Bab 1

78.6K 1.6K 96
                                    

Nur Syafika atau dikenali lagi sebagai Fika seorang setiausaha pengawas di MRSM Balik Pulau. Dia terkenal sebagai senior form 4 yang paling sporting tetapi sikap lagaknya yang jual mahal terhadap lelaki dan tegas.

Ammar Zuhairi. Seorang ketua pengawas yang paling handsome, macho dan sweet. Dia terkenal dengan wajahnya yang tampan, olahraganya dan sukan. Ammar seorang yang sikap lagaknya sombong.

--
Hari Isnin. Perhimpunan pagi di MRSM Balik Pulau. Hari ini Syafika yang menjadi pengacara majlis berbahasa Inggeris.

"All pupils please stand up properly and please keep quiet." kata Syafika sebelum memulakan nyanyian lagu patriotik.

Nyanyian dimulakan dengan lagu Negaraku, Negeri Pulau Pinang, Lagu sekolah dan lagu I-Think.

"Now, let's we invite Muhammad Ammar Zuhairi to recite the Doa." kata Syafika seterusnya.

Ammar naik pentas dengan lagaknya. Syafika hanya menatap Ammar dengan speechless kepada Gadis gadis yang menyorak kepada Ammar. Sebelum Ammar mengambil mikrofon itu, Syafika merampasnya semula.

"Semua sila senyap ! Terima kasih." Syafika memberi semula kepada Ammar. Sebelum turun sempat pula Ammar membisik kepada Syafika, "Kau jangan nak tunjuk lagak kau kat sini. Ingat kau junior aku."

Kata Ammar sambik tersenyum sinis. Syafika turun sambil menggenggam penumbuk di sisi.

Sungguh geram dia dengan Ammar. Dari tingmatan 1 sampai sekarang tak habis habis nak menyakat.

--
Perhimpunan bersurai. Kini masanya untuk menyusun kerusi. Kelihatan kumpulan Syafika lari dari berbuat kerja. Terpaksalah dia membuat sendirian. Dia mengangkat kerusi kerusi itu.

"Wah, setiausaha pengawas rajin siot angkat kerusi sorang sorang. Mana anak buah ? " kata Ammar sambil bersandar di dinding dan tersenyun sinis.

Syafika hanya diam dan mencebik tidak mahu berlawan degan Ammar. Sudahlah bulan puasa, tak pasal pasal pahalanya habis.

"Hey, biar aku tolong. "Kata Ammar. Kemudian dia mengangkat kerusi yang telah disusun ke bawah dan menyelerakkannya kembali. Syafika mendengus geram dan berkata,

"Wei ! Kau kalau sehari tak kacau aku tak boleh ke bangsat ?! Kalau tak nak tolong blah la aku boleh buat sendiri sial ! Kan dah hilang pahala aku sebab kau ! " kata Syafika sambil menampar lengan Ammar sekuat hatinya.

"Ouch, sakitlah ! Btw thanks kasih pahala kau kat aku. Bubye honey :* ." kata Ammar sambil membuat flying kiss kemudian berlalu dari situ dan ketawa.

"Arghh !! " jerit Syafika sedikit perlahan.

--
Di dala kelas sekarang waktu Addmaths. Syafika hanya melihat Sir Raizal mengajar. Walaupun sedang termenung, dia tetap faham akan yang diajar oleh gurunya.

"Baiklah, saya dah terang bagaimana nak selesaikan soalan ni. Sekarang saya nak kamu semha buat soalan muka surat 114 dan 115 esok saya nak tengok. Kamu semua boleh rehat. " kata Sir Raizal yang sudah habis mengajar.

"Terima kasih sir." ucap semua pelajar lalu pergi berehat ( sembahyang Dhuha kerana bulan puasa.)

"Wei fika, jom kita pergi ambil wudhu." ajak Hanis.
"Ok, jom." jawab Syafika.

Mereka pun pergi ke surau untuk mengambil wudhu. Syafika mengambil wudhu dengan tenang. Tiba tiba sewaktu sahaja habis mengambil wudhu, Syafika melihat tudung yang disangkutnya di atas tingkap tiada.

'Aduh, mana pula lah tudung aku ni. Kalau tak ada tudung ni, macam mana aku nak keluar.' bisik hati Syafika sambil menggaru kepala. Syafika berasa kesal kerana menyangkut tudungnya di tingkap.

Hanis datang menghampiri Syafika dengan wajah yang aneh. "Eh kau tengok apa tu ? Intip senior eh." kata Hanis.

"Eh yalah kau. Aku tengah cari tudung aku ni." kata Syafika sambil meluku kepala Hanis.

"Eh sorry. Mana tudung kau ? " tanya Hanis sambil turut mencari tudung Syafika.

"Mana aku tau. Tadi aku sangkut dekat tingkap ni. Hanis kau ada bawa tudung lebih tak kat sini ? Biar aku pakai jap. Lantak lah baju biru tudung putih." kata Syafika.

"Err ada jap eh." kata Hanis lalu pergi mengambil tudung simpanannya.

"Nah. " kata Hanis sambil memberi tudungnya setibanya kembali. Untung lah saiz tudung Hanis dan Syafika lebih kurang sahaja. Cuma muka Syafika kecil sikit. Hanis lah bff paling rapat selalu saja ada ketika susah dan senang.

"Ahahaha kita bawak pergi bomoh je lah tudung ni. Kalau benda tu dah datang dekat dia, senang je kita nak rogol dia nanti." Tiba tiba Hanis dan Syafika terdengar suara sekumpulan remaja lelaki gelak tawa. Sepertinya senior senior.

"Wei, " panggil Hanis
"Apa ? "
"Kau dengar tu tak ? "
"Dengar." jawab Syafika sedikit gerun.
"Entah entah tu tudung engkau."
"Ha'ah la. Wei." kata Syafika terus ke arah kumpulan senior itu.

"Woi ! "

CHANDELIERWhere stories live. Discover now