Lelaki

By novemthewriter

205 0 0

Sebuah cerita yang sarat dengan syukur Ilahi More

PROLOG
LELAKI : BAB 1
LELAKI : BAB 3
LELAKI : BAB 4
LELAKI : BAB 5
LELAKI : BAB 6
LELAKI : BAB 7
LELAKI : BAB 8
Lelaki : Bab 9
Lelaki : Bab 10

LELAKI : BAB 2

13 0 0
By novemthewriter


Jumaat, Shah Alam.

PINNNNN!!!!

Muhammad Izhan menekan keras punat hon pada motosikalnya. Motor kapcai buatan Suzuki berkapasiti 120 cc itu menjerit nyaring. Walaupun usia motosikal itu sudah menjangkau 30 tahun, tapi sistem penggeranya dinaiktaraf dari jenama Bocsh. Mampu mengeluarkan 150 desibel kekuatan bunyi. Nampak terkejut pemandu Produa Axia hijau hingga Izhan perasan bahu pemandunya sedikit terangkat.

"Signal mana???!!!"

Izhan menjerit sambil mengangkat vizor helmet. Padahal suaranya entah kan tidak dapat didengari pemandu wanita itu. Dia memang cukup panas jika ada pemandu motokar yang malas memberi isyarat hendak membelok atau masuk ke simpang. Kawasan roundboard kalau malas nak bagi signal, boleh makan tar jalan dibuatnya.

Tanpa menoleh, terus Izhan memecut laju keluar dari bulatan seksyen 2 menuju pintu gerbang utama Universiti Teknologi MARA, Shah Alam. Selesai mengangkat tangan pada penjaga pagar, dia terus ke Fakulti Kejuruteraan. Ada perjumpaan dengan pensyarahnya. Harap-harap, ini kali terakhir dia ke sini. Bisik hatinya.




Pejabat Pensyarah, Fakulti Kejuruteraan Elektrik(FKE).

"Maksud puan?" Izhan mengerutkan dahi kurang faham dengan permintaan Puan Kartini.

"Saya ada seorang student ni, dia tengah siapkan satu tesis yang tajuknya Kerosakan Alam, Kenderaan Konventional versus EV,"

"Dalam tesis tu ada satu bab tentang enjin, komponen enjin, jenis pembakaran dalaman dan sebagainya. Keseluruhan tesis tu okey tapi bab enjin tu sendiri membuatkan tesis tu nampak macam kartun,"

Izhan tergelak sedikit. Geli hati mendengar perkataan kartun.

"Nampak macam pelajar saya ni ada buat reserch pasal enjin tapi banyak berlegar-legar dalam internat dan google aje. Nampak sangat takde pengalaman dengan bidang mekanikal ni. Saya dah minta dia untuk banyak bertanya, membaca... tapi bab enjin dalam tesis tu masih nampak tak kuat, nampak lemah. Jadi dekan tak suka,"

Izhan masih mendengar.

"Saya tak dapat nak membantu sangat sebab saya sendiri pun kurang arif pasal bidang ni. Esok pun saya dah mula cuti bersalin. Jadi... saya nak minta tolong awak untuk bantu dia. Mungkin dalam semingggu dua ni, dia boleh betulkan bab tu?" Puan Kertini menambah.

Izhan ligat berfikir. Atas alasan apa aku nak mengelak ni?

"Awak ada sijil kelayakan sebagai Jurutera Injin Pembakaran Dalaman gred satu kan? Kalau ikut rekod, sijil ni diiktiraf Jabatan Keselamatan Pekerjaan," senyuman serius terbit dari bibir Puan Kartini.

"Err... mana puan tahu?" Izhan terkejut. Setahunya hanya majikan lamanya sahaja yang tahu dia ada sijil kelayakan itu.

"Saya tengok fail awak. Masa awak mula-mula apply untuk jadi part time student, awak ada hantar sijil tu sekali."

Izhan terdiam.

"Saya perlu awak bantu dia, saya harap budak tu boleh konvo tahun ni. Saya taknak disebabkan tesis tu dia tak dapat grad. Kalau awak boleh tolong, dia pun boleh konvo bulan sembilan ni nanti," sedikit keluhan di lepaskan.

