Materi 92 Duri-duri di Jalan

1K 157 4
                                    

🌴🐪🐪🌴🌴🐪🐪🌴

☄ONE DAY ONE SIROH☄

🎯MATERI 92 JILID 3🎯

🌾🌾Duri-duri di Jalan🌾🌾

Gangguan Ummu Jamil dan Abu Lahab semakin menjadi jadi. Setiap kali Rasulullah SAW berjalan untuk menemui para pengikutnya, setiap itu pula beliau menemukan duri-duri bertebaran di jalan. Perlahan dan berhati-hati, Rasulullah SAW melangkah agar duri tidak menembus kakinya. Namun, hampir setiap kali pula dalam keadaan itu, kotoran dan batu melayang ke arah beliau.

Suara tawa melengking terdengar jika Rasulullah SAW tengah sibuk menghindari lemparan batu dan kotoran. Sambil menghapus kotoran yang melekat di pakaian, Rasulullah menoleh ke arah suara tawa. Ummu Jamil dan Abu Lahan kelihatan begitu menikmati penderitaan Rasulullah SAW. Ummu Jamil berpakaian mencolok dan selalu menatap Rasulullah SAW dengan tatapan menghina.

"Lihat!" dengking Ummu Jamil, "Inilah Muhammad, anak gembel yang berani membawa agama baru! Agama yang dikiranya dapat menyamakan kedudukan para bangsawan dan budak!"

Rasulullah SAW tidak berkata apa-apa untuk membalas. Beliau hanya balik menatap dengan tatapan yang tajam.

"Percuma kamu banyak berkata, istriku!" Telinganya sudah tuli!" Sembur Abu Lahab. "Hai, para budak! Lanjutkan kesenangan kalian!”

Seketika itu juga,budak-budak kuat bertubuh besar milik Abu Lahab dan Ummu Jamil kembali melempari Rasullulah SAW dengan batu, kotoran, dan pasir. Diperlukan seperti itu, Rasulullah SAW tidak membalas sedikit pun. Beliau hanya menghindar, menahan sakit, seraya bersabar dan terus bersabar.

Sahabat fillahku, tidak cuma Rasulullah SAW, penderitaan berat juga dialami para sahabat beliau.

Siapa saja sahabat yang juga disiksa karena mempertahankan keislamannya?

Kita lanjukan besok ya kisahnya
Insyaa Allah....😊

🌸Catatan Tambahan🌸

⚜Abdullah bin Mas'ud⚜

Abdullah bin Mas'ud merupakan salah seorang pengikut pertama. Ialah yang pertama kali melantunkan ayat Al-Quran di hadapan sekumpulan orang Quraisy. Seketika, orang-orang itu memukulinya sampai babak belur.

📙Kisah diambil dari buku Muhammad Teladanku jilid 3📙

🎯MATERI 92 JILID 3🎯

💎💍💎💍💎💍💎💍💎

Sirah Nabawiyah Jilid 3Where stories live. Discover now