Bab26. (penyebab permusuhan)

1.2K 112 18
                                    

Bersambung🙃❤️..

➶➶➶ 19 tahun yang lalu ➷➷➷

Di sebuah Universiti yang digelar oleh orang ramai / makhluk sebagai 'multi talanted'. Terdapat seorang pemuda bersama bapanya sedang berdiri betul - betul dihadapan gerbang pintu Universiti itu.

"Haih, Amato.... Kenapa kau nak pilih juga universiti ni.. Susah abah nak jenguk kamu bila abah free." keluh seorang bapa kepada pemuda itu serta meletakkan tangannya pada bahu anaknya itu yang seperti memberi semangat.

"Hheeheheh, dah maskmana dah tawarkan.. Amato ikut jelah.. Kan mask" katanya lalu menyiku kawannya disisi yang baru tiba sebentar tadi.

"Heh... Bukan kau yang merayu sampai melutut kat aku ke??" kata maskmana namun dari perkataanya mereka dapat tahu bahawa dia sedang tersenyum sinis pada Amato yang mendatar sambil memuncungkan mulut.

"Ha! Dah dah.. Jangan korang bertekak pulak kat sini... Amato,abah balik dulu tau.." tok aba mula berjalan ke sebuah kenderaan berbentuk sebuah bas yang boleh bergerak sekitar galaxy.

(Ala.. Yang macam alien mop mop naik tu... Tahukan... Yang misi ops kabur samar samar tuh..🙃,)

"Abah! Jaga diri elok - elok tau!! Berdikari!!" ucap amato seiring dengan  lambaian kasih sayangnya terhadap bapaknya.

"Hmm.. Yelah.. Berdikari dengan kau tu memang tak leh pisah... Duit abah bagi tu pun sebab kau berdikari jugakan.." perli tok abah yang membuatkan pipi amat merah akibat perlian itu.

"Heheheehhehhe" - Amato

#authorterbahaklol...😌

Kini bayangan tok abah pun hilang daripada pandangan amato. Amato menoleh kearah maskmana pula.

"So,lepas ni nak pergi mana?" soal amato.

"Kau pergilh masuk kelas bidang kau apply... Aku apply bidang lain.." kata maskmana lalu meningalkan Amato yang memutarkan bola matanya.

"Haish, dia ni.. Bukannya nak teman aku.. Manalah peta unversiti nih" bisik hatinya dan tangannya menjalar pada zip beg silangnya itu. Dia meraba - raba isi di dalam beg itu tetapi dia merasakan sesuatu yang aneh seperti bola besi. Mukanya berkerut, dengan secara automatiknya pandanganya beralih pada isi dalam beg itu...

"Ummpphh!! Yum yum!! Sedapnye!!"

"Oi!! Mechabot!! Sejak bila kau wujud dalam beg aku ni?! Dahlah makan karipap aku!!" teriak Amato lalu mengoncang - goncang mechabot yang masih lagi menyumbat makanannya itu.

"Sejak dari kau keluar rumah ngan abah kau." - mechabot

"Kuang asam" - Amato

"Aku tak pernah makan asam.." - Mechabot.

"Eeeee... Kau ni!!" begang Amato sambil meramas kasar rambutnya.

Skip time

Di dalam bangunan universiti itu..

"Haih, kita dah ulang alik banyak kali dah ni... Kau asyik tungak terbalikan peta tu dari tadi tu dah kenapa?!" mechabot mula bersuara apabila dia sudah rimas melihat Amato seperti anak kucing kehilangan maknya.

"Hish! Kau diam boleh tak! Dahlah kau dari tadi duduk dalam beg aku!!" katanya dengan mata yang masih tertumpu pada peta itu. Selepas itu,seseorang menegur mereka.

"Hai, korang nak gi mana ni? Sesat ke?" soal seseorang itu.

Amato menoleh kearah empunya suara itu lalu melentokkan kepalanya.

Get well soon boboiboyWhere stories live. Discover now