DERITA 4

5.5K 121 0
                                    

"kenapa awak tercegat kat situ pula? marilah abang perkenalkan awak pada jiran baru kita ni...", kata razif. mahu tidak mahu syafikah pun terpaksa menghampiri suaminya itu. "hafizi... inilah isteri saya. namanya syafikah binti amri...", kata razif dengan ramah. "yeah... i knew her very well. sebenarnya kami telah lama berkenalan. kami bekerja dalam 1 pejabat...", jawap hafizi sambil tersenyum. razif memandang wajah isterinya itu. "betul ke ni syafikah?", soal razif pada isterinya. "er... er... betul bang... kami sama sama bekerja dalam 1 pejabat", jawap syafikah gugup. "wow!... what a surprise... tak sangka pula korang berdua ni bekerja dalam 1 pejabat. kecik sungguh dunia ni kan? Anyway, nice to meet you hafizi. saya nak masuk ke dalam hantar barang ni dulu...", kata razif selamba. Dia terus beredar dari situ. "awak buat apa kat sini?", soal syafikah separuh berbisik. Dia merasa tidak selesa dengan kehadiran hafizi di situ.

"aik... awak macam tak suka aje tengok saya kat sini... wei... fikah awak dah lupa ke? saya juga tinggal kat taman perumahan ni. rumah saya bersebelahan dengan rumah awak. so thats mean kita ni berjiran lorh. by the way, bertuah sungguh si razif tu kan? sebab awak cintakan dia. tak macam saya ni tiada siapa yang cintakan saya. bencikan saya tu adalah...", kata hafizi perlahan lahan. dia mengangkat barang barang dari dalam lori itu satu persatu. "apa yang awak merepek ni?", soal syafikah bengang. "ala... pura pura tak tahu pula. sudah gaharu cendana pula sudah tahu bertanya pula. hm...", kata hafizi selamba. "eh... fiz, awak jangan cakap macam tu lagi dengan saya, tau. saya tak suka. kalau suami saya terdengar perbualan kita ni, sudah tentu dia fikir yang saya ni ada hubungan dengan awak pula...", kata syafikah separuh geram. "biarlah dia tahu tentang hubungan....", kata kata hafizi terputus di situ juga bila dia lihat razif datang menghampiri mereka berdua.

"berbual panjang nampak. hubungan apa yang korang maksudkan tu?", soal razif ingin tahu. "kami berbual tentang hubungan...", kata kata hafizi terus di potong pantas oleh syafikah. "kami berbual tentang hubungan pekerja dengan majikan yang tidak begitu baik kat tempat kerja kami. itu aje...", dalih syafikah dengan pantas. "oh... begitu... saya ingatkan korang berbual tentang hubungan apa tadi...", kata razif perlahan lahan. mereka berpandangan seketika. Semua barang sudah pun siap di masukkan ke dalam rumah. tinggal 1 kotak lagi yang belum di masukkan ke dalam rumah mereka. "syafikah, tolong bawa kan kotak yang ringan ni ke dalam rumah...", perintah razif pada isterinya itu. dia menyerahkan kotak tersebut pada isterinya.

"baiklah bang...", jawap syafikah. dia terus mengambil kotak barang itu dari tangan suaminya. tiba tiba kotak tersebut jatuh dari tangannya. "hey!... kenapa kotak tu boleh terjatuh pula? kenapa awak tak pegang kotak tu baik baik? hancurlah semua barang barang abang kat dalam kotak tu!", kata razif dengan marah. "Ohh... er... maafkan saya, bang... saya tak sengaja...", kata syafikah dengan gugup. dia kembali mengangkat kotak barang itu. "mari saya tolong angkatkan....", kata hafizi. dia terus membantu syafikah mengangkat kotak barang tersebut. tiba tiba hafizi terpegang tangan syafikah pula. mereka berbalas renungan.

"ehhemmm...", razif berdehem panjang. cepat cepat hafizi melepaskan tangan syafikah. Dia terus beredar dari situ. razif datang lalu berdiri di sebelah hafizi. "tolong jangan dekati syafikah lagi... dia bukan milik kau. dia milik aku...", kata razif dengan garang. "like i didnt know about that before... duh!...", hafizi bersuara sambil beredar dari situ.

DERITA (PG13)Where stories live. Discover now