ᗷᗩᗷ 4

2.4K 191 8
                                    

Azhar berjalan menelusuri koridor sekolah, kalini Azhar tidak ditemani sesiapa, ada juga masanya Azhar ingin berseorangan sambil mengimbau kenangan.

"Zainal sekarang dah jadi cikgu ke belum? Cita-cita dia kot dari dulu, Yusuf pun, alahai camne korang sekarang eh? Aku rindu ah..."

Dikala murid-murid lain sedang puas menjamah makanan, diri Azhar sibuk mengimbau nostalgia kenangannya disekolah ini .

Bahu Azhar tiba tiba disentuh dari belakang. Azhar terperanjat lalu cepat-cepat menoleh belakang.

"Kamu tak makan ke? Takde duit ke?" Seorang cikgu menegurnya. Azhar yang masih terkejut membalas segera.

"Takpe cikgu, saya ada duit ni, cikgu makanlah dulu." Azhar dan cikgu itu tersenyum sebelum salah seorang dari mereka beredar.

"Macam pernah nampak cikgu tu... Tapi kat mana eh?" Dahi Azhar berkeut seketika sebelum loceng berbunyi mematikan angau Azhar.

Di rumah waktu malam...
"Syifa, aku nak cakap sesuatu dengan kau boleh?" Azhar bersuara seusai melihat Syifa yang hendak memasuki biliknya.

Memang banyak sebenarnya yang hendak ditanya kepada Syifa. Memang banyak sebenarnya yang hendak dicari di masa ini. Berbagai bagai fikiran menguasai dirinya.

"Cakap jelah sekarang." Syifa menunggu tetapi Azhar memberi isyarat 'bukan disini.'

"Okey apadia?" Syifa terus bertanya sesudah mereka tiba di bilik Azhar, tempat paling selamat bagi Azhar untuk bertanya berbagai perkara.

"Macam mana aku nak cakap eh... Yang pertama, hari Sabtu nanti kau free tak?"

Syifa memasang wajah pelik. "Dia nak ajak aku date ke?" Fikir Syifa. "Tak sibuk, kenapa?

"Aku nak minta tolong kau lah teman aku cari sesuatu. Untuk ingatan aku gak, boleh tak?" Tidak tahu apa yang dirancang Azhar, Syifa menunjukkan isyarat tangan tanda 'oke'.

"Lepastu, aku nak tanya kau, kau ada tak senarai nama cikgu sekolah sini?"

"Ada, tapi kenapa?" Syifa hari ini pelik sungguh dengan sikap Azhar, seperti banyak yang tersembunyi darinya.

Namun memang selama ini Syifa menganggap Azhar sebagai seorang yang misteri. Azhar seakan manusia yang tersembunyi salasilah keluarganya, dan banyak rahsia yang hanya Azhar ketahui.

"Saja, aku nak kenal jugak cikgu-cikgu sekolah sini. Tak boleh ke aku nak kenal cikgu sekolah aku sendiri?" Pandai saja Azhar membina alasan.

"Kau nak sekarang ke?"

"Nantilah, esok ke... Sekarang kita borak dulu nak?" Azhar benar-benar terasa ingin menyembang sambil meluahkan segala yang ada di akalnya.

Tapi buat masa sekarang, Azhar ingin mengenali lebih rapat Syifa.

"Kau bosan tak aku duduk sini? Rimas dengan sikap aku ke?" Automatic suasana berubah menjadi sayu.

Ditambah suratan takdir yang menginginkan malam itu turun hujan, angin sepoi sepoi bahasa meniup benih serius pembicaraan mereka berdua.

Soalan diutarakan Azhar diiringi jawapan sembang dengan suasana malam itu. Syifa tahu dia patut menjawab mengikut gaya pertuturan sang pemula kata.

"Sejujurnya aku rasa lagi seronok kau tinggal kat sini. Aku ada teman borak, aku ada pengajar terbaik, aku ada orang yang bergantung harap pada aku, aku tak pernah fikir aku akan dapat pengalaman macam ni lagi." Syifa menyambung lagi.

TIME TRAVEL LOVE STORYWhere stories live. Discover now