OG || ℬ𝒾𝒹𝒢𝒹𝒢𝓇𝒾 π’΄π’Άπ“ƒβ„Š...

Od florencetiara

10.5K 922 189

tidak mahir dalam menulis sinopsis mahupun konklusi. tetapi apa yang boleh saya simpulkan, ini adalah cerita... Viac

β€’ π“˜π“·π“½π“»π“Έπ“­π“Ύπ“¬π“½π“²π“Έπ“· β€’
β€’ 1 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 2 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 3 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 4 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 5 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 6 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 7 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 9 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 10 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 12 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 13 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 14 | BYD β€’
β€’ 15 | BYD β€’
β€’ 16 | BYD β€’
β€’ 17 | BYD β€’
β€’ 18 | BYD β€’
β€’ 19 BYD β€’
β€’ 20 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 21 | BYD β€’
β€’ 22 | BYD β€’
β€’ 23 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 24 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 25 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 26 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 27 | ππ˜πƒ β€’
β€’ 28 | BYD β€’
β€’ 29 | BYD β€’
β€’ 30 | BYD β€’
β€’ 31 | BYD β€’
β€’ 32 | BYD β€’
β€’ 33 | BYD β€’
β€’ 34 | BYD β€’

β€’ 8 | ππ˜πƒ β€’

300 27 11
Od florencetiara

📍MAJLIS BERSURAI..

Riuh rendah di ruangan dewan besar ini mula menyapa sistem pendengarannya. Selepas sahaja berakhir majlis ihtifal dan majlis khatam Al-Quran tadi, maka seluruh golongan tetamu yang berada di dalam dewan ini juga sudah bersiap sedia untuk keluar dan pulang ke rumah masing-masing.

Ditengah-tengah beratus orang yang berada di dalam dewan ini, dia terpandang kearah sepasang suami isteri muda yang sedang duduk berdua di hujung dewan.

Mereka sedang berbual mesra sambil menyuapkan aiskrim ke dalam mulut masing-masing. Yang isteri suap si suami, suami pula suap si isteri. Dan berulang-ulanglah acara suap menyuap itu sehingga aiskrim yang ada didalam cawan itu habis, licin.

Huh.. Ini pasti pengantin baru. Sweet bona. Tiada tempat lain nak bersweet-mweet nya pun. Tepi dewan jugalah pilihan mereka.

Bilalah giliran dia pula untuk merasa ya?

"Haih.." mengeluh.

"Nuhaan!"

Terangkat kedua-dua belah bahunya tatkala disergah mama dari tepi. Nasib baik dia sempat memaut tiang besi disisinya. Kalau tidak, ada juga yang bersanding tiada sebelah kaki kerana terjatuh tangga. Eh apa pergi ke sanding pula ni?

"Subhanallah, bertuah punya anak. Punyalah panjang mama bercerita daripada tadi, kamu boleh berangan pula." lantang suara Jannah, mama Nuhaan. Dahinya juga turut berkerut. Kegeraman dengan anak bujangnya itu.

Manakan tidak, daripada tadi lagi dia sedang rancak bercerita tentang seorang gadis, tetapi anaknya itu langsung tidak memberi sebarang respon. Diam aje.

Tahu-tahu, anaknya itu sedang termenung jauh. Sudah sampai London chocoroll agaknya tadi!

"Hehe.. mana ada orang berangan ma, Haan tengah fikir tentang masa depan lah." balas Nuhaan sambil menggaru-garu dibahagian belakang leher yang tidak gatal.

Senyap. Kata maaf yang dipinta oleh Nuhaan tadi bagaikan angin yang berlalu sahaja. Mamanya langsung tidak membalas, malah memandang wajahnya pun tidak. Nuhaan dipulaukan.

Nuhaan sudah gelisah. "Mama, janganlah macam ini. Haan minta maaf okay? Haan janji tak buat dah." Nuhaan mengangkat sebelah tangan kanannya serupa mahu berikrar.

