BAB 20

5.2K 319 1
                                    

PANDANGAN masih tidak dialihkan dari hutan di hadapan. Irene menggigit kukunya namun segera ditepis Naura. "Kotorlah" kata gadis itu. Irene membalas dengan keluhan kecil.

"Mana dia orang ni Ra? Takkan lama sangat dalam hutan tu? Dah nak dekat pukul 5 ni" kata Irene risau.

Naura turut memandang ke arah hutan, dia juga risau akan dua sahabatnya yang masih tidak keluar dari hutan itu. Namun cuba untuk menenangkan diri. "Janganlah risau sangat... Fasi dengan budak-budak ni dah pergi cari kan? Aku yakin dia orang tak apa-apa" pujuk Naura. Sekaligus memujuk diri sendiri.

"Aku harap macam tu lah..."

_______

Larian mereka semakin perlahan. Alynna sesekali memandang ke belakang takut- takut ada yang mengejar.

"Hah... Hah... Hah..."

Masing-masing tercungap-cungap mengambil nafas. Terkejut beruk mereka melihat ada nenek kebayan menegur mereka. Langkah seribu terus dibuka. Entah sedalam mana mereka masuk ke dalam hutan ini.


"Kita dekat mana ni?" soal Iris, air mata ditubir mata diseka. Nyaris dia menangis tadi. "Aku pun tak tahu" kata Rayqal. Alynna memandang sekeliling, hanya pokok yang dia lihat.


"Hari dah nak subuh" kata Qayyum sambil melihat jam tangannya. "Kita kena keluar cepat" kata Alynna tegas. Bahaya jika mereka terus berada di dalam hutan. Fire Tiger boleh menyerang bila-bila masa.


"Alyn, kenapa dengan kaki kau tu?" soal Rayqal apabila melihat betis Alynna berdarah. Gadis itu tersedar akan lukanya, terus rasa sakit menyengat luka.


"Aku pun tak tahu" bohong Alynna. Rayqal mengoyakkan lengan bajunya, mendedahkan lengan sasanya. Dia mengikat luka Alynna dengan kain itu. "Thanks" ucap gadis itu.


"Welcome... Kau boleh jalan tak?"

Alynna mengangguk. Dia berpaut di bahu Iris. "Rayqal... Kompas tu" pinta Qayyum. Rayqal menghulurkan kompas yang di pegangnya.


"Kem kita arah mana?" soal Qayyum, kompas diletakkan di atas tanah rata. "Barat" jawab Iris. Qayyum menghalakan bahagian utara kompas mengikut jarum kompas itu. Mereka melihat arah barat, lalu berdiri kembali.


"Dah, jom.. Kita pergi"

Empat pengawas itu melangkah mengikut jarum kompas. Menuju ke arah barat. Alynna tergerak hati ingin berpaling, serentak itu seorang lelaki muncul di belakang mereka.


Hanya Alynna sedar, manakala yang lain terus berjalan. Lincah tangannya membaling pisau di dalam beg kecilnya tepat ke kepala lelaki itu.

Prak!

Lelaki itu jatuh, dan kaku. Rayqal, Qayyum dan Iris berpaling apabila terdengar sesuatu jatuh. Membuntang mata mereka melihat tubuh kaku itu.

Emerald High : Fight [ C ]Where stories live. Discover now