Tolong Lindungi Dia

By Syrah_21

88.1K 2.3K 69

Adryan Qhasaff - Sebut sahaja nama, satu Kuala Lumpur kenal dia. Orang ternama macam dia, mana tak nya orang... More

BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
Bab 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
Bab 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
BAB 60
BAB 61
BAB 62
BAB 63
BAB 64
BAB 65
BAB 66
BAB 67
BAB 68
BAB 69
BAB 70
BAB 71
BAB 72
BAB 73
BAB 74
BAB 75
BAB 76
BAB 77
BAB 78
BAB 79
BAB 80
BAB 81

BAB 55

802 24 0
By Syrah_21

"Dif."

"Apa?" jawab Hadif bagi panggilan Zadz. Matanya masih melekat pada skrin laptopnya. Dan Zadz duduk dihujung mejanya tidak dihiraukan. Hari ini, kerja dia penuh satu meja. Satu demi satu kes yang perlu mereka  selesaikan. Malam ni hanya mereka berdua yang masih di dalam pejabat.

"Woi, aku sekarang tengah bercakap dengan siapa sekarang ni? Laptop tu ke kau?" geram dia dengan kawan dia ini.  Hadif kalau sudah fokus dengan kerja, dia ni dilayan seperti ikan tongkol... Opssy! Salah! Tunggul. Hah, itu baru betul! Kalau boleh nak je dia lepuk komputer riba tu dekat Hadif sekarang ni.

Hadif mengeluh. Dia pandang Zadz dengan acah tak acah je. "Hm, kau nak apa wahai tapir?"

"Tapir kau kata dekat aku tenuk?! Hei, muka aku punya kacak. Kau samakan aku dengan tapir pula?" hai... Ini yang dia geram dengan Hadif ni. Muka dia tampan disamakan dengan rupa tapir pula. Teruk betul penglihatan kawan dia.

"Dude, i'm seriously deadly busy right now." malas dia nak layan Zadz sekarang ini. Apa lebih penting sekarang ini, kerja mereka.  Nak diharapkan Zadz Ezaykal ni buat semua benda ni? Haram jadah jawapan dia!

Zadz menjeling geram. Deadly... Deadly... Baru kerja macam ni dah kata nak mati. "Aku pun tengah serius  sekarang ni. Aku ada soalan nak tanya kau."

"Hm, apa dia." tanya Hadif macam nak tak nak aje. Matanya kembali fokus pada skrin laptopnya. 

"Kau nak tahu ke tak?" mamat ni... Dia tembak kang Si Hadif ni kang.

Hadif mendengus kasar. Dia menyandar tubuhnya pada kerusi. Tubuhnya dipeluk pandangannya dihala ke arah Zadz. "Cepatlah, apa kau nak tanya aku?"

Zadz tersenyum menyenget. "Kenapa roti Gardenia enak dimakan begitu saja?"

"ZADZ EZAYKAL!!! KALAU AKU DAPAT KAU, MATI KAU!"

Zadz yang sudah pecut lari daripada diterkam serigala. Sempat lagi dia tergelak berdekah-dekah dihujung sana. Puas hati dia dapat kenakan kawannya itu.

⚜️❣️⚜️

Qashaff memotong bawang terakhir itu dipandang oleh ku. Tidak dinafikan yang suami dia berkebolehan memasak. Malah gayanya seperti Master chef lagi. Segala bawang dan cili yang siap di tumisnya itu dimasukan ke dalam kuali. 

Kali ini suami ku terlebih hot. Hot and spicy in his red apron! Ternyata lelaki memasak terserla kekacakan dia. Lagi-lagi dari back view. Ni kalau hari-hari dia macam ni, caik hati honey mu ini, woi!

Manakala masakan aku pula sudah siap iaitu sambal belacan udang dan ikan masak merah. Kini tiba giliran suami aku pula memasak. Dia masak sayur sawi masak sos tiram.

"Okay, done." kata suaminya. Qashaff membawa kuali itu ke arah mangkuk yang tersedia. Lalu isi dalam kuali itu dituang ke dalam mangkuk itu. Aroma masakan Qashaff benar-benar menusuk ke rongga hidung ku.  Sedapnya....

Ting!

Tepat itu juga cupcake buatan ku siap. Sebanrnya cupcake ini untuk hidangan dessert. Aku mendekati oven itu dan mengeluarkan cupcake itu. Hm... Cuma nak dihiasi lagi. Ku ambil Pastry beg yang sudah terisi pelbagai warna untuk pembuatan cake.

