7

30 5 0
                                    


"Bagi seorang anak tentera, banyak juga yang kau tahu ya Izabel. Nampaknya kau memang seorang yang mengambil berat terhadap isu politik," Aisha menyeka air mata Izabel, lembut. Dia tidak dapat membayangkan perkara yang telah dilalui oleh Izabel di Kota Belista. Dia cuma tahu, anak gadis berusia dua puluh satu tahun di hadapannya itu memerlukan tempat untuk curahan.


"Izabel, kau dah fikirkan apa yang kau nak lakukan sekarang? Kalau kau nak tinggal di kota ini terus, Arslan kata, dia akan carikan tempat tinggal yang lebih selesa dan pekerjaan untukmu. Aku sebenarnya tak kisah kalau kau tinggal di sini terus, tapi rumah kami ni serba kekurangan. Dan tak berapa manis juga Arslan membawa seorang anak gadis untuk tinggal sebumbung dengannya. Nasib Kak Aisha dan ibu ada. Tapi lambat-laun, takut juga jiran tetangga bersuara nanti."


"Aku faham, kak. Dalam agama Islam, kalau tidak ada ikatan kekeluargaan atau pernikahan, tidak boleh tinggal berdua-duaan bukan? Aku ada baca dalam salah satu kitab yang Arslan pinjamkan dari perpustakaan."


"Ya, rajin kau baca. Aku pun hairan nampak banyak sangat kitab atas meja hari itu. Rupa-rupanya Arslan pinjamkan untukmu."


"Ya, Arslan memang baik kan? Sepanjang aku tinggal di sini, dia bawa aku berjalan keliling kota, kenalkan aku dengan jiran tetangga, tunjukkan pedang-pedang buatannya, dan pinjamkan aku buku dari perpustakaan. Aku tak pernah ada sahabat macam tu sebelum ini."


Aisha menarik senyum nakal. "Arslan itulah... Arslan inilah... kau dah jatuh cinta ya dengan adikku? Logik juga. Dahlah tampan, rajin, baik hati. Paling penting, masih bujang."


"Ja.. ja.. jatuh cinta? Tak.. tak mungkinlah Kak Aisha. A.. aku cuma terhutang budi pada Arslan saja." Pipi Izabel yang berkulit cerah itu merona merah.


Aisha masih tersenyum lebar. Seronok wanita itu dapat mengusik Izabel. Ketika itu, terdengar suara orang memberi salam di luar rumah. Aisha sudah mengetahui pemilik suara itu. "Hah, itupun putera kau dah pulang. Mesti dia risaukan kamu, Izabel." Aisha sengaja menambahkan kemerahan di pipi Izabel. Wanita itu meletakkan kain jahitannya dan bangkit bergerak untuk membuka pintu. Izabel masih terpinga-pinga. Jantungnya berdegup kencang tiba-tiba. Pipinya terasa panas. Dia belum pernah mengalami perasaan sebegini. Jatuh... jatuh cinta??

Teduhan Langit di Kota ZaidenWhere stories live. Discover now