Bab 7

1.2K 136 19
                                    

Tap!! Tap!! Tap!! Terdengar tapak kasut seseorang sedang berlari di koridor dalam kawasan bangunan pejabat Sekolah Menengah Pulau Rintis. Teguran dari seorang guru supaya tidak berlari di koridor, tidak diendahkannya. Sekarang ini dia hanya perlu masuk ke dalam bilik guru disiplin dengan pantas, dia berhenti di hadapan bilik guru disiplin dalam keadaan tercungap-cungap. Dia mengetuk pintu bilik itu.

"Masuk," kata guru disiplin yang berada di dalam itu.

"Cikgu, maafkan saya." Gempa terus mengucap maaf sambil membuka pintu bilik itu manakala Halilintar dan Taufan tercegat berdiri di bahagian kiri bilik itu.

"Duduklah dulu." Guru disiplin bernama Kaizo pada name tagnya mempersilakan Gempa untuk dihadapannya.

Tanpa berkata apa-apa, Gempa terus melabuhkan punggungnya di atas kerusi yang berada di hadapan Kaizo.

"Kau tahukan sebab kenapa aku panggil kau ke sini?" soal Kaizo lalu menerima anggukkan daripada Gempa.

"Sa-Saya betul-betul minta maaf, saya akan nasihatkan mereka supaya tidak bergaduh lagi." Gempa meminta maaf buat kali kedua, Halilintar dan Taufan hanya menatap sayu ke arah abang mereka itu.

"Baiklah, kau boleh bawa mereka pulang."

"Terima kasih banyak-banyak," ucap Gempa lalu dia bangun dan menatap Halilintar dan Taufan lama membuatkan mereka berdua tidak mampu memandangnya.

"Mari balik," kata Gempa dan dia berjalan mendahului mereka berdua manakala Halilintar dan Taufan mengikuti mereka dari belakang.

Keadaan menjadi sangat hening, mereka bertiga langsung tidak berkata apa-apa manakala Halilintar dan Taufan hanya menundukkan kepala mereka sambil berjalan. Sekali sekala Halilintar melirik ke hadapan atau lebih tepat, ke arah abang sulungnya itu.

"Mana Blaze?" Gempa membuka mulutnya manakala Halilintar dan Taufan memandang antara satu sama lain, mereka tidak percaya bahawa keberedaan Blaze menjadi soalan utama.

"Dia sudah lama pergi dengan kawan baru dia," balas Taufan lalu kedengaran Gempa melepaskan keluhan yang sangat berat.

"Hali ngan Taufan baliklah dulu, abang kena balik ke kolej. Pukul 10 malam baru abang balik tau sebab abang kena kerja kat 7E dan tolong Tok Aba," arah Gempa lalu menerima anggukkan daripada Halilintar dan Taufan.

Gempa sambung berjalan, meninggalkan Halilintar dan Taufan yang masih berdiam diri. Air mata perlahan-lahan kembali mengalir dari mata Gempa manakala tangannya menutup telinganya daripada mendengar bisikan yang membisik di telinganya.

"Kau tak payahlah nak kesian sangat kat adik kau tu, kau patut marah je dorang. Dorang dah banyak menyusahkan kau," kata bisikan itu.

"Ataupun, kau patut tamatkan riwayat kau tu. Bila kau mati, kau tak ada lah rasa menyusahkan. Betulkan, Gempa?" sambung bisikan itu lalu ketawa jahat bergema di indera pendengaran Gempa.

"Senyaplah kau!!" jerit Gempa membuatkan orang yang berada disekelilingnya memandang ke arah Gempa, hairan.

Gempa memandang sekeliling, orang yang berada disekelilingnya menatap pelik ke arahnya. Ada juga yang sedang berbisik antara satu sama lain membuatkan Gempa terasa sesak nafas, dia rasa bagaikan dunia ini sedang berputar.

"Abang Gem?" Tiba-tiba seseorang menyentuh bahu Gempa membuatkan Gempa tersedar dari penyakit panic attacknya.

"A-Ais?" Gempa menoleh ke arah Ais yang sudah berdiri di sebelahnya dengan wajah risau.

"Abang okey ke ni?" soal Ais tapi Gempa tidak membalasnya dan hanya cungapan keluar dari mulutnya.

"Jadi dialah abang kepada Ais."

[C]Dramarama (BBB Elementals Malay Fanfiction)Where stories live. Discover now