Sambil-sambil aku menghias. Ada baiknya aku berbual dengan suami ku. Taklah bosan sangatkan? "Sejak bila abang pandai memasak ni? Ana tak tahu pun?"

Qashaff menyimpan makanan yang telah dimasak oleh mereka di tepi kabinet panjang itu. "Dah lama dah. When i'm teenager. Kenapa Honey tanya? " Qashaff berdiri kembali tepat dihadapan isterinya. Tangannya yang basah, dilap dengan kain kering sebelum kedua belah tangan itu diletakkan meja seperti sebelum ini.

Aku berasa kagum tetiba. Wow. Dari usia dia remaja lagi dia dah pandai memasak? Impressive! Adik aku Afieq itu pun diusia remajanya tak pandai masak pula. Tahu nak main PUBG je kerje dia.

"Sangsi dengan kebolehan abang ke?" Qashaff menjongketkan kening kanannya.

"Tak. Cuma pelik. Selalunya lelaki ni ada yang tak reti masak. Adik Ana sendiri itupun tak reti sangat masak. Reti pun masak maggi je." itu pada pendapat aku membuatkan sang suami tersenyum menyenget.

"Tak semua lelaki dalam dunia ni tak reti nak buat kerja perempuan seperti memasak, mengemas, menjahit, honey... Itulah perempuan pandang rendah sangat dengan lelaki. Bagi diorang lelaki yang kaya hanya duduk goyang kaki. Yelah ada maid kan? Tapi bukan pada abang. Sebab abang bukan jenis yang suka susah orang. Jujur abang suka buat benda semua tu mengemas memasak sebab dari situ abang tahu erti hidup berdikari.  Bagi abang,  malulah muka tampan macam abang ni tak reti nak buat semua benda tu. Kalau honey bayangkan sekiranya honey tak pandai masak dan abang juga tak pandai masak? Kita nak hari-hari makan makanan dalam tin je ke? Ke nak makan rumput je? "

Aku menggeleng kepala ku. Jenuh tahu nak makan makanan dalam tin je! Sardin dalam tin itu pun jenuh tengok aku. Rumput? Euw!

"Tak nak juga kan. The reason is cover. Atleast kalau honey tak pandai masak, I can cover it. Abang boleh masak untuk isteri anak abang. So, it's simple. Abang ambil pengelaman untuk benefit abang sendiri juga. Mungkin bagi honey kemahiran abang dalam business saja. Tapi sebenarnya banyak kemahiran yang abang ada contoh honey pernah tengok abang menari sambil menyanyi, menembak dengan sasaran yang tepat, memasak dan honey tak tahu pun abang juga mempunyai martial arts." panjang lebar Qashaff menjelaskan kepada isterinya.

Tetiba aku rasa terharu dan kagum pula dengan suami aku. Memang betul apa yang Qashaff kata. Orang luar selalu saja memberi pandangan negatif terhadap kebolehan lelaki.

'Abang boleh masak untuk isteri abang dengan anak abang.'

Kenapalah ayat tu manis sangat?

"Okey ini cupcake terakhir nak disiapkan." ujar ku saat cupcake terakhir aku angkat.

"Let me help you." Qashaff berdiri di belakang ku. Kedua belah tangannya memegang tangan ku yang sedang memegang pastry beg itu.

Aku rasa kejung satu badan. Sudahlah kedudukan mereka terlalu rapat sehingga tiada ruang untuk bernafas. Choi! Itu bahaya kalau tak bernafas boleh bawa  kematian! Tapi memang sekarang ini roh aku keluar dari jasad! Lagi-lagi wajah Qashaff betul-betul hampir berlaga dengan pipinya. 

"A--abang nak buat a--apa ni?" soal ku dengan dada penuh senak.

"Buat apa lagi? Tolong honey lah." balas Qashaff dengan selamba. Dia menggerakkan tangan dengan tangannya serentak menghiasi cupcake.

Dada ku hampir pecah saat deruan nafas suaminya begitu hampir dengan pipinya. Ada yang mati sakit jantung lepas ni.

"Done." ujar Qashaff dan mula berjauhan sedikit dari tubuh isterinya itu. Dia tahu ketidakselesaan isterinya bila dia mendekatkan tubuhnya itu dengan isterinya itu. Kalut!

Aku seolah-olah baru menghirup udara oxygen. Lega... Suami dia ini... Kalau bertindak memang luar jangkaan. Tetiba timbul idea nakal ku. Aku mencalit krim dari pastry beg pada hidung mancung suami ku. Apalagi, membulat mata suami aku.