"Mama cerita lagi sekali ya? kali ini Haan betul-betul akan dengar dan fokus waktu mama cerita!" sambungnya bersama sengihan bersalah. Mengharapkan supaya mama nya itu akan lembut hati dengan senyuman dan pujukannya.

"Haihh iyalah-iyalah. Nasib baik kamu itu anak mama tahu? Kalau tak, nak aje mama lempar kasut mahal mama ini ke muka kamu yang serupa anak kucing kelaparan tu." balas Jannah bersama nada suara yang masih berang.

"Okay fine, mama cerita semula." Dalam geramnya, tetap mahu juga dia bercerita semula.

Apabila Nuhaan terdengar sahaja mamanya berkata begitu, dengan selamba nya dia terus bertindak mengambil kerusi yang berada di sebelahnya lalu duduk betul-betul berhadapan dengan Jannah bersama riak wajah yang teruja dan tidak jauh seperti seorang cucu yang tidak sabar mahu mendengar kisah daripada datuknya.

"Yeayy, macam ini lah mama Aahil An-Nuhaan! okay, shoot mama!" bersinar-sinar matanya memandang Jannah yang baru sahaja mahu memulakan cerita.

Jannah menggeleng-geleng kepala apabila melihat karenah anak bujang seorang ini. Tidak boleh dinafikan lagi, jika mahu dibandingkan anaknya yang bernama Nuhaan pada waktu itu seperti kanak-kanak ribena, sungguh serupa.

Tetapi sebagai seorang ibu, dia juga sangat kenal dengan anaknya ini. Nuhaan hanya akan berkelakuan sebegitu ketika bersama dengan mama dan adik-beradik perempuannya sahaja.

Mahu diharapkan Nuhaan untuk melayan perempuan lain sebegitu? Memang agak mustahil untuk berlaku. Dan dia juga tidak mahu benda itu berlaku.

Lebih baiklah, Nuhaan memberikan layanan yang seperti mana yang dia selalu berikan kepada perempuan ajnabiah. Layanannya langsung tidak mesra dan beku sahaja.

Jannah memulakan cerita, "Tadi waktu majlis khatam Al-Quran, Haan dengar tak setiap bacaan yang dibacakan daripada para hafiz dan hafizah tadi? Merdu kan suara mereka? Tapi, mama paling tertarik dengan suara seorang budak perempuan ini. Giliran bacaan dia, kedua terakhir. Haan ingat tak?" soal Jannah. Kening nya juga ikut terjongket tanda bertanya.

"Ermm.."

"Oohh iya! Budak perempuan yang baca surah Al-Qalam tadi tu ya?" soal Nuhaan semula selepas termenung jauh selama lima saat untuk mengingat kembali situasi yang dicerita oleh mamanya tadi.

"Haa, haah yang itulah! MashaAllah merdu kan suara dia? Sudahlah mempunyai rupa yang cantik, tambah lagi memiliki suara yang indah." Melambung-lambung pujian yang diberikan oleh Jannah kepada 'budak perempuan' yang digelarnya tadi.

Kening sebelah kanannya digaru-garu tanda sedang berfikir. "Hmm.. disebabkan surah yang dibacanya tadi adalah surah kegemaran Haan. Jadi Haan setuju dengan pujian mama." balas Nuhaan bersama senyuman manis. Diukirkan khas buat Jannah.

Bohong. Nuhaan bohong. Padahal sebenarnya, di sudut lubuk hatinya yang paling dalam tetap saja terdapat rasa kagum yang teramat kepada gadis itu.

Entah mengapa. Jarang-jarang dia merasa kagum dengan wanita. Ya. Tak pernah sama sekali dia mengagumi wanita selain keluarganya.

