❤30❤

2.9K 168 73
                                    

16 tahun kemudian

"JungMi, NaJung! Jangan lari!" Suara jeritan Ahna apabila kedua anak kembarnya larikan diri dari memakai baju

"Siapa nak snek?" Ahna menoleh ke arah seseorang. Dahi yang kini mempunyai garisan halus mula kerut dahi.

"Kalau nak snek, pakai baju dulu eo?" Bagaikan magic kedua adik kembar terus berlari naik ke atas untuk memakai baju. Dengan itu, Ahna menghela nafas lega. Kerusi di meja makan di tariknya. Penatnya dia menguruskan hal anak kembarnya.

"Omma, rehatlah dulu. Biar JungHao jaga budak dua tu" Ahna memandang anak sulungnya. Masuk tahun ni, anak sulung itu sudah masuk ke alam remaja.

"Tidur jelah omma" JungHao memaksa ibunya tidur sementara adik kembarnya dijaga olehnya sendiri.

Pada mulanya, Ahna rasa kesian namun apabila Ahna sudah berada di biliknya. Penat lelahnya dari pagi tadi dia bertungkus lumus menguruskan hal keluarganya. Akhirnya, dia tertidur apabila tubuhnya dibaringkan oleh anak sulungnya.

----------

Ahna terjaga dari tidurnya. Melihat ke arah langit yang gelap melalui tingkap segera dia bangkit dari pembaringan. Rambut lebatnya di sanggul kemas. Walaupun sudah berusia namun rambutnya masih kekal lebat

Anak tangga diturun satu per satu. Langkahnya terhenti apabila melihat ketiga anak sedang tidur di ruangtamu. Senyuman terus terbit dari bibirnya. Matanya kemudian ke arah meja makan yang berada di dapur. Melihat pinggan yang mempunyai sisa, dia beragak anaknya sudah menjama selera hasil masakkan anak sulungnya. Ahna berjalan ke arah satu bilik. Gebar selimut diambil lalu diselimutkan ketiga anak mereka. Ahna mengucup ketiga anaknya. Kemudian Ahna berjalan ke dapur. Pinggan milik anaknya diambil lalu di letakkan di dalam sinki.

Kemudian matanya terancap pada satu bekas yang berada ditepinya dengan satu nota

'Omma makan ni. JungHao dah buatkan untuk omma. Appa kata omma suka salad buah'

Ahna tersenyum baca nota tersebut. Penutup bekas dibukanya. Salad buah kegemarannya.

Sejak dia mengahwini Jungkook, selera makannya bertukar menjadi makanan yang sihat. Dan sudah pasti Jungkook sendiri tidak menghalang memandangkan makanan yng dimakan bukanlah makanan yang tidak sihat.

Selesai menghabiskan salad buah buatan anaknya, dia termenung seketika. Air kopi yang masih panas dihirup perlahan. Ahna melihat ke arah tingkap. Hujan

"Patutlah sejuk" Dengan segera, Ahna menghabiskan air kopinya dan salad buah. Bekas dan cawan diletakkan di dalam satu mesin bersama pinggan tadi. Penutup mesin ditutup. Sementara menunggu pinggan cawan dibasuh, Ahna membuat susu untuk anak kembarnya. Susu diletakkan di dalam peti sejuk. Itu rutinya supaya dia tidak gelabah apabila kedua anak kembarnya menangis ingin kan susu

Tiba-tiba badannya di paut seseorang. "JungHao suruh omma tidurkan?"

Mendengar itu, Ahna tersenyum. Pautan dilepaskan. Ahna memandang ke arah anak sulungnya. "Omma terjaga la. Lagipun kalau omma tak bangun nanti, salad buah yang kamu buat tu basi"

JungHao gelak kecil. Mereka berdua duduk di meja pulau. Suasana sunyi seketika. JungHao melihat ibunya termenung.

"Omma?"

[C] Ms.StalkerWhere stories live. Discover now