Part 22

1.6K 44 3
                                    

"Will you be my soulmate?"

Isyraf melihat jamnya. Sudah berminit Isyraf menunggu Afiqah di kafe. Afiqah yang baru sahaja masuk melabuhkan punggungnya di hadapan Isyraf. Tangannya di angkat tanda minta maaf.

"Sorry tadi ada hal sikit" ujar Afiqah melihat Isyraf.

"It's okay kita order dulu. Waiter" Isyraf senyum dan tangannya di angkat memanggil pelayan.

Selesai makan Isyraf terus meminta diri ke toilet. " saya pergi toilet dulu" ujar Isyraf beredar pergi. Afiqah sekadar mengangguk sahaja. Pintu toilet di bukanya. Isyraf berdiri di hadapan cermin sambil memegang sekotak cincin. Dia melutut seakan-akan Afiqah berada di hadapannya. Berkali-kali Isyraf mencubanya. Aplikasi camera dibukanya gambar seperti juling dan mulutnya yang kecik di tangkap. Caption di instagram diletaknya. "Kalau saya macam ni ada tak orang nak" butang update ditekannya.

Afiqah yang sedang bermain telefon kesayangannya melihat gambar Isyraf. Caption yang dibaca Afiqah dan gambarnya membuatkan Afiqah ketawa. Afiqah menekan butang comment pada gambarnya itu. Tangannya menaip sesuatu pada gambar Isyraf. "If your face like this seriously I will marry you ha ha ha ha". Isyraf membuka comment dari Afiqah senyuman terukir di bibirnya. Kakinya menapak keluar dari toilet. Isyraf terus melutut bersama mukanya yang ditangkap tadi dihadapan Afiqah. Afiqah memalingkan badannya memandang Isyraf. Sekotak cincin di buka dan ayat yang keluar dari mulut Isyraf " will you marry me because you already said you will marry me if my face like this". Afiqah sekadar mengangguk dan seyum sahaja.

"But saya anak yatim piatu mom dan dad dah lama tak ada" air matanya terus membasahi pipi.

"It's okay. Saya akan sentiasa jaga awak" Isyraf bangun dan melabuhkan punggungnya di hadapan Afiqah.

Afiqah tersenyum lebar mendengar kata-kata Isyraf. "Esok kita balik Malaysia jumpa parents saya okay" ujar Isyraf. Afiqah sekadar membalas 'okay' sahaja.

Isyraf meninggalkan Afiqah sementara dia membeli makanan untuk Afiqah. Jam menunjukkan pukul 7:30 pagi. Flight yang akan dinaiki mereka pada pukul 8:15 pagi. Isyraf berjalan ke arah Afiqah dan menghulurkan makanan kepada Afiqah. Makanan yang dihulurkan disambut oleh Afiqah.

***

Kat masih lagi dalam pantang larang. Kat berfikir cara untuk melawan kanser. Nial yang didukungnya dikucup lalu dibelai. Nial umpama mutiara yang kedua kepada Danial dan dia. Sebentar lagi Kat juga akan pergi meninggalkan Danial. Dia tidak mahu melihat Danial menangis dan sedih selepas ketiadaannya. Kat memikirkan percakapan dia dengan Danial di hospital.

"Nial jaga daddy tau. Nial sentiasa ada bersama dengan daddy okay" dahi Nial dikucupnya.

"Kenapa cakap macam tu sayang?" Danial hairan dengan kata-kata isterinya. Mungkin ada rahsia yang disembunyikan.

"Tak ada apa. Abang janji dengan Kat boleh" Kat mengenggam erat tangan Danial.

"What?" tangan Kat dikucup oleh Danial.

" nanti bila Kat tak ada abang jangan sedih tau. Abang jaga Nial elok-elok macam abang jaga Kat. Bagi dia kasih sayang macam mana abang bagi dekat Kat. A bang cari pengganti Kat yang boleh terima Nial seadanya. Besarkan Nial dengan mama baru dia. Boleh?" Ujar Kat.

Last LoveWhere stories live. Discover now