The Truth

7.8K 33 4
                                    

I swear to tell the truth.
Nothing but the truth.
So help me god.

Ijad duduk termenung diatas katil. Tinggal seminggu lagi, pelajar yang lain akan pulang dari bercuti. Dia mahu kelas dimulai secepat mungkin agar tidak terfikir tentang nasibnya.

Assalammualaikum.

Ijad tersentak dari lamunan. Dijawabnya salam .

"Termenung jauh nampak."

"Mmmm..." Ringkas jawabannya.

Haikel cuba memperjelaskan segala-galanya. Dia mengaku mempunyai girlfriend dan masih bersamanya. Nafsu telah menguasainya. Itu silapnya. Walaupun sudah berkasih, Haikel merasakan tidak salah dia mempunyai adik-angkat.

"Lagipun kau jugak dapat apa yang kau nak kan? Kau nak seorang abang-angkat, dah dapat. Kau nak batang aku...tu pun kau dah dapat." Kata Haikel.

Segala yang terucap dari mulut Haikel tidak menunjukkan yang dia bersalah atau kesal.

Ijad hanya menjelingnya, mendengarkan kata-kata Haikel yang bukan menyembuhkan hatinya tetapi lebih menyakitkan. Ijad mengerti Haikel tidak dapat memahami isi-hatinya. Ada benar apa yang dikatakan Haikel tetapi hubungan yang diinginkan bukan semata-mata kerana batangnya. Yang diperlukan adalah kasih-sayang dan keprihatinan seorang abang yang dapat menasihatinya bila dia buat salah, yang bangga dan memuji kejayaannya.

"Kau puas, aku pun puas kan? Kita sama-sama puas...semua happy" Sambung Haikel, secara tidak langsung menambahkan lagi kesakitan hati Ijad.

Ijad pasrah.

Angry BirdWhere stories live. Discover now