BAB 5🌟

9K 367 20
                                    

Amanda memandang Aariz serta ibu dan ayahnya memasuki rumah itu. Aariz kelihatan semakin kacak dan wajahnya juga sudah matang. Badannya juga kelihatan tegap. Tidak seperti dahulu, hanya kurus kerempeng tetapi masih lagi kacak. Dibelakang Aariz pula, terdapat figura seorang wanita yang berwajah berkacukan Inggeris mengikuti langkah Aariz dari belakang sambil menggendong seorang bayi ditangannya.

Usai bersalaman dengan Datin Wahida, Amanda mengambil tempat disebelah mamanya. Kakak Amanda, Aina turut bersama di ruang tamu banglo itu. Tan Sri Farid pula kebetulan pula sedang tiada di rumah.

Sempat Aariz mengerling ke arah jari manis Amanda, masih tersarung cincin pertunangan mereka dijari.

"Awak apa khabar, Aariz?" tanya Amanda. Akhirnya dia juga yang memecahkan suasana sunyi. Paling tidak terubat juga rindu yang terpendam.

"Baik, Amanda. Awak?" tanya Aariz pula. Datuk Kamil dan Datin Wahida memberi masa untuk Amanda berbicara sebelum perkara sebenar terungkap.

"Saya baik je. By the way, boleh saya tahu siapa dia ni?" kata Amanda. Matanya memandang wanita yang berkacukan Melayu-Inggeris itu. Tertanya-tanya dia siapa gerangan wanita yang tidak kalah cantik ini walaupun tidak berhijab seperti dirinya.

"Sebelum tu, Amanda. Kami ke sini sebenarnya ingin memohon maaf. Seribu kali minta ampun." kata Datuk Kamil bagi mewakili Aariz. Bosan dia menunggu Aariz untuk memulakan perbualan ini, banyak basah basi.

"Untuk apa, Datuk? Setahu saya Aariz tak ada buat apa-apa pada keluarga kami." kata Puan Sri Henny. Amanda dan Aina mula hairan dan bingung.

Firasatnya seorang wanita mula merasakan sesuatu bakal berlaku. Namun dia masih mengawal riak wajahnya.

"Ada, Puan Sri. Kami seribu kali minta ampun kepada Amanda. Walaupun apa yang terjadi ini bukan salah kami berdua, tapi juga rasa bersalah." kata Datin Wahida. Amanda seakan dapat menghidu sesuatu.

"Salah Aariz tu ada berkaitan dengan wanita ni ke ibu?" tanya Amanda dengan cukup tenang. Perlahan-lahan Datin Wahida mengangguk sambil memandang Aariz.

Amanda memejamkan matanya lalu menghela nafas panjang.

"Then explain to me about it, Aariz." kata Amanda. Suasana menjadi tegang dan dingin.

"Here, Maisara Sumayyah. My wife. We married two years ago." cukup ringkas Aariz memperkenalkan wanita disebelahnya itu yang sudah bergelar isteri kepada dirinya itu.

Amanda memejamkan mata dan cuba menghadam kata-kata Aariz. Aariz yang merupakan tunangnya sudah beristeri? Mutiara jernih mengalir pada pipinya.

"Apa semua ni, Aariz? How could you do this to Amanda?! Explain to me, Aariz!" naik seoktaf suara Puan Sri Henny menghentam Aariz.

"Mama, relaks ma. Tenang." kata Aina cuba menenangkan mamanya.

"Mama tak boleh tenang, Aina. Mama tak rela Amanda diperlakukan sebegini. Dia bukan anak patung!" balas Datin Wahida. Bahu Amanda sudah terhinjut-hinjut menangis. Sedih dan sebak sungguh dia saat ini.

"Saya tak berniat nak sakitkan hati awak, Amanda."

"But you already did it." kata Amanda dengan lemah. Dia tidak tahu bagaiman ingin menghadapi semua ini.

"Baby tu anak awakkan?" sambung Amanda lagi. Wajahnya sudah basah dengan air mata. Aariz mengangguk perlahan sebagai balasan.

"Amanda--"

"Ibu diam. Biar Amanda sendiri bercakap dengan Aariz." jerkah Amanda kepada Datin Wahida. Tidak pernah seumur hidupnya meninggikan suara terhadap wanita itu.

LOST IN LOVEOnde as histórias ganham vida. Descobre agora