💔 Chapter 33

63.3K 2.7K 20
                                    

"Sakit apa?" Soalnya, selamba. Tangannya di seluk ke dalam poket seluar. Berjalan ke sekeliling katil, dan berakhir di sisi aku.

"She was raped. Last night." Suara Azra, bergetar senada. Tangannya sibuk memunggah kotak-kotak pizza.

"Oh really? Are you sure, she was RAPED? Bukan dia memang--"

"You jangan nak kurang ajar, Syed Azriel." mangkuk sup cendawan dihempas. Marah betul tu.

So, nama doktor ni, Syed Azriel? Wow..

"Mana tahu... kan? She's your friend. Your BEST FRIEND, in fact. Tak mustahil la--"

"You may leave now. Thank you for the pizza." Azra menghalau doktor handsome tu pergi. Ayat Azra, mengingatkan aku pada seseorang..

"Goodbye Ariana Syazreen. You may leave now." --- Ayat Rayyan beberapa bulan lalu, bila aku tak bagi dia makan. Well, masa tu bulan puasa kot. Takkan aku nak bagi dia makan, kan?

"Nantilah dulu.. I nak lepak sini kejap. Doktor mana in charge best friend you ni?" Dia duduk di birai katil. Selamba habis.

"You're not allowed to--"

"Doktor Syed?" Aku memintas kata-kata Azra.

"Wow.. Tak pernah lagi saya dengar siapa-siapa panggil saya Doktor Syed. Cool." Doktor itu menyengih. Cermin matanya ditanggalkan, disangkut pada poket di kot putih yang labuh itu.

"Habis tu, diorang panggil Doktor Syed apa?" aku pula terlebih ramah nak sembang dengan doktor ni. Kan best kalau Rayyan ada. Nak tengok jugak muka jealous dia tu.

"Just Doctor. In most situation, they called me 'Doctor Azriel'.. Tapi kalau awak nak panggil saya 'Doktor Syed jugak, I would be so please.." Doktor bermata sepet itu tersenyum manis. Aduhai.. lubang kat pipi tu erm.. Geramnyaaa!!!

"Oh.. I see.." aku mengangguk. "Macam mana doktor boleh kenal Azra?" Aku mula jadi macam Azra --- suka korek rahsia orang. Eh, pertemuan diorang ni dikira rahsia ke?

"That..." Dia menjeling ke arah Azra sekilas, sebelum kembali tersenyum kepada aku. "She was my girlfriend."

"Was?" soalku, tak puas hati.

"Bila saya tahu yang dia ni pelacur, I left her." dia masih selamba, seolah-olah dia cerita "Bila saya nampak ikan tu dah busuk, saya terus tak jadi beli."

"What-- How--" aku tergagap. "Why?"

Dia tergelak perlahan. Pucuk hidungnya dicuit sedikit. "Sebab.. saya tak suka buah yang dah kena tebuk tupai. Banyak kali pulak tu.."

"That was rude." Aku picingkan mata, memandangnya dengan riak meluat. Wajah kacaknya tiba-tiba terlihat hodoh di mata aku.

"Unfortunately, that rude words came from ME." Dia masih tersenyum. Aku mencebik. Untuk apa senyuman itu, kalau disebaliknya ada hati yang akan terluka. Aku curi-curi lihat wajah Azra. Riaknya selamba habis, macam tak ada apa-apa yang pernah terjadi antara mereka. Dalam hati, aku rasa sedih. Patutlah Azra tak kisah dihina oleh masyarakat, sebab orang yang paling dia sayang, menghinanya lebih teruk daripada itu.

Paling dia sayang? Sayangkah Azra pada Doktor Syed Azriel ni? Wait, tadi.. Tadi... Aku pun menghina dia juga..

"Apa? Mengucap? Seorang PELACUR suruh aku mengucap? Seriously?" --- aku rasa... berdosa. Azra mesti terasa. Dan mungkin sakit di hatinya itu lebih perit dari segala perit yang dia pernah rasa, sebab aku kawan baik dia. Saat semua orang didalam hidupnya menolak dia pergi, dia cuma ada aku. Dan sekarang, giliran aku pula menyakiti hati dia. Kenapa mulut aku jahat sangat?

"Kan, Azra?" Syed Azriel menoleh ke arah Azra, menjongket kening. Aku menanti balasan Azra dalam debaran.

"Hah? Apa dia?" Azra seperti baru tersedar. Dia termenung ke tadi? Apa yang dia fikirkan?

"Betul kan, I break dengan you sebab you pelacur. Kan?"

Aku ketap gigi. Tak ada satu perkataan pun yang keluar dari mulutnya yang sedap didengar. Walaupun bukan aku yang diperkatakan, aku tetap terasa sakitnya. Mungkin sebab Azra best friend aku. Bila cubit peha kiri, peha kanan pun terasa sakitnya. Hati aku terasa bagai dirobek-robek.

"Haah. Kenapa? Reen, kau tak percaya?" Azra ketawa hambar. Dan hati aku dirobek lagi.

'Kenapa?' Azra yang aku kenal, dia sebut 'Asal?' dan bukannya 'kenapa?'. Nampak tak yang Azra terluka? Mungkin perkara kecil bagi orang lain, tapi aku kenal Azra. Aku kenal dia, dan dia bukan macam tu.

"You explain la dekat dia, kalau dia tak percaya. I've told her the truth." Dia silangkan tangan ke dada.

Aku perasan mata Azra sedikit berkaca. Tersedar aku sedang melihatnya, cepat-cepat Azra berpaling. Menghala ke washroom.

"Huh.." aku tergelak sinis. Lelaki memang bodoh, kan?

"Nama je doktor. Tapi bodoh." Aku mencebik lagi. Langkah Azra terhenti.

"What do you mean by that?"

"Belajar tinggi-tinggi, but still tak reti beza kaca dengan permata, baik you tinggal bawah jambatan je." Aku gelengkan kepala. Sedikit terkilan. Sikit je.

Lelaki itu tergelak. Suara macho dia pun kedengaran sumbang di telinga aku. Nampaknya, jumlah manusia dalam senarai hitam aku makin bertambah.

"Kaca dengan permata? You nak kata Azra ni permata?" Soalnya, dengan nada skeptikal. "Permata yang saya tahu, ia takkan murah."

"Siapa yang murah?" Aku mula naik angin.

"Well. Awak sendiri tahu, kita tengah cakap pasal siapa."

"Cut it off. Get lost!" Aku ketap gigi, mengawal nada suara. Aku ingat pesan doktor, aku tak boleh stress. Nanti baby sakit.

"By the way, saya kerja sini. You can't get me lost, in any way."

Biadap.

Aku benci.

Dan ketika itu, pintu wad tiba-tiba terbuka. Rayyan! Serta-merta, sebiji mentol menyala disisi kepala aku. Aku ada idea!

"Argh!"


‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾

16k readers?!
You guys are awesome!! 🎉
Well, quite an achievement for me (loll)
Double update for today yayy!!

Don't forget to click on the star
to make it (me) shines 😆😆


Te Amo [Rahsia] ✔Where stories live. Discover now