bab 5

498 131 7
                                    

Adawiyah POV

Teringat juga kata-kata mak longku datang kepada aku bila melihat aku duduk bersendirian petang tadi di pondok.

"Kenapa kau masih hidup ha? Memang siapa jaga kau memang malang. Tahu tak disebab kan kau, mak aku sanggup pergi keluar nak beli kek semata-mata nak sambut birthday kau. Kau ni memanglah, hidup cuma nak menyusahkan orang je. Daripada kau hidup baik kau mati je menyusahkan betullah" bebel mak long apabila melihat aku berseorangan di pondok.

Aku mampu bersabar je. Semoga ALLAH yang membukakan hati mak long untuk menerima aku. Walaupun, aku tahu yang agak sukar mak long terima aku sebagai anak sedara dia. Kekadang aku tertanya-tanya kenapa mak long benci sangat dengan aku???apa salah aku???

Lamunanku terhenti apabila mendengar Irdiana memanggilku.

"Hei!!! Nur Adawiyah Solehah aku tengah cakap dengan kau ni. Sampai hati kau buat aku macam tugu Negara dekat sini bukan nak dengar apa yang aku cakap. Boleh pula mengelamun" Irdiana menarik muka masam. Aku hanya mampu tersenyum melihatnya.

"Sorry lah aku cuma terfikir lepas ni aku nak bergantung harap kepada sapa lagi kalau bukan nenek aku. Disebabkan dialah yang membuatkan aku nak terus hidup walaupun aku di herdik di caci, di hina tetep dia ada sisi aku. Di saat orang lain menganggap aku sampah dia yang ambil aku dialah yang belai aku dengan penuh kasih sayang tapi sekarang dia dah tak de. Aku redha permergian nenekku dengan hati yang terbuka semoga ALLAH sediakan tempat nenekku di kalangan ahli syurga. AMIN." doaku dengan Irdiana.

"Ya ALLAH... Wiyah dekat sini kau aku ingat mana lah menghilang sepupu aku ni. Dah cepat pergi makan. Aku tahu kau tak makan dari balik sekolah tak di lagikan. Pergi makan nanti perut kau kosong ajak sekali Irdiana ni." bebelan Auni pada aku sambil bercekak pinggang.

Kelihatan keringat dia membasahi pipinya. Mungkin penat sangat cari aku sampai satu rumah kot.

"Baiklah mak nenek Auni Aira yang aku cintai." kataku terselit gurauan. Saja nak mengusik sepupu kesayangan.

"Whatever, malas aku nak layan perangai korang ni. Buat sakit hati je." Auni memuncungkan mulut menggalahkan itik serati menunjukkan tanda merajuk.

"Sorrylah, gurau sikit pun tak boleh ke sekarang? Aku tahu aku salah. Dah jom pergi makan."Aku memaut bahu Auni untuk pergi makan dalan rumah.

"Ehmm.... Pondok podok. Pondok nak kawan dengan kita tak? Ada orang tu kan tinggal kita. Kita datang sini nak pujuk dia tapi dia tinggalkan kita pergi makan dengan sepupu dia. Dia ingat kita ni tunggul ke apa? Bukan nak ajak kita tapi tinggal kita sorang-sorang tadi pun kita cakap dengan dia tapi dia bolah mengalamun. Kita tahu kita sapa tak layak nak kawan dengan dia. Nak tahu tak kita dah janji nak kawan sampai mati tapi dia tinggal kita. Kita juga ada cakap kita akan jaga dia sepenuh hati kita tak kan ada orang yang akan sakitkan hati dia lagi." kata Irdiana sambil mencebik muka.

Auni dan aku saling berpandangan lalu ketawa melihat rajuk sahabat mereka, lagi cemberut muka Irdiana mendengar ketawa itu.

"Oloh-oloh kesiannya dia tuan puteri, lapar juga yeh. Ingatkan dah kenyang bebel tadi. Jom lah sekali bukan lupa kau cuma tak ingat je." Senggihku lalu aku menarik tangan Irdiana.

Auni tertawa melihat peragai gila-gila kitaorang. Aku dengan Irdiana saling berpandang melihat Auni terawa lalu kami berdua turut ketawa.

'Ya Allah aku bersyukur masih ada orang yang mampu membuat aku senyum semula. Ya ALLAH kau lindungilah orang sekelilingku. Disebabkan mereka aku kuat dan janganlah Engkau mengambil mereke sebelum tiba waktunya' bisik hatiku

END POV

Tanpa Adawiyah sedar ada sosok tubuh orang yang duduk di atas motorbike sambil tersenyum senget melihat drama tersebut.

"we will meet soon. Nur Adawiyah Solehah."


Sorry hambar tapi saya buat yang terbaik ok😉
Jangan lupa vote dan komen ok

Sahabat Or Cinta ||| COMPLETE (in Editing)Where stories live. Discover now