Izhan sedikit serba salah. Bukan dia tak mahu membantu, tapi takut akan jadi beban pada dia. Sebelum dia bersetuju, dia mahu memastikan sesuatu.

"Saya sekadar tolong aje kan? Yang buat tesis tu masih dia kan?" Izhan mahukan kepastian.

Puan Kartini mengangguk.

"Saya tak perlu buat kelas atau perbincangan formal?"

Puan Kartini menggeleng. "Rasanya awak akan lebih banyak menolong dalam email atau WhatApp. Macam tesis awak jugak. Balas email, pastikan isinya betul, penggunaan term-term yang betul dan lain-lain,"

Izhan berfikir sejenak. Taklah susah sangat. Kurang-kurang, ada yang boleh belanja teh ais limau ke?

"Emm, okey. Boleh kot puan. Kalau setakat membantu, jawab dua tiga soalan, takde masalah kot,"

Puan Kartini menarik nafas lega. Dia tahu Izhan akan membantunya. Dalam hati dia berdoa agar semuanya berjalan lancar. Dia yang sudah sarat mengandung, hanya mahu berehat seketika. Keluar dari kesibukan kerja.




Izhan mengatur langkah menuju ke kafeteria fakulti. Tekaknya terasa sedikit dahaga. Dalam benaknya mahu membasahkan tekak seketika sebelum pulang ke rumahnya di Bandar Baru Bangi. Jarak UiTM Shah Alam dengan Bandar Baru Bangi lebih kurang 40km dengan melalui lebuhraya ELITE. Dia yang menunggang motosikal biasanya mengambil masa sekitar 45 minit untuk sampai ke rumah.

Izhan mengerling jam di pergelangan tangan, hampir sepuluh setengah pagi. Minum dalam sepuluh minit lepas tu chow! Pukul sebelas ke atas nanti cuaca dah makin panas. Boleh terbakar kulit kalau duduk atas highway tu. Hari jumaat macam ni kalau dapat lepak dekat rumah kan best? Izhan bermonolog sendiri.

Izhan menoleh ke kanan ke arah lif. Matanya bagai memanggil-manggil untuk melihat ke sana. Sepintas lalu sahaja dia ternampak susuk tubuh seorang gadis berambut panjang paras pinggang. Cantik rambut dia. Sekali lagi dia bermonolog sendiri. Izhan sudah tidak ambil peduli. Dia terus menuju ke kafeteria. Perkena teh ais cincau.

Selang sepuluh minit, tiba-tiba telefonnya berbunyi menandakan satu mesej WhatApp masuk. Air teh ais di depannya baru disedut hingga separuh.

'Assalamualaikum bro, boleh jumpa dekat kafe kejap? Saya student yang Puan Kartini mention tu'

Izhan menjeling kali kedua jam di pergelangan tangannya. Dia segera membalas.

'Waalaikummussalam bro, aku ada kat bawah. Cepat sikit, hari ni orang nak pergi solat jumaat. Aku tunggu kat depan kedai wak cincau'

Cepat betul budak ni. Puan Kartini bagitahu kot aku ada kat fakulti? Izhan sekadar meneka.

Dia mengelamun, melihat seorang demi seorang pelajar UiTM Shah Alam melintasinya. Ada yang tapau nasi bungkus, ada couple bercinta tengah pura-pura study, ada yang betul-betul study. Izhan tersengih, seronok tengok budak remaja. Zaman aku dah berlalu dah...

"Izhan?"

Seraya Izhan menoleh. Seorang gadis kecil molek berdiri di hadapannya. Rambut ikal mayang hingga paras pinggang dibiar lepas tanpa ikat. Izhan menoleh ke kiri dan ke kanan, tiada siapa di situ selain dia.

"Ye, saya Izhan. Kenapa?" keningnya diangkat.

"Saya student yang puan Kartini suruh jumpa tu," si gadis membetulkan anak rambutnya yang di tiup angin.

Serta merta Izhan berdiri. Tak disangka kerusi yang diduduknya terbalik kebelakang.

Pang!!!!

