Bab 10

3.4K 87 0
                                    

Bab 10

"MAK CIK sebelah rumah ni baru aje pindah keluar, terus ada orang baru masuk. Adik-beradik. Seorang duda, seorang lagi bujang trang tang tang tang! Dua-dua memang mengancam." Bersungguh Julia menyambut kepulanganku dengan berita itu. Dia bercerita sehingga membulat matanya. Nampak kesungguhan dia kat situ.

Aku mengeluh. Apa pasal mak cik sebelah rumah ni pindah? Konon bulan lepas kata tak jadi nak pindah? Kiranya, rumah kami ni tersepit dengan lelaki-lelaki la ni? Dudalah, bujanglah.

Dugaan aku yang dah nak bertunang ni agaknya... akan aku anggap itu dugaanku. Eh, pasal apa pula? Macamlah aku nak menggatal. Tupperware berisi makanan masakan mak aku, aku letak di atas meja. Sofa yang sedia untuk memelukku, aku terjah. Baring. Rehat-rehatkan tulang-temulang disebabkan memandu lama dari Damansara ke Selayang. Apa yang menyebabkan lama? Jammed tentunya! Hari Ahad ditambah pula dengan ada kemalangan jalan raya tadi. Masakan tidak jammed?

Julia tidak henti-henti bercerita mengenai jiran baru kami. Baru berpindah sewaktu aku pulang ke rumah mak dan abah pada hari semalam disebabkan mak cik di sebelah rumah berpindah pada sehari sebelumnya. Kiranya hari ini merupakan hari kedualah mereka di sini.

"Kau tak nak tanya ke ciri-ciri lelaki tu?" soal Julia teruja. Aku menggeleng-gelengkan kepalaku dan mencemikkan mulut. Tak berminat langsung hendak tahu mengenai jiran baru mahupun jiran lama yang senget itu.

"Ala, tanyalah!" eh? Main desak-desak pula. Bahu aku digoncang-goncangkan dengan gedik. Meminta aku menanyakan mengenai jiran baruku.

"Macam mana?" soalku terpaksa. Julia tersenyum kemenangan.

"Duda tu handsome." itu jawapan dia? Semuanya handsome! Irfan handsome, Bad handsome! David Carusso handsome! Semua handsome di mata Julia. Tiada yang tidak handsome. Pendapat aku pula... semua yang Julia kata handsome itu memang handsome kecuali David Carusso.

"Semua orang handsome kat mata kau." selamba aku menempelaknya. Muka dia keruh seketika.

"Kali ini super power punya handsome. Kalau kau nak Irfan tu, kau boleh ambil. Aku nak abang duda... ada something tentang dia yang membuatkan aku rasa lain macam. Nak kata handsome gila-gila tu tidaklah. Tapi, mungkin... jambang dia kut yang buat aku rasa nak usik... atau... atau... bibir seksi terbelahnya itu..." Julia berkata sambil memejamkan matanya. Tengah bayangkan yang dia pegang jambang si dudalah tu. Aku julingkan mata ke atas.

Dia dah mula buat perangai gedik dia. Siapa tak kenal Julia? Drama queen...

"Duda ada anak?" soalku. Dia angguk berkali-kali. Terkelip-kelip biji matanya. Huh! Usah tanyalah tahap ke berapa tahap gedik dia. Memang teratas!

"Berapa?" soalku pendek. Dia angkat jari telunjuk. Satu... duda satu anak rupanya. Tentu bercerai. Tak ada kes lain.

"Comel sangat muka anak dia. Kulit cerah aje. Rambut perang-perang sikit. Mungkin ikutkan gen bini lama dia kut? Sudahlah budak tu ramah. Suka betul aku menegurnya." bersungguh jawapan yang aku terima. Aku berdeham.

Setahu aku, Julia jenis sukakan lelaki yang bujang. Kacak. Badan tough petak-petak macam papan kekunci laptop aku. Si duda pun begitukah? Dulu, dudalah golongan yang Julia elakkan. Apa yang 'somethingnya' dengan si duda sehingga Julia nampak begitu bersemangat sekali untuk bercerita mengenainya? Harus aku ambil tahu...

Jodoh Sebelah PintuWhere stories live. Discover now