🔥 BAB 14 🔥

8K 825 44
                                    

HANA mula terbatuk-batuk akibat terhidu gas beracun. Asap yang mula memenuhi ruang bilik sempit itu sungguh menyesakkan dada. Semakin dia menendang pintu, semakin galak pula si penculik mentertawakannya. Sungguh, tekaknya mula perit dan pandangannya turut kabur.

“Ya Allah.” Hana terdesak. 

Matanya memandang jam tangan. Lagi lima minit sebelum cukup 20 minit dia berada dalam gudang. Disebabkan telefonnya berada di luar, dia terputus hubungan dengan pasukan penyelamat. Lima minit merupakan masa yang cukup lama sebelum pasukan polis menyerbu masuk ke sini.

Sekali lagi, Hana meliarkan pandangan ke sekeliling bilik. Bilik itu tidak mempunyai tingkap. Walaupun hanya lubang pendingin hawa di siling saja yang ada, namun amat mustahil baginya untuk meloloskan diri. Tambahan lagi, pandangannya mula dikelabui dengan asap. 

Dalam keadaan cemas itu, dia tidak mampu berbuat apa-apa selain daripada berdoa kepada Allah SWT agar ada yang menyelamatkannya. 

Namun begitu, dalam keadaannya yang sudah seperti putus harapan, bunyi ketukan bertalu-talu di pintu dan bunyi rantai kunci ditarik-tarik serta-merta memberikan sinar baru kepadanya. Terburu-buru, dia bangun dari duduknya lalu mengetuk-ngetuk pintu sekuat hatinya.

“Tolong!” jerit Hana dengan disulami batuk-batuk keras.

“Ke tepi, inspektor!” Kedengaran suara menyuruhnya agar beredar ke tepi.

Menurut arahan, cepat-cepat dia berundur ke belakang bagi memberikan laluan kepada orang di luar untuk membukakan pintu. Dalam masa dua saat, pintu bilik serta-merta terbuka setelah ditendang kuat oleh sang penyelamatnya. Dalam suasana berkelabut, terzahir di matanya figura seorang lelaki berketinggian 180 cm menerpa cemas ke arahnya.

“Hana!” 

“Rayyan,” sahut Hana dengan penuh rasa bersyukur. 

“Kau okey? Boleh jalan? Boleh lari?” tanya Rayyan, cemas.

Pertanyaan Rayyan dijawab dengan anggukan oleh Hana dek tekaknya masih lagi berasa perit dan helaan nafasnya juga masih belum stabil. Tercungap-cungap dia cuba menghirup udara segar sebaik sahaja kakinya berjaya menapak keluar dari bilik yang dipenuhi asap tersebut.

“Falcon, bawa masuk baby aku sekarang.” Tidak menunggu lama, Rayyan terus memberikan arahan kepada Syafiq melalui earbud di telinga. 

“Macam mana kau boleh ada dekat sini?” tanya Hana. Kemunculan Rayyan di sini sangat tiba-tiba.

“Nanti aku cerita, okey?” balas Rayyan.

“Aku tak percaya kat kau.” Hana berundur beberapa langkah ke belakang. Walaupun Rayyan menyelamatkan nyawanya pada malam ini, namun rasa curiganya kepada lelaki itu tetap mekar dalam hati.  Bukan niatnya ingin bersangka buruk, namun dia sudah terbiasa syak kepada seseorang.

Melihat itu, Rayyan menarik nafas panjang. Keluhan kasar terlepas dari mulutnya. Kecil besar saja Hana pada pandangannya. Bukannya nak berterima kasih, malah dicurigai pula.

“Kalau aku tahu jadi macam ni, tak adanya aku nak selamatkan kau. Helo, cik kak. Kalau aku nak kau mati, tak perlu aku susah payah ekori kau dari tadi,” kata Rayyan. Sengaja muka geram ditayang kepada Hana supaya gadis itu reti bersyukur.

INFERNO BODYGUARD (TERBIT NOVEL FIZIKAL)Where stories live. Discover now