CTY 7

84 6 3
                                    

Langkah dibawa bergerak masuk ke dalam rumah besar itu . Baru sahaja mahu memanjat tangga untuk masuk ke bilik , namanya dipanggil oleh ibu mertuanya .

" Halyn! "

" Ya ibu . Kenapa ni ? "

" Cuba try benda ni " Pregnancy test dihulurkan kepada Halyn . Halyn terkejut . Jantungnya berdegup kencang . Bagaimana kalau terbongkar rahsianya ?. Dia baru sahaja mahu simpan rahsia ini .

" Bu-buat apa ni ibu? " tanya Halyn dengan gagap.

" Aydeen cakap korang tak ada apa-apa apa . Ibu tak percaya kalau dalam perut Halyn tu masih tak ada isi . Cuba Halyn try dulu mana tahu garis merah tu bergaris dua "

" Ibu masih berharap ke ibu akan dapat cucu ? kan Aydeen dah cakap Aydeen dengan Halyn tak ada apa-apa " Ujar Aydeen yang baru sahaja turun dari tingkat atas.

" Betul tu ibu . Tak ada apa-apa lah . Halyn naik dulu ya ibu . Halyn penat sikit ." Pinta Halyn .

" Eh eh Halyn nak pergi mana . Ibu tak percaya . Entah-entah korang tak pergi klinik tu . Macam ibu tak percaya kamu tu cakap je pergi tapi tak pergi . Kamu punya takut nak masuk klinik tu kalah budak! " Halyn hampir mahu tergelak besar mendengar kata-kata ibu mertuanya tapi ditahan . Aydeen menjeling sahaja melihat Halyn yang cuba mahu ketawa .

" Ibu ni suka sangat malukan Aydeen depan perempuan ni! "

" Betul la ibu cakap . Dah . Dah . Halyn cepat pergi test ." Bahu Halyn ditolak lembut . Semakin dekat Halyn dengan tandas semakin jantungnya berdebar seperti mahu tercabut . Dia tak nak keluarga mertuanya tahu akan kewujudan anak dalam perut dia .

" Sini kamu teman ibu menunggu " Tangan Aydeen ditarik melangkah kearah ruang tamu.

" Jangan berharap sangat ibu , sakit nanti . Percayalah cakap Aydeen ".

" Biarlah ibu sakit berharap dari ibu sakit ditipu. "

" Tak mungkin Halyn akan mengandung . Tadi pergi klinik pun dia cakap tak ada apa-apa ." Kata Aydeen sambil membaringkan badannya pada sofa .

" Kalau tak ada apa-apa tipulah takkanlah kamu minta ibu buat tomyam tadi " Mata menjeling memandang Aydeen yang buat endah tidak endah je . Geram betul dia dengan anak dia tu .

" Aydeen nak makan tomyam tu sebab Aydeen rasa hari ini Aydeen nak makan tomyam masakan ibu . Lama tak makan tomyam masakan ibu " Suara dibuat mengada sambil memeluk sisi tubuh ibunya itu .

" Eh selama ni tak adanya kamu nak makan tomyam tu . Ini namanya pembawakan budak ."

" Malaslah layan ibu ini."

" Ibu lagilah malas nak layan kamu . Baik ibu tengok Halyn tu buat apa dalam tandas yang lama sangat." Aydeen hanya memandang sahaja pemergian ibunya itu .

Halyn yang berada dalam tandas gugup mahu keluar dari tandas . Pregnancy Test yang berjalur dua merah dipandang . Macam mana mahu larikan diri .

" Halyn , lambat lagi ke ?" soal Cik Raiziya . Pintu tandas itu ketuk perlahan .

" Ya ibu . Dah siap ." Tombol pintu tandas dipulas . Kelibat ibu mertuanya yang menghulur tangan dipandang . Pregnancy perlahan dihulur . Wajah Cik Raiziya yang berseri-seri tersenyum dipandang . Sudah kantoi !

" Alhamdulillah.. . Betul firasat ibu. " Halyn hanya tersenyum . Tetiba tangannya ditarik perlahan oleh ibunya menuju kearah ruang tamu.

" Aydeen, tengok ni . Kan ibu dah cakap . Kamu bakal jadi ayah! " Pregnancy test dihulur kepada Aydeen . Aydeen terkejut memandang Pregnancy test itu . Jadi perempuan itu menipu dirinya ?

