الحلقة التانية

5K 174 4
                                    

الحلقة الثانية

- اخويا زفت وبارد زي لوح التلج، وأي بنت ناس لو عندها ذرة عقل واحدة لايمكن تقبل بيه ........ دا غير انه يعرف بنات بعدد شعر راسه وعمره لا قدر اصول ولا عرف .... وانا اسفة اوي اني فاتحتك في موضوع جوازك منه عشان انتي بنت ناس واخاف عليكي تتبهدلي معاه وو......

ياألهي،  بماذا أكمل؟ لقد نسيت ما حفظته قبل اراها، ليلة كاملة احفظ فيها كلمات بسمة بداخل عقلي وها أنا الاَن أنسى كل شئ بفضل القلق الذي شل اطرافي وانا في انتظارها، سامحكِ الله يابسمة، فاأنت السبب في وضعي هذا، ترى ماذا سيكون رد فعل الفتاة حينما أصدمها بهذه الحقائق الكريهة عن أخي؟ اخاف أن تكرهني وتظنني اتلاعب بها.
وها هي قد أتت برقتها المعهودة، تتهادى خطواتها بنعومة وخجل، لاتتناسب ابدًا مع زوجة مستقبلية لأخي عزيز المتبجح ،  أمممم يبدوا ان بسمة معها حق .

- صباح الخير ياليلي .
- صباح الخير، اخيرًا جيتي يارانيا، دا انا بقالي ساعة مستناكي .
- معلش ياحبيبتي، سامحيني اصل الدكتور النهاردة طول شوية في المحاضرة.. ها ماقولتليش، ايه بقى الأمر الضروري اللي كنتي عايزاني فيه؟

تعتذر برقة متناهية ثم تسألني ببرائة عن معرفة السبب لاتصالي بها بلأمس، فماذا افعل الاَن مع هذا الصراع الدائر بعقلي؟ بين نون النسوة التي تطالب بحفظ الفتاة لمن يستحقها ادبًا وخُلقًا بعيدًا عن عزيز ، وخ الاخوة التي تطالبني باختيار الزوجة الصالحة المطيعة حتى لو كان أخي لا يستحق! وفي كلتا الحالتين أشعر بداخلي الاَن أني سيئة وجزائي هو الجحيم .

-  سرحتي في إيه يا ليلى وانا بكلمك؟
- همم.. لا ياقلبي انا بس مخي كان مشغول بحاجة كدة.. أاا اصلي كنت بفكر يعني في العرض اللي عرضته عليكي امبارح بخصوص خطوبتك لاخويا يعني وو..

ياللمصيبة لقد تخضب وجهها بالحمرة بمجرد ذكر اسمه، تبتسم بدلال وخجل، وهي تكور كفيها على حجرها بتوتر .. وهذا لا يبشر بالخير، ولابد من تحرك سريع.

- انا اقصد يعني اصل ااا
- اصل أيه ياليلى؟ ما انا عرفت خلاص .
- عرفتي إيه؟
- عرفت ان اخوكي مؤدب اوي وباشمهندس محترم !
- اخويا مين اللي مؤدب ومحترم ؟
- اخوكي عزيز ياليلى .. هو انتي نسيتي؟ دا انا عرفت انه ملتزم قوي ومعظم خروجاته غير من البيت للجامع او البيت للشغل .. دا غير انه بيساعد والدتك في شغل البيت وحنين معاكي انتي بالذات عشان اصغرهم ولا اكنه والدك حتى .
- والنبي!!! وانتي عرفتي بقى المعلومات القيمة دي كلها من مين يا رانيا ؟
- عرفت من والدتي يا ليلى، ماهي قابلت والدتك في السوق، وحكت لها والدتك بطولات عن اخوكي،.الباشمهندس عزيز .

والدتي !! كان يجب أن اعلم من البداية، فكلمات الشعر الكاذبة هذه، لن تصدر سوى منها، الاَن فقط تأكدت اني لست وحدي السيئة .
.............................

كله بالحلالحيث تعيش القصص. اكتشف الآن