BAB 47

8K 322 75
                                    

EMPAT BULAN KEMUDIAN

KUBUR di hadapan mata Asy pandang lama. Dia mengusap batu nisan yang tercacak di situ sebelum berdiri. Zulaikha di sebelah turut berdiri, mereka melangkah menuju ke kereta yang terparkir.

Sepanjang perjalanan pulang, mereka hanya berdiam diri. Bunyi radio membuatkan kereta menjadi tidak sunyi.

"Sayang nak pergi mana-mana ke?" soal Asy pada Zulaikha. "Tak ada, kita balik je lah" balas Zulaikha. Asy mengangguk.

Setelah tiba di rumah, pasang ini melangkah keluar daripada kereta dan menuju ke pintu rumah. Belum sempat mereka membuka, pintu itu sudah terbuka dari dalam.

"ABANG! KAK IKHA!"

Asy terkebelakang beberapa tapak, tubuh Alynna dipeluk dengan waja risau. "Kenapa? Apa? Jangan lari-lari" kata Asy tegas. "Betul cakap abang Aisy tu, Aisy kan baru sihat... Janganlah lari-lari, apa-apa jadi susah kami" kata Zulaikha pula.

Alynna tersengih tidak bersalah, empat bulan berlalu dan dia sudah kembali sihat. Luka-luka sudah sembuh sepenuhnya tetapi meninggalkan parut, lagi-lagi luka tikaman di perutnya dan luka di gerudi di bahunya.

"Hehe... Abang, Kak Ikha... Tengok! Jadi kek Aisy buat, jom lah"

Tangan pasangan itu ditarik menuju ke dapur, menunjukkan kek coklat yang dibuatnya.

"Hm... Naik cantik ni, pandai Aisy buat" puji Zulaikha.

"Rupa tolak tepi dulu, yang penting rasa dia" kata Asy lalu mencapai piring berdekatan.

Kek itu dipotong dan diletak ke dalam piringnya. Asy mencubit kek itu dan menyuap ke dalam mulutnya. Alynna memandang abangnya itu dengan wajah resah. Asy membuat wajah serius.

"Kek ni..."

Zulaikha pun terikut-ikut resah, dia memandang wajah suaminya lama.

"Sedap!"

Alynna mengeluh lega. Kemudian Asy di pandang tajam. "Buat saspen je abang ni!" marah Alynna, tangannya laju memukul Asy. "Entah dia, macam dahsyat sangat rasanya" kata Zulaikha menyampah.

"Dah ready malam ni, Aisy?" soal Asy, dia menyuap lagi kek ke dalam mulutnya. "Sudah! Mujur lah tema dia bebas, Aisy malas nak cari baju" kata Alynna. Dia menghulurkan sepotong kek kepada Zulaikha.

"Abang hantar eh?"

"Boleh juga" kata Alynna.

SKIP

Alynna berputar-putar di hadapan cermin di ruang tamu, memeriksa dress nya. Takut ada cacat cela.

"Tudung Aisy tak singkat sangat kan kak?"

Dia menyoal Zulaikha di hadapan TV. Wanita itu memandang Alynna.

"Tak, okay dah tu" kata Zulaikha.

Alynna mengangguk, "mana abang ni? Bersiap mengalahkan aku yang perempuan ni!" rungut Alynna. Tiba-tiba dia teringat akan memori lama, ketika waktu pertama kali Alynna ke kubur bersama Asy.

"AWAK! CEPATLAH SIKIT! AISY DAH TUNGGU NI!"

Terlompat Alynna dibuatnya sebaik mendengar suara Zulaikha. Asy pun daripada tingkat atas berlari turun ke ruang tamu. Dia terkebil-kebil memandang Zulaikha.

"Sayang tertelan mic eh tadi?" sakat Asy. Zulaikha terus mencampak kusyen kecil di tangannya. Asy mengelak dan terus menarik tangan Alynna keluar. Mereka meloloskan diri ke dalam Buggati Asy dan memecut pergi.

Emerald High : Fight [ C ]Where stories live. Discover now