiz. Senyuman memang tidak lekang dari bibirku. Aku bermain dengan tangan Hafiz. Mood manja on! Hehe.

Hafiz cuma melayan,dia mencium kepalaku. Lama.

Selamat malam dunia.

short chapt. Ngam-ngam 444 words hahaha. Buat masa ni,mood menulis tenggelam timbul. Sorry :')





Misi HafizWhere stories live. Discover now