Episod 7: Lembaga Hitam

3.4K 194 8
                                    

Tubuh Syafiq tiba-tiba menggigil kesejukan. Dia yang duduk di sebelah Alif menjarak kan sedikit jarak nya itu. Alif yang dari tadi diam mula mengangkat wajahnya seperti bersedia untuk mengatakan sesuatu.

"Tadi aku pergi dekat tempat kejadian tu Syafiq." Kata Alif perlahan.

"Whatttt? Kau pergi dekat tempat tu Alif? Kau dah gila ke apa?" Kata Syafiq terkejut mendengar kata-kata Alif.

Alif kembali mendiamkan dirinya. Dia merenung ke luar jendela. Dari riak wajahnya, dia kelihatan runsing. Mukanya sedikit pucat, bibirnya sedikit kekeringan.

"Aku tak boleh tidur semalam. Sepanjang malam aku berjaga. Kau tak faham apa yang aku rasa Syafiq. Kau tak faham." Kata Alif lalu menitiskan air matanya.

Syafiq yang merasa serba salah menghampiri Alif semula. Dia memeluk sahabatnya itu untuk menenangkannya. Syafiq bukannya apa, dia sebenarnya risau akan keselamatan sahabatnya itu. Buatnya dia terjatuh ke dalam gaung itu, kan susah nanti jawabnya.

"Aku bukannya apa Alif, aku risaukan keselamatan kau je. Pagi-pagi aku bangun kau dah tak ada. Malam aku balik kau tak ada lagi. Mana lah aku ni tak bising kalau kau cakap kau masuk ke hutan tu sorang-sorang. Apa salahnya kau cakap dengan aku dulu, at least boleh aku teman ke apa." Terang Syafiq agar Alif tidak terasa hati dengannya.

"Aku bukan tak nak ajak kau, aku gerak semalam pukul 3 pagi Syafiq. Kesian pulak nak kejutkan kau pagi-pagi buta. Kau pun tengah tidur nyenyak aku tengok." Kata Alif perlahan.

Syafiq terdiam mendengar kata-kata Alif itu. Matanya sedikit terbeliak. Pukul 3 pagi Alif keluar semata-mata untuk pergi ke tempat itu. Berani betul dia.

"Kau biar betul wei. Kau ni adui. Memang cari nahas. Pukul 3 pagi dengan keadaan gelap gelita macam tu, sunyi pulak tu berani kau pergi kan." Kata Syafiq terkejut.

"Kau tak tahu apa yang aku rasa Syafiq. Kau tak tahu benda apa yang datang kacau aku malam tadi. Kau tak rasa semua tu. Kau tak rasa!" Tiba-tiba Alif bersuara dengan nada marah.

Syafiq sedikit terkejut. Lalu dia terus mengusap belakang badan sahabatnya itu untuk menenangkannya.

"Sabar Alif sabar. Cerita dekat aku dari mula." Kata Syafiq ingin tahu.

Alif menarik nafas dalam. Dia cuba menenangkan dirinya. Dia menegakkan badannya lalu mula bercerita.

Pukul 1.00am hari sebelumnya

Suasana sunyi dan sepi. Cuma kedengaran bunyi sekumpulan cengkerik di luar bilik mereka. Syafiq sudah lena diulit mimpi, sedang Alif pula masih lagi memikirkan banyak benda di dalam fikirannya.

Alif memusingkan badannya ke kiri dan kanan, dia tidak mampu untuk melelapkan matanya. Dari tadi dia memikirkan kejadian yang menimpanya hari ini. Apa yang terjadi, macam mana perkara itu boleh terjadi, malah kenapa dia tidak mengalami apa-apa pun menjadi persoalan dalam benak fikirannya.

Sedang dia mengelamun, tiba-tiba kedengaran pintu bilik mereka dicakar dari luar. Nyaring bunyi cakaran itu menyebabkan Alif menutup telinga rapat. Dia memejamkan matanya rapat dan cuba menutup telinga nya agar tidak lagi mendengar apa-apa bunyi di situ.

Tidak lama selepas itu, dia membuka matanya perlahan. Dia menjeling ke arah pintu bilik mereka untuk melihat jika ada apa-apa di sana. Hatinya sedikit lega kerana tiada apa pun di situ. Dia kemudiannya merehatkan kembali kepalanya dan menjelinh ke arah Syafiq yang berada di katil di sebelahnya.

Roommate 1 - COMPLETEDWhere stories live. Discover now