"Wahh, first time mama dengar anak mama seorang ni nak puji perempuan! Macam ada something je. Entah-entah anak bujang mama ni dah terjatuh hati dekat budak perempuan tu. Iye dak?" Terangkat-angkat kening Jannah. Sengaja mahu mengusik Nuhaan.

Jujur, dia juga agak kaget apabila anaknya yang beku ini mendengar tentang perempuan lain hingga tersenyum-senyum, tambah lagi ketika mendengar cerita daripadanya tadi. Tersenyum aje. Walaupun tipis, tetapi tetap jelas dimatanya.

"Ish apa pula mama merepek ni. Haan hanya setuju dengan mama je." jawab Nuhaan bersama riak wajah yang jelas-jelas tidak puas hati sambil menyelukkan kedua-dua belah pergelangan tangannya ke dalam poket kurta yang dipakai.

Terletus tawa Jannah. Ini apa ni tiba-tiba cemberut wajah anaknya ni?

"Mama saja jelah nak bergurau dengan anak mama sorang ini." balas Jannah sambil mencuit-cuit pinggang Nuhaan.

Mahu mencuit pipi, jauh pula. Mana tidaknya, jika ingin mengukur ketinggiannya dengan Nuhaan, kepalanya hanya separas bawah dada Nuhaan sahaja.

"Adik dah nak selesai nampaknya tu, mama masuk kereta dulu untuk panaskan enjin. Haan tolong tunggukan adik sampai dia betul-betul selesai ya? Dah tak lama rasanya tu." Pinta Jannah.

"Hm, baik ma." Jawab Nuhaan.

Tak berapa ikhlas sebenarnya. Dia tidak gemar dalam menunggu orang ni.

"Jangan pergi mana-mana, duduk sini diam-diam. nanti payah pula adik nak mencari kamu." sempat Puan Jannah meninggalkan pesanan ringkas kepada Nuhaan sebelum dia berlalu pergi kearah tempat parking kereta.

Meninggalkan Nuhaan seorang diri.

Sedang Nuhaan menunggu Aarya untuk keluar daripada dewan, sengaja dia mahu menjenguk adiknya yang masih berada di dalam.

Mama kata dah nak selesai.. Tapi sudah sepuluh minit dia menjadi tugu negara hidup, tidak keluar-keluar pun.

Dengan selamba, dibuka pintu kayu besar dewan lalu kepalanya sahaja yang menjenguk. Badan diluar kepala didalam. Laju sahaja anak matanya dapat menangkap susuk tubuh kecil Aarya.

Mudah sahaja, cari yang paling rendah. Itulah Aarya. Budak kecik molek tu.

Dia dapat lihat, Aarya masih lagi sedang berbual dan bergambar bersama rakan-rakannya. Selepas bergambar, berpeluk pula. Ada juga yang sampai mengelap air mata.

Huh, drama! Bagaikan ini hari terakhir untuk mereka. Padahal, hanya tiga minggu sahaja tempoh mereka untuk berpisah. Selepas tamat tempoh, mereka akan bertemu semula.

Apabila sudah puas meng-usha adik sendiri. Dia pun berpaling semula kepalanya kehadapan. Lenguh juga leher jinjangnya apabila menjadi pengintai tak berbayar untuk adiknya dari tadi.

Nasib baik tiada siapa yang perasan akan perbuatannya tadi. Kalau tidak, apa pula dikata orang.

'aku usha adik aku je ya.'

Apabila kepalanya sudahpun berpaling menghadap kehadapan, tiba-tiba matanya tertembung dengan sepasang anak mata indah berwarna kebiruan.

Terus terhenti pergerakannya.
Agak tersentak dengan keberadaan gadis itu. Terkejut ada, terpaku pun ada.

Mata dia..

Pakaian dia..

Macam... Familiar. Dari mana dia pernah melihat gadis ini ya?

Kenapa begitu mudah untuk dia lupa ni? Aduhh.

Ohh..

Dia sudah ingat!

Tapi, keliru.

