PART 17

995 28 0
                                    

Finally..persiapan resepsi dah siap,semua dah complete. Kursus pun dah settle cuma ada beberapa minggu je lagi untuk majlis pernikahan lisa dan zulkifli..masa berjalan dengan sangat pantas,zul dan lisa pun makin hari makin berseri,cinta yang disemai akan temui kesudahannya tidak lama lagi..mahligai impian setiap manusia akan mereka lalui,teringat pula masa mereka kecil..terimbau semua kenangan yang membuat hati lisa gembira,pilu tapi dia berasa sungguh bersyukur dengan kehadiran zulkifli sekeluarga.

Hari ini zul kena pergi johor,atas urusan kerja selama tiga hari..harap dia akan pergi dan pulang dengan selamat,zul pun dah pesan benda yang sama dekat lisa..setiap saat mesti dia akan cakap 'jaga diri,jaga maruah..jangan sedih dan janji dengan dia tak akan menangis lagi,sentiasa redha dengan ketentuan illahi' senyuman tidak lekang dari bibir zul..elok saja lesung pipit yang tebentuk dia kedua-dua belah pipi zul. Entah kenapa hati lisa berat sangat nak lepaskan zul pergi..tapi tu kan memang tanggungjawab dia? Nak lawat tapak pembinaan dia kena sentiasa positif dengan karier zul.

Semoga kau pulang dengan selamat wahai cinta.

●●●●●

Suasana menjadi pilu..fikiran menjadi kosong,semua tunduk mengenangkan pemergiannya banyak memori yang ada hancur hati puan rafiah dan encik rahim semua menangis dalam diam..perasaan yang tidak dapat digambarkan,pengebumian arwah zul baru sahaja berlangsung..semua tersandar lemah tidak kurang saudara yang bertandang dari pagi sampai ke malam semata-mata ingin memberi kata semangat kepada mereka sekeluarga..yang hidup harus teruskan kehidupan,redha dengan takdir..tiada siapa yang mahu ataupun menjangka pemergian zul. Punah harapan lisa,semuanya hancur..satu-satunya lelaki yang di sayang dan dicintai seorang lagi insan yang dia sayang telah pergi menghadap illahi. Hani pun tergamam,dia rindu akan abangnya..dia lah tempat bermanja dan mengadu kenapa dia harus pergi?

Zul meninggal di tapak pembinaan atas kecuaian para pekerja..pihak syarikat pun ada datang melawat dan memohon maaf serta memberi pampasan..tapi nyawa tidak boleh dinilai dengan wang harta. Puan rafiah tidak berdendam,cuma dia masih tidak dapat menerima pemergian arwah. Puan rafiah menangis semahu-mahunya di bahu encik rahim.

Lisa yang telah berjanji dengan zul tak akan menangis lagi,kini dia telah memungkiri janji itu. Gila kah dia? Siapa yang tidak menangis kalau kehilangan orang yang kita sayang? Sungguh berat dugaan ini..majlis itu akan berlangsung dalam dua minggu lagi,kalau cancel..rugi kerana semuanya sudah siap. Lisa buntu..kenapa kau harus pergi cinta..ya Allah kau berikanlah kekuatan pada hamba-hamba mu ini ya Allah.

Masih terngiang-ngiang pesanan zul di telinga puan rafiah..pesanan yang sama pada lisa,hani pun. Mungkin zul sudah menjangka pemergiannya itu. Pergilah nak,pergilah engkau dengan tenang..buat masa sekarang umi mahu menangis semahu-mahunya kerana telah kehilangan anak yang paling taat. Setelah dua hari tinggal bersama keluarga zulkifli,lisa pulang ke Kuala Lumpur..memandangkan hani membuat keputusan untuk duduk bersama umi..jadi dia kena lah berpindah ke rumah aunty sofea sebab dia takur tinggal seorang diri. Hani akan masuk kerja pada minggu hadapan,tiada lagi celoteh hani yang sentiasa membuat lisa tertawa ya Allah berikanlah perlindungan pada keluarga itu.

"Kamu kena bersabar..ini ujian buat kamu lisa,mama pun tak sangka semua ni jadi makan ok sayang?" Puan sofea risau..lisa tak mahu makan sejak semalam. Dah berapa hari lisa cuti,wajah nya nampak lesu,pucat..murung siksanya dia.

"It's ok ma..lisa tak lapar,mama tak perlu suap lisa. Kalau lisa nak nanti lisa makan ok?"

"No,lisa kena makan depan mama juga..please dear,jangan buat mama risau." Puan sofea cuba memujuk lisa,lisa cuma makan dua suap je..takpe lah asalkan boleh alas perut. Puan sofea tak nak memaksa,dia keluar dari bilik lisa dan membawa bubur nasi yang tidak luak itu.

"Lisa still sedih ke ma?" Soalan yang pertama keluar dari mulut hafiz bila ternampak puan sofea,dia datang melawat lisa..simpati juga dengan lisa..mukanya tak berseri langsung,berbual pun nak tak nak.

"Hafiz..kalau mama nak kamu cancelkan holiday kita kamu setuju kan?"

"Sure,lagipun tak kan kita nak holiday time lisa macam ni..nanti siapa nak jaga makan minum dia? Kita pun takde maid kan."

"Memang tak perlu pun maid..mama boleh kemas rumah dan masak sendiri,ni mama nak bincang sikit."

"Kenapa?" Hafiz tertanya-tanya kalau tak suspent bukan puan sofea namanya.

"Mama nak kamu bahagiakan lisa." Terus cuak muka hafiz..apa maksud mama ni?

"Memandangkan persiapan pun dah siap cuma pihak lelaki je kita kena settlekan..so kita boleh cepatkan pernikahan fiz dengan lisa maybe hujung bulan depan kamu berdua akan bernikah."

"Ma..apa ni? Please ma,hafiz tak ready lagi."

"Sampai bila hafiz? Tell me sampai bila,sampai mama pejam mata baru boleh tengok kamu ada family?"

"Papa mesti tak setuju..no hafiz tak nak."

"Siapa cakap papa tak setuju..mama and papa dah discuss semalam,tinggal tunggu jawapan lisa..i don't want to hear your excuses anymore,enough hafiz please kali ni je dengar cakap mama. Kamu sendiri dah kenal lisa bertahun,she's your cousin..fiz dah kenal hati budi dia dan mama sangat  yakin bahawa lisa lah yang terbaik untuk fiz."

"i don't know ma..biar lah hafiz fikir dulu."

"I want the answer tonight." Puan sofea terus berlalu ke dapur untuk siapkan makan malam. Hafiz yang tengah serabut dibiarkan seorang diri di ruang tamu..apa yang harus dia buat? Macam mana kalau lisa juga seperti perempuan yang lain.


So what's going on? Aigoo apa yang akan jadi..lisa setuju ke? Hafiz yang tak percaya cinta dan perempaun tu pulak macam mana? Apa yang akan jadi.

Inshaallah saya akan update lagi malam ni hehe bye readers.

Misi HafizWhere stories live. Discover now