" Kenapa dengan muka itu ? macam tak best je nak jadi ay..... " Belum sempat Cik Raiziya menghabiskan ayatnya . Aydeen menarik pergelangan tangan Halyn dengan kasar menaiki tangga .

" Aydeen nak pergi mana tu? ibu tak habis cakap lagi! "

Pintu bilik ditutup dengan kasar . Aydeen memandang Halyn dengan wajah bengis . Halyn hanya menunduk memikirkan tentang ibu mertuanya itu . Kuat betul firasat orang tua tentang ibu mengandung . Habis kantoi rahsianya .

" Kau tipu aku ?! " suara Aydeen naik seoktaf .

Halyn hanya mendiamkan diri . Kepala ditundukkan memandang lantai . Dia tidak berani memandang wajah bengis Aydeen .

" Aku tak bercakap dengan dinding Halyn "

" Kalau saya bagitahu awak pun , bukan awa- " belum sempat Halyn mahu menghabiskan ayatnya Aydeen sudah memotong. Tangan naik mencengkan pipi Halyn dengan kasar.

" Dah berapa lama budak tu dalam perut kau ? " Soal Aydeen . Dia tidak boleh menerima kenyataan bahawa perempuan itu mengandung . Dia menyangkakan perempuan itu tidak akan mengandung .

" 2 weeks "

" Aku nak kau gugurkan kandungan tu "

" WHAT ?! NO NO . Awak cakap awak akan bertanggungjawab kalau saya mengandung !" Muka merah padam memandang Aydeen .

" Kau tahu tak semak ?! Aku semak sial dengan semua terjadi . Disebabkan kau ! Hidup aku jadi huru-hara ! Kau buatlah macam mana pun supaya budak dalam perut kau tu mati !"

Halyn tak sangka lelaki didepannya sekarang ni perangai macam iblis . Sanggup menyuruhnya gugurkan kandungan dalam perutnya itu . Mana janji kata-kata lelaki itu yang akan bertanggungjawab dengan kandungannya jika dia mengandung .

" Kau sedar tak apa kau cakap ni . Budak dalam perut aku ni darah daging kau sendiri tau . "

" Apa yang susah sangat kau nak gugurkan anak dalam perut tu . Sekarang zaman teknologi canggih petik saja anak dalam perut kau tu dah tak ada !"

" AKU TAK AKAN GUGURKAN KANDUNGAN NI! "

Aydeen menolak kasar tubuh Halyn ke dinding . Aydeen mencengkam bahu Halyn dengan kuat . Halyn mengerutkan muka menahan sakit . Muka Aydeen berada di tepi telinga Halyn berbisik sesuatu .

" Okay fine . Kalau kau nak anak dalam perut kau itu , kau jagalah sendiri" .

BAM !

Terhinjut bahu Halyn mendengar hempasan pintu . Tangan meraup kasar muka .

' Maafkan mama sayang sebab hadirkan awak dalam hidup mama '

" Memandangkan semua ada dekat sini . Ibu ada berita baik "

Hanya Encik Lee dan Sara sahaja memandang Cik Raiziya dengan tanda tanya . Aydeen menjeling tajam ke arah Halyn yang menunduk memandang nasi .

" Halyn mengandung ! Bang kita bakal jadi nenek dan atuk ! "

" Alhamdulillah "

" Wait wait wait. Perempuan ni mengandung ?"

" Dia ada nama Sara . Kenapa kurang ajar sangat ni . Abah tak ajar anak abah cakap macam tu " tegur Encik Lee dengan nada kasar.

Sara menolak pinggan dengan kasar . Dia bangun memandang Halyn yang berada didepannya .

" ANAK HARAM !" Kata Sara dengan kasar berlalu pergi dari meja makan .

" SARA AISYA ! "

" Semua disebabkan kau dengan anak dalam perut tu !" Jari telunjuk Aydeen ditunding ke arah Halyn . Kepala Halyn ditolak perlahan sebelum pergi dari meja makan itu .

" Ya allah , apa nak jadi dengan anak-anak aku "

" Ibu Abah , Halyn naik atas dulu ya . Halyn tak ada selera nak makan " pinta Halyn sambil tersenyum kelat . Encik Lee memandang Cik Raiziya dengan pandangan sedih .

____________________________________

I nak edit sedikit dari part 1 baru i akan update next part k 🤭

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 22, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

OG | CINTA YANG TERBIARWhere stories live. Discover now