Bab 7

3.5K 98 0
                                    

Bab 7

"SAYA nak awak panggil penjaga awak ke sini sekarang juga! Awak berdua ni memang dah melampau sangat, tahu? Sekarang, ambil ni, telefon mereka suruh datang ke sini. Biar mereka tahu apa yang awak berdua dah lakukan pada saya. Kecil-kecil lagi dah pandai nak jadi gangster ya?" aku menghulurkan gagang telefon pejabat kepada Zahid dan Ariff.

Mereka berdua memandang wajahku dengan takut-takut. Telefon, lambat-lambat Ariff ambil dari tanganku. Muka sedih mula dipamer. Mereka mengaku yang kejadian semalam itu memang kerja mereka. Merekalah yang memancitkan tayar keretaku! Kan betul tekaanku? Siapa lagi yang pro buat kerja macam tu kalau bukan mereka? Huh!

"Nak call siapa?" Ariff menyoalku takut-takut. Aku jegilkan mata dan buat muka garang. Zahid dari tadi tak berkutik. Diam. Ketakutan. Pucat. Kasihan pula aku melihat muka mereka tetapi mereka memang perlu diberi pengajaran! Biar mereka tidak buat lagi di hari yang mendatang. Sejujurnya, aku bukanlah seorang yang garang sangat pun di sekolah. Cuma, bila berhadapan dengan orang senakal ini, darahku automatik naik mencanak.

"Ibu bapa awak ke, pak cik, mak cik, nenek, atuk, aci, bibik! Sesiapa yang rapat dengan awak, awak panggil ke sini. Biar saya nak repot sikit aktiviti awak berdua dekat sekolah ni. Dengan prestasi pembelajaran yang semakin merosotnya lagi. Apa nak jadi dengan awak berdua ni entah?!" aku membebel panjang. Muka mereka terkulat-kulat dan berpandangan sesama sendiri. Mereka berbisik buat sementara. Aku berdiri bercekak pinggang menghadap mereka.

Ariff mendail nombor yang entah apa lalu gagang diletakkan ke telinganya.

"Helo, ha, uncle, datang sini. Cikgu Ariff marah-marah ni. Ada benda yang dia nak cakap dengan uncle." ujar Ariff sayu. Aku menahan senyum. Seorang lagi mangsa. Sesudah giliran Ariff, telefon aku beri kepada Zahid pula. Dia menekan-nekan nombor telefon yang entah berapa-berapa itu lalu ditekap ke telinga.

"Helo... datang sekolah Jay sekarang. Cikgu Jay ma... ma... marah..." alamak! Anak orang ni dah menangis pula! Aku tepuk dahi. Zahid ni cengeng rupa-rupanya. Kalau dalam kelas, nakal mengena. Aku buat muka tak terkesan dengan tangisannya walaupun jauh di sudut hati, aku terasa sayu mendengar tangisannya.

Beberapa puluh minit berlalu. Zahid dan Ariff masih setia di hadapanku. Kami buat perjumpaan di pejabat guru sekolah sahaja. Kedua mereka tertunduk-tunduk dari tadi. Aku berpeluk tubuh dan bersandar. Menanti penjaga mereka datang. Lama pula. Sepanjang penantian yang entah sampai bila itu, aku hanya merenung tajam ke arah kedua mereka sehingga nak mengangkat kepala pun mereka tak berani.

Jari-jari sudah mula mengetuk meja. Menanti dan menanti lagi. Tidak semena-mena mataku tertangkap sesusuk tubuh yang aku kenali sehingga membuat hidungku mengeluarkan dengusan yang kuat. Si Bad! Buat apa dia datang sekolah aku?! Ada apa-apakah yang dia cari kat sini?

Aku tunduk-tunduk hendak menyorok di sebalik meja dengan berpura-pura mengangkat pen yang sengaja aku kuis ke bawah kerana bimbang dilihat Bad. Harap dia blah dari situ. Lagi cepat lagi bagus. Tak nak semakkan kepala otak aku dengan melihat muka dia. Inilah kebetulan paling karut sekali. Tak pernah hayat orang yang aku benci bakal terserempak dengan aku dalam keadaan begini. Di tempat kerja aku pula tu!

"Uncle!" terpa Zahid. OMG! Inilah uncle diorang? Patutlah aku tengok muka macam ada iras! Perangai tu lagilah beriras-iras! Aku tepuk dahi. Kalau uncle Ariff ini, Irfan, memang aku terlentang terus!

Jodoh Sebelah PintuWhere stories live. Discover now