Adakah gadis yang berada dihadapannya ini adalah gadis yang bermain dengan Nayra tadi? Ataupun inikah 'budak perempuan' yang dia dan mama mengaguminya tadi? Orang yang sama atau berbeza?

Disebabkan kedua-dua situasi tadi dia hanya dapat melihat daripada jauh sahaja, dan tidak kurang daripada satu meter. Makanya sebab itulah agak susah untuk dia mengecam gadis ini. Sudahlah tuan badannya memakai purdah. Hanya nampak mata sahaja. Bertambah kelirulah dia.

Hampir sepuluh saat juga mereka bertentangan mata sebegitu. Secara tiba-tiba, gadis yang berada betul-betul dihadapannya itu terus menunduk dan beristighfar.

Seakan betul-betul baru tersedar dan menyesali akan perbuatan yang telah dilakukannya tadi.

Astaghfirullah.

"Maaf." Sempat gadis itu bersuara seraya menundukkan separuh tubuhnya kearah Nuhaan lalu terus beredar daripada tempat itu dengan langkah yang agak pantas. Terputus niatnya yang mahu masuk kedalam dewan tadi.

Nuhaan hanya memandang tubuh gadis itu yang kian menjauh. Lalu dia terus mengeluarkan telefon pintarnya daripada poket seluar. Aplikasi Whatsapp dibuka. Nama Raeed ditekan.

"I need to ask him about this." Nuhaan monolog sendiri.

[ Raeed ]​

Me : Raeed

Yes? :

Me : in a pink abaya.
is it Haura right?
asal selama ni kau tak
beritahu aku yang itu
adalah Haura?

Yup :
Sorry but aku sengaja
nak diri kau yang cam sendiri

Me : dia dah lain.
Lain sangat, Eed.
Aku hampir tak cam dia.

Yeah, Ik. :
Jadinya macam mana kau
Dapat cam dia pula?

Me : her eyes.
her eyes remind me
of everything.

tapi aku tak yakin
yang aku masih ada dalam
kotak memori dia.

*typing.. * :

Belum sempat Nuhaan melihat apa yang di balas oleh Raeed, tiba-tiba ada yang memanggilnya. Aarya.

Sedang berlari anak kearahnya. Tersengih-sengih tidak bersalah.

Haih budak ini lah.

Dah sidai dekat setengah jam, boleh tersengih-sengih. Nasiblah dapat abang yang penyabar. Dengan disuruhnya pegangkan beg kertas ini lagi. Haih macam macam.

Tinggal beberapa langkah sahaja lagi untuk Aarya sampai kepadanya. Tiba-tiba sahaja Aarya memberhentikan langkah. Seakan ingin pergi kearah seseorang.

Aduh nak kemana pula tu? Jalan je lah cepat kesini.

"Kak esha!" laung Aarya.

PokračovaΕ₯ v čítanΓ­

You'll Also Like

wlw oneshots πŸ’‹ Od morgan ‼️

TΓ­nedΕΎerskΓ‘ beletria

614K 2.3K 63
lesbian oneshots !! includes smut and fluff, chapters near the beginning are AWFUL. enjoy!
Riptide Od ScobellTheSlytherin

TΓ­nedΕΎerskΓ‘ beletria

305K 7.6K 111
In which Delphi Reynolds, daughter of Ryan Reynolds, decides to start acting again. ACHEIVEMENTS: #2- Walker (1000+ stories) #1- Scobell (53 stories)...
Mafia's Missing Murderer. Od bunny43874

TΓ­nedΕΎerskΓ‘ beletria

933K 21.3K 48
Luciana Roman was blamed for her mother's death at the age of four by her family. She was called a murderer until she was shipped onto a plane for Ne...
my darling violet Od busy_reading07

TΓ­nedΕΎerskΓ‘ beletria

487K 9.6K 105
violet jones grew up around people that she feared. one day she got thrown a massive curve ball, her whole life blowing up just within just two days...