CIVIL WAR: BAB 6

11 5 0
                                    

Persisiran Sungai Dungun, Terengganu

Setelah jauh dibawa hanyut oleh ombak, Hanazono Suzuki sedar dari pengsan. Dia bangun berdiri dalam keadaan lemah sekali. Dia melihat sekelilingnya yang dikelilingi mayat yang bergelimpangan.

"Semua... okey, tak?" kata Hanazono Suzuki sedikit ketakutan.

Tubuh Minatozaki bergerak sedikit, menarik perhatian anaknya.

"Ibu!" teriak Hanazono Suzuki duduk di sisi ibunya.

Minatozaki memandang anaknya perlahan-lahan, tidak mampu bangun akibat tusukan pucuk pokok yang tajam pada dadanya. "Hana..."

Hanazono Suzuki mula sebak melihat keadaan ibunya yang menderita.

"Pergi saja. Ibu tak apa-apa," kata Minatozaki masih bisa tersenyum di saat nyawa-nyawa ikan.

Hanazono Suzuki menggeleng, menangis.

"Hana, rasanya, dah sampai masa ibu bagitau benda ni," kata Minatozaki, perlahan.

Anak itu berdiam.

"Puak Suicide memang susah nak mati; terjun bangunan ke, gantung diri ke, kena headshot ke, semua tu takkan buatkan puak kita mati, kecuali... bila jantung dia hancur, dia ada 30 minit untuk hidup," terang Minatozaki tersenyum.

Hanazono Suzuki tidak dapat terima hakikat. Tikaman pucuk tajam pada dada Minatozaki diusap sendiri.

"Hana tengoklah sekeliling. Itu saja yang Hana ada sekarang," pesan Minatozaki lagi.

Hanazono Suzuki melihat sekeliling dan ternampak Rachel Berlitz dan Claude Thunder masih hidup. Rachel Berlitz hanya senyap melihat Violet Alexander tidak bernyawa lagi, tiada guna menangis lagi. Claude Thunder pula melaung melihat susuk Yuki Taiga dan Ferradossa Anvell yang tidak sedar lagi.

"Mak! Yuki! Bangunlah!" jerit Claude Thunder, geram.

Tiada respons.

"Mak!! Yuki!!" jerit Claude Thunder.

Rachel Berlitz memegang bahu Claude Thunder dari belakang.

"Diorang dah tak ada," kata Rachel Berlitz, tiada perasaan.

Claude Thunder menoleh ke belakang lantas menumbuk pipi Rachel Berlitz, melepaskan kemarahan. Kepala Rachel Berlitz tertoleh sedikit ke tepi dek penangan kuat itu. Mereka berdiam seketika. Hanazono Suzuki tidak sanggup melihat mereka bergaduh. Dia segera memandang ibunya. Wajah Minatozaki kelihatan tersenyum sahaja di saat rohnya terpisah dari jasad. Segalanya terlambat.

"Ibu..."

***

Dungun, Terengganu

"Bonda, apa yang bonda buat ni?" kata Ice Serra, terpinga-pinga.

Rozepa berjalan mendekati anaknya. Matanya tajam melirik susuk Ice Serra, seperti dia hilang arah. Ice Serra berundur perlahan-lahan, tidak sanggup melawan ibunya sendiri.

"Bonda..." Ice Serra ragu-ragu.

Hati berkeras tidak mahu berganjak dari tempat itu. Air mata mula mengalir. Semakin hampir Rozepa dengan Ice Serra, makin jauh kaki mengundur ke belakang. Larian kencang dibuka meredah hutan tropika. Tangisan bersesak di dada. Sungguh tidak sanggup bertahan lama di situ. Rozepa berhenti melangkah, hanya memerhatikan mangsanya melarikan diri.

Ice Serra berlari selaju yang mungkin ke arah sungai di depan. Dia menjunam masuk ke dasar sungai lalu berenang ke hulu sungai. Laju dia berenang dengan genetik duyung dari ibunya. Telinganya menangkap bunyi tangisan yang bukan miliknya. Dia timbul di permukaan air. Matanya tertumpu pada sekumpulan remaja yang berkumpul di pinggir sungai. Ice Serra bergerak mendekati situasi yang menyedihkan. Dia melihat sahabatnya yang lain meninggalkan anak masing-masing.

All-InWhere stories live. Discover now