Bab 12

2.2K 48 0
                                    

Pergi saja encik suami ke tempat kerja pada pagi berikutnya, Iman memulakan operasi mengemas rumah Encik Ammar itu. Besar memang besar. Cantik pun cantik. Tapi itulah. Susun atur perkakas rumah yang mewah itu nampak tunggang-langgang. Bantal kusyen bentuk segi empat sama itu sudah tercampak ke bawah meja kopi. Ini mesti balik kerja, mandi, terus tidur!

Iman mengemas bilik Ammar terlebih dulu. Semalam nak kemas pakaiannya, dia rasa penat sangat. Jadi Ammar suruh dia berehat saja. Pagi ini dah ada tenaga semula bolehlah dia mengemas rumah encik suami yang sudah macam sarang tikus itu. Selama ni siapa yang kemaskan rumah Ammar ni ya?

Katil bersaiz King itu ditukar cadar dan sarung bantal. Kemudian dicampak ke tepi. Kemudian almari baju Ammar dibuka dan mulutnya terhela. Baju-baju sudah tunggang-langgang. Ini mesti kes main tarik aje baju apa nak pakai. Segera tangan memunggah baju-baju T Ammar dan mula melipat satu per satu. Kemudian disusun rapi. Cadar dan sarung bantal bersih diganti. Baru nak melangkah ke bilik air, telefon bimbitnya berbunyi di atas meja kecil tepi katil.

Iman mencapai telefon bimbit dan melihat ada mesej masuk. Dahi berkerut sedikit bila melihat mesej daripada Ammar.

Ada tak saya ucapkan terima kasih pada awak, Iman Suffiyah? Kalau tak lagi, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada awak yang sudi menjadi peneman saya di kala saya sunyi. Teman berbicara di kala saya perlukan pendengar yang setia. Terima kasih kerana sudi menjadi pendamping abadi kepada Ammar Hafiz ini. Saya sangat gembira sekarang kerana sudah punya sebab untuk rasa menyayangi seseorang... Terima kasih sekali lagi, Iman Suffiyah.

P/S: Sorry, rumah saya berselerak ketika menyambut kehadiran awak. Tapi, apa gunanya isteri kan, Iman sayang? - AH

Iman tersenyum sendiri ketika membaca bait-bait ayat daripada mesej Ammar itu. Iman sayang? Tangan mula menekan-nekan aksara untuk membalas mesej dari encik suami.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Encik Ammar sebab memberi peluang kepada saya untuk menjadi isteri awak. Saya tak sempurna malah banyak kekurangannya. Ya, saya juga sangat gembira sebab awak sudah menghadiahkan rumah yang berselerak ini kepada saya. Tapi tak apa. Mengemas rumah memang saya pakar...Memasak itu ajelah yang saya lemah.

P/S: Lagi sekali nak kata. Saya bukan bibik! - IS

Send!

Ammar sudah ketawa berdekah-dekah di dalam bilik pejabat bila membaca mesej daripada Iman. Ceria sungguh harinya sejak dah ada Iman Suffiyah ni. Thoriq yang berada di hadapannya pun, dia buat tak peduli. Tangan sibuk main mesej dengan Iman.

"Aku boleh nampak bahagia di wajah kau, Ammar." Ucapan Thoriq itu buat mata Ammar memandangnya.

Bibir sudah tersenyum lembut bila minda teringatkan wajah Iman Suffiyahnya. Nampak comel tapi bibir itu susah nak tersenyum. Ah, memang dah parah hati dia ni. Dengan Shila dulu pun tak macam ini. Perasaannya kali ini memang lain sangat. Cintakah itu?

"Kalau inilah yang dikatakan kebahagiaan, aku tidak mahu melepaskannya, Thoriq. Dia betul-betul dah tikam hati aku ni dengan mata bulat dia tu." Ammar menghela nafas sambil tersenyum lagi.

"Ajaklah dia pergi honeymoon, bro!" Thoriq bagi idea pula. Kalau Ammar bahagia, dia pun rasa happy juga sebab kawannya ini sudah berjumpa dengan soulmatenya.

"Memang aku ada buat cadangan macam tu. Tapi, kau tengoklah sekarang ni. Sana sini projek. Tunggulah dulu. Iman pun tak kesah."

Telefon bimbit diletakkan ke tepi