17

4 0 0
                                    

"Kau cakap dengan dia jangan sampai aku call dia eh."

Semalam ada benda yang buat aku rasa marah sangat sampai tahap nak menangis masa kat kelas. Kawan-kawan yang tahu situasi tu pun rasa nak marah.

Aku senyum sikit walaupun mata dah bergenang-genang. Teringat mama aku pesan masa hantar pergi kelas,

"Harini kalau ada orang buat awak marah, tarik nafas dalam-dalam. Hembus."

Aku pun tarik nafas dalam-dalam. Aku duduk sekejap renung-renung laptop sambil fikir nak selesaikan masalah yang orang lain buat, pergi sini sana tanya orang itu orang ini — walaupun yang buat masalah tu act like nothing happened.

Kalau ikut rasa hati, ya memang aku rasa nak hambur je kat orang tu, tapi what will I get? Menang dapat apa? Dapat piala? Dapat sorakan? Dapat kepuasan hati?

No. Benda dah berlaku pun, tak boleh buat apa, yang aku boleh buat cuma betulkan keadaan. Kalau pun aku dapat kepuasan hati— tu untuk tempoh yang sekejap je. Untuk jangka masa panjang? Orang yang terkesan dengan kemarahan aku mungkin ke akan jadi normal macam selalu? Entah.

Makin aku besar makin aku belajar, tak semua benda kita perlu cakap, perlu marah direct kat muka orang tu, ada masa kita perlu sabar, perlu pandai main dengan situasi. Nak marah pun biarlah beradab. Guna saluran yang betul. Tapi kalau kau melebih sangat — jagalah kau. Ahahaha joking.

But seriously, Nabi pesan bila marah, diam. Bila takde benda baik yang nak dicakapkan, diam. Sebab kita tak sedar apa benda merepek kita cakap time marah, time setan dah berjaya bisik-bisik halus di telinga kau tu.

Biarlah orang lain yang berdosa.
Kita nak mintak ampun balik dengan manusia, susah wei.

Nabi pesan lagi apa?
Untungnya orang-orang mukmin— bila benda baik berlaku dia bersyukur maka itu baik baginya.
Bila benda buruk berlaku, dia bersabar — maka itu baik baginya.



Monolog JiwaWhere stories live. Discover now