🔥 BAB 12 🔥

8.1K 844 99
                                    

HANA, ada pos untuk kau,” kata seorang wartawan seraya menghulurkan sehelai sampul surat kepada Hana. 

Menungan Hana terhadap pertemuan dengan Eve, Rayyan, Ren Hau dan Grace pada malam semalam terus lebur. Pertemuan yang membuatkan dirinya terkejut tahap petala ketujuh. Tak sangka mereka boleh tahu identitinya yang sebenar.

Betul, dia sebenarnya polis dalam penyamaran. Keberadaannya di syarikat akhbar ini adalah untuk menyiasat kes jenayah melibatkan sebuah mafia yang dikenali sebagai Mafia Death. 

Kumpulan mafia itu dikehendaki oleh pihak polis dan juga pihak Interpol kerana kes dadah yang dikenali sebagai Blue Rose. Informasi yang diperoleh oleh pihak polis mengatakan bahawa kumpulan mafia itu mempunyai kaitan dengan syarikat akhbar ini. 

Jadi, dia ditugaskan menyamar sebagai wartawan memandangkan kepakarannya adalah dalam bidang komunikasi dan media. Dia juga tidak berapa mahir bergasak, jadi bekerja sebagai wartawan lebih sesuai baginya.

‘Pos?’ Hana menjongketkan kening. Pelik. 

Tanpa bersuara, Hana terus mengambil sampul surat dari tangan wartawan tersebut lalu segera berlalu ke tempat duduknya. Surat itu tiada nama pengirim. Setelah melabuhkan punggungnya di kerusi, dia mencapai pisau lipat yang berada di dalam bekas pen lalu menghiris cermat hujung sampul. Dengan berhati-hati, dia mengeluarkan isi dalamnya.

“Daripada siapa?” Tiba-tiba, satu suara menyergah dari belakang.

Hana yang mendengar suara sergahan tersebut serta-merta terkejung. Geram menerpa diri apabila isi sampul surat yang ditariknya sehabis baik tadi tak pasal-pasal tertarik keluar dengan kasar sehinggakan terkeronyok. Lagi haru, “sesuatu” yang disertakan sekali di dalam sampul tersebut turut terjatuh ke bawah.

“Fahmi!” Hana menarik muka bengang. 

Melihatkan raut wajah Hana ketika itu, Fahmi ketawa berdekah-dekah. Suka betul hatinya apabila sekali sekala dapat menyakat Hana, si wartawan yang dirasakannya amat comel ketika marah. Lagipun, bukannya selalu dia dapat tengok gadis itu menyinga. 

“Kau ni memang tak ada kerja ke?” sembur Hana pula.

“Mana footage interview Cik Eve hari tu? Bagi sini,” pintanya dengan geram masih bersisa. 

Sebenarnya, dia sengaja mahu mengelak daripada menjawab soalan Fahmi. Surat daripada siapa? Entahlah, dia pun tak tahu. Tak sempat dia nak menengok isi kandungan surat, Fahmi si jurukamera ini datang mengacau. Dasar pengganggu ketenteraman orang betullah. Dalam sehari, memang tak sah kalau tak dikacaunya orang di dalam pejabat itu!

“Nah, nah. Ambil. Nak kacau sikit pun tak boleh. Garang betul. Macam gorila.” Fahmi menjuihkan bibir seraya menghulurkan pendrive kepada Hana.

“Kau kacau aku lagi, aku hempuk kau pakai kamera tu,” ugut Hana. Matanya tajam menikam mata Fahmi. ‘Cis, kemain segak lagi aku hari ni, gorila jugak yang kau panggil aku!’

Ui, tachod!” Fahmi membuat muka takut lalu segera berlalu pergi dari situ.

Melihatkan Fahmi sudah beredar meninggalkannya, cepat-cepat Hana menunduk ke lantai lalu mengambil “sesuatu” yang dibungkus dengan kertas. Kedudukannya agak terselindung di bawah meja, maka selamatlah ia daripada ternampak oleh lelaki itu. 

Sudahnya, tanpa mempedulikan lagi wartawan lain yang turut sama lalu-lalang di kawasan kubikelnya, dia meneliti semula isi kandungan kertas di dalam sampul tersebut. Semuanya adalah keratan artikel akhbar yang berkaitan dengan peristiwa kemalangan ayahnya pada 15 tahun lepas. Kemudian, “sesuatu” yang disertakan sekali itu juga dibuang pembalutnya.

INFERNO BODYGUARD (TERBIT NOVEL FIZIKAL)Where stories live. Discover now