"How dare you smear my nose??? Sini! Nak kotorkan sangatkan. Meh abang bagi krim dekat honey." Qashaff sudah melancarkan peperangan dengan Hanna. Dia mengambil cebisan krim dan dicalit dihujung jarinya.

Aku melarikan diri dari 'serangan' suami ku. Berpusing-pusing kami ditengah-tengah island table itu. Qashaff tidak berdiam diri dan tak mengalah mengejar aku. Konon nak balas dendam. Hampir satu pusing dia kejar aku. Seperti kanak-kanak ribena pula kami ini. Untuk pengetahuan anda, dapur rumah Dato' Qazmeir besar sangat. Boleh muat 30 orang lagi. Ha... Island table ini pun besar sangat. Jenuh pula dikejar oleh suami.

"Kalau abang dapat honey, siap!" Qashaff tetap mengejar isterinya itu. Kiri dan kanan dia menghalang lalu isterinya itu.

Entah dimana silap ku, aku tergelincir dan hampir punggung ku menyembah bumi. Aku menutup mata ku sebelum punggung ku 'selamat' menghempap lantai. Namun dirinya terasa melayang.

Erk? Apesal lambat sangat nak jatuh ni?

Aku menjauhkan tangan ku dari wajah ku. Mahu tertonjol biji mata dia sekarang ini. Kedudukan dia dan suami dia teramatlah dekat! Ternyata Qashaff menjadi hero dia.

Qashaff tersenyum sinis. Dia sempat mencalit krim pada hidung isterinya. "Fair and square."

Untuk seketika kami bertentangan mata. Lama kami dalam keadaan sebegitu. Hati ku sudah gundah. Aku tak boleh tengok suami aku lama-lama. Jantung aku tak stabil sekarang ini.

Semakin lama semakin dekat wajah Qashaff dengannya. Gulp! Bibir Qashaff merah menawan itu semakin bertembung dengan bibirnya.

"Astaghfirullah! Hye, bruder, kalau nak buat agenda panas nanti malam lah woi! Tak pasal-pasal mata aku yang suci murni ni tercemar!"

Bagaikan tersedar dari lamunannya setelah mereka 'terkantoi' oleh Qayrel. Cepat-cepat mereka memperbetulkan posisi mereka.

Aku berpura-pura memandang tingkap dapur. Kes tutup malu kata orang. Aku juga sedikit kaget dengan 'perkara' yang dilakukan oleh suaminya

Apa yang dah terjadi sebenarnya?

"A--abang pergi mandi dulu." Qashaff terus meninggalkan isterinya disitu.

Qayrel yang bersandar pada pintu itu mengoyakkan senyuman senget. Nasib dia tak tengok sampai habis! Memang rentung mata dia sekarang ini. 'Haih... Angah, kalau nak pun cari lah tempat privasi.' Tergeleng-geleng kecil Qayrel. Dia pun melangkah pergi dari situ. Dia perlu mandi sejukkan badan.

⚜️❣️⚜️

Sampai saja di hadapan pintu kamar mandi, Qashaff terhenti. Dia teringat kejadian di dapur sebentar tadi. Dimana dia hampir menciumi isterinya.

Qashaff meraup wajahnya. "Apa yang aku cuba buat ni?"

Baginya, bila bersama dengan Hanna. Dia tak boleh nak kawal perasaan dia. Entahlah. Hanna seperti magnet baginya. Ada sesuatu yang menariknya dan melekat terus.

"Hanna, apa yang kau dah buat dengan aku? Jampi apa yang kau pakai sampai aku tak boleh kawal perasaan aku sendiri?" ujarnya bersendirian. Dia tersenyum sebelum masuk ke kamar mandinya. Ada baik dia bersihkan dirinya dulu.

⚜️❣️⚜️


Vote 🌟
Comment 🌟

Continue Reading

You'll Also Like

46.8K 1.3K 34
New version ! HAURA KHUMAIRA & AIDEN ElHAQ START : 2.12.2023 END : 7.5.2024
3.3M 294K 95
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...
560K 18.5K 53
Second romance by rosebiru12 Beautiful Cover by @ rosebiru12 Populariti?! Nahh, dia dah tak perlukannya lagi. Yang seorang Daleeya Arina perlu ialah...
250K 12.7K 59
(Cerita pertama yang mengandungi banyak KESALAHAN) Tengku Ghibran Adrean X Haura Ameena Konflik tk berat,story jenis yang chill Tengku Ghibran Adrean...