4

32 2 0
                                    


"Assalamualaikum."


"Waalaikumussalam." Aisha meletakkan baju yang sedang dijahitnya di atas meja. Gadis berwajah manis itu membuka pintu rumahnya. Dia sudah mengetahui siapa yang berada di balik pintu itu. Tekaannya tepat. Arslan muncul sambil melemparkan senyuman. Namun bersama Arslan, Aisha dapat melihat satu lagi susuk tubuh asing yang belum pernah dilihatnya sebelum ini. Sebelum sempat Aisha bertanya, Arslan terlebih dahulu menjelaskan.


"Kak Aisha, ini Izabel. Nama sebenarnya Grace. Aku jumpa dia masa cari bahan dalam hutan tadi. Izabel ni anak tentera berpangkat tinggi dari Kota Belista, tapi dia lari dari rumah sebab gaduh dengan ayahnya yang suka membunuh. Buat sementara waktu, Izabel tinggal dengan kita dulu." Arslan meneguk minuman kopi yang berada di atas meja. Aisha dan Izabel masih berdiri di muka pintu.


"Kamu dah gilakah, Arslan? Sumpah. Sumpah kamu dah gila. Belista? Apa kau dah buat ni?" Aisha berjalan mundar-mandir. Wajahnya yang manis tadi berkerut seribu. Masih cuba menghadam berita yang baru didengarinya. Dia tahu adiknya gila, tetapi dia tidak tahu adiknya gila sehingga tahap ini. Aisha merenung wajah gadis yang baru dibawa pulang adiknya itu. Dia menarik lengannya masuk dan pantas menutup pintu. "Kau memang dah gila, adikku. Bayangkan reaksi ibu bila dia tahu perkara ni."


Arslan menarik lengan Aisha, mengajaknya duduk. Dia juga menyuruh Izabel untuk duduk. Kedua-dua mereka menuruti perlahan. "Kau katakan saja Izabel ni teman kuliahmu dulu. Dan kalau orang lain tanya, kita katakan Izabel saudara kita yang datang dari jauh."


"Adikku Arslan, kenapa sampai bawa balik Izabel ke sini? Macam mana kalau tentera Belista cari dia sampai ke rumah kita? Aku tak sanggup," Aisha masih resah. Arslan memegang lembut bahu kirinya.


"Kak Aisha. Izabel ditimpa kesusahan. Islam mengajar kita untuk membantu orang yang ada dalam kesusahan, kan? Ayah pun kalau ada di tempat aku, dia mesti akan buat benda yang sama. Percayalah. Selagi orang tak nampak rambut perang Izabel dan lambang salib Kota Belista, insyaAllah tak ada apa-apa yang akan berlaku. Aku.. aku akan usahakan sesuatu." Aisha sedikit tenang mendengar jawapan itu meskipun hatinya masih tidak yakin.


"Kak, aku tak boleh lama-lama tinggalkan kedai. Ada lagi beberapa tempahan pedang yang belum siap. Malam ni aku pulang lewat sikit. Kak Aisha tolong Izabel apa yang patut ya," Arslan menepuk dua kali bahu Aisha yang lembut. Sebelum beredar, dia sempat berpaling kepada Izabel.


"Ini kakak aku, Kak Aisha. Buat masa sekarang, kau tinggal di sini. Kak Aisha akan tunjuk kau apa yang patut. Sementara itu, aku harap kau boleh fikirkan apa yang kau nak buat lepas ni," ujarnya lantas berlalu keluar.Aisha dan Izabel berpandangan sesama sendiri.

Teduhan Langit di Kota ZaidenWhere stories live. Discover now