Bergema satu kafeteria apabila kerusi aluminium itu menghentam lantai jubin. Hilang terus perangai Izhan yang sentiasa tenang dan cool. Terus jadi kelam kabut tersipu-sipu malu. Gadis berambut ikal dihadapanya mengerutkan dahi.

"Awak ke yang mesej saya tadi? Bukan lelaki ke?" Izhan kembali tenang selepas cepat-cepat membetulkan kerusi duduknya. Cuba untuk nampak tenang padahal mata seluruh kafeteria sudah tertumpu kepadanya.

"Saya la yang mesej awak, mana ada orang lain." Terus sahaja gadis itu duduk bertentang dengan Izhan. Tingkah lakunya bagai merajuk. Izhan masih belum perasan.

"Okey... emm, saya Izhan, Muhammad Izhan. Panggil Izhan,"

"Nur Hana Raihan binti Nur Kamaruzzam," pantas Nur Hana menjawab. Dia menoleh ke arah lain.

"Err... nak saya panggil apa? Hana?"

"Nak panggil Nur Hana Raihan pun takpe, baru nampak macam abah-abah sikit,"

Izhan tersentak. Mood minah ni tak okey ni! Masalah aku hari ni!

"Kenapa? Kena marah dengan Puan Kartini ke?"

"Awak tahu tak, ni kali ke sebelas dia reject tesis saya. Asyik-asyik suruh saya betulkan bab basic tu. Saya penat tau tak? Tulis macam ni salah, tulis macam tu salah, konsep salah, takde yang betul pun pada mata dia. Saya bukan buat tajuk enjin, saya buat tajuk pencemaran alam sekitar. Kenapa dia tekan sangat bab yang tak sampai 20 muka surat tu??? Eee... saya tak fahamlah!"

"Mungkin..." Izhan cuba mencelah.

"Ni lagi satu, dia suruh saya betulkan balik dengan jumpa awak. Saya ni dahlah datang dari jauh, semata-mata dia nak cakap benda tu aje? Boleh je dia telefon saya bagitahu, atau WhatApp je email dengan nombor telefon awak. Bukan susah pun. Dahlah tadi saya nak langgar mat motor mana entah sebab nak bergegas ke sini,"

Izhan membiarkan gadis dihadapannya membebel sendirian. Comel pula pada pandangan matanya bila Nur Hana mula bercakap. Tiba-tiba Nur Hana mengambil gelas di hadapannya lalu disedut teh ais cincau yang sudah separuh gelas kepunyaan Izhan.

"Jap.." Izhan tak sempat melarang, habis segelas teh ais cincau yang baru di minum separuh.

"Okey! Sekarang kita nak mula dari mana?" Nur Hana memandang tepat ke dalam mata Izhan. Gelas di tangan diletakkan di atas meja.

"Err... kita mula lepas awak bertenang,"

Continue Reading

You'll Also Like

744K 41.2K 56
π’πœπžπ§π­ 𝐨𝐟 π‹π¨π―πžγ€’ππ² π₯𝐨𝐯𝐞 𝐭𝐑𝐞 𝐬𝐞𝐫𝐒𝐞𝐬 γ€ˆπ›π¨π¨π€ 1〉 π‘Άπ’‘π’‘π’π’”π’Šπ’•π’†π’” 𝒂𝒓𝒆 𝒇𝒂𝒕𝒆𝒅 𝒕𝒐 𝒂𝒕𝒕𝒓𝒂𝒄𝒕 ✰|| 𝑺𝒕𝒆𝒍𝒍𝒂 𝑴�...
1M 50.2K 40
π“π‘πž π”π§πžπ±π©πžπœπ­πžπ 𝐬𝐞𝐫𝐒𝐞𝐬 ~ 𝐁𝐨𝐨𝐀 𝟏 In a world where love knows no boundaries, Aleena Noor a Bangladeshi girl with an elated heart...
264K 9.6K 35
The Sokolov brothers are everything most girls want. Intimidating, tall, broody, they are everything to lust after. Not that they... particularly car...
1.9M 104K 89
Daksh singh chauhan - the crowned prince and future king of Jodhpur is a multi billionaire and the CEO of Ratore group. He is highly honored and resp...