Bab 1

1.8K 167 81
                                    

"Ini papa nak memperkenalkan, adik beradik baru kau." Kata-kata ayah mereka membuatkan Gempa, Halilintar, Taufan dan Ais terkedu.

.
.
.
.
.
.
"DRAMARAMA: A situation where one or more individuals choose to take a relatively benign event and turn it into a huge drama."
.
.
.
.
.
.
.

Suasana menjadi tegang dan senyap antara Halilintar, Taufan, Ais dan tiga lagi orang lelaki yang digelar sebagai adik beradik baru mereka. Mereka berenam tidak mampu bertentang mata ataupun bersuara apabila Gempa menghilang bersama ayah mereka untuk berbincang.

"Heh, bosannya. Bilalah kita dapat balik," rungut lelaki bertopi oren kemerahan, Blaze.

Halilintar dan Taufan menatap ke arah Blaze dengan tatapan menyampah. Dahlah datang tidak berjemput, lepas tu merungut nak balik. Tak ada adab langsung tapi difikirkan, bagus juga mereka keluar dari sini. Tenang hidup, fikir mereka berdua.

Sementara itu di ruang dapur, terlihat Gempa berpeluk tubuh di atas kerusi sambil menatap tajam ke arah ayahnya yang duduk di seberang meja makan. Perasaan marah dan benci pada lelaki yang bergelar ayah itu masih tidak hilang sejak 10 tahun lalu.

"Kenapa papa tiba-tiba bawa anak-anak perempuan sundal tu datang ke sini?" soal Gempa kasar.

"Perempuan sundal? Kau jaga sikit mulut kau tu, dia pun mak kau juga." Ayahnya memberi amaran.

Gempa tersenyum sinis. Mak? Mak aku?! Dah rampas kebahagiaan mama aku, ada hati nak digelar mak aku. Aku lebih rela panggil dia perempuan sundal, fikir Gempa.

"Mak? Mak aku?! Aku takkan hormat perempuan tu sebagai mak aku! Sebab perempuan tu, mak aku tak ad-!!"

Pangg!!

Satu tamparan kuat hinggap di pipi Gempa, pipi kiri Gempa menjadi kemerahan dan tepi bibirnya sedikit berdarah serta pecah kerana impak tamparan itu. Gempa menatap tajam ke arah ayahnya sambil tersenyum sinis.

"Kau makin kurang ajar sekarang ya?! Kau dengan mak kau sama sahaja!" tengking ayahnya.

Senyuman sinis semakin melebar di bibir Gempa.

"Dengar sini, orang tua. Sebab kaulah, aku ngan mama aku jadi kurang ajar. Sebab perangai kau yang tamak nafsu, kau sanggup menduakan mama aku. Mama aku sakit, kau tinggalkan dia begitu sahaja! Sebab kau tak boleh ratah badan dia, dia sakit dan kau sanggup cari perempuan lain. Kau ingat aku buta ke?! Kau ingat masa aku kecil-kecil dulu, aku bodoh?! Kau mungkir janji dengan aku, kata nak melawat mama aku setiap hari!! Bila mama aku mati, kau sanggup duduk dengan perempuan tu daripada jumpa mama aku buat kali terakhir. Lepas perempuan tu tinggalkan kau, baru lah kau nak merayu aku jaga dorang?! Dasar jantan tak tahu malu!" tengking Gempa, dia melepaskan segala benda yang dia sudah pendam lama.

Ayahnya mengetapkan giginya dan mengepalkan tangannya, terasa berdesing telinganya apabila mendengar bebelan pedas Gempa itu.

"Kau!! Kau memang nak kena!!" Ayahnya merentap kayu penguli doh yang berada berdekatan dengannya dan dihayunkan kayu penguli itu ke arah Gempa tetapi..

"Papa! Berhenti!" Taufan masuk ke dalam dapur dengan wajah terkejut membuatkan ayahnya berhenti dari menghayunkan kayu itu.

Nasib baik Taufan sempat masuk ke dalam dapur apabila dia terdengar bunyi bising di situ, Taufan menghampiri Gempa yang masih menatap tajam ke arah ayahnya.

"Apa yang papa buat kat Abang Gem?! Papa nak bunuh Abang Gem ke?!" soal Taufan dengan wajahnya yang masih terkejut.

"Kau tanyalah sendiri abang kau tu, apapun aku ada kerja yang kena buat. Jaga mereka elok-elok," kata ayahnya sebelum dia beredar keluar dari rumah itu meninggalkan ketujuh-tujuh anaknya.

[C]Dramarama (BBB Elementals Malay Fanfiction)Onde histórias criam vida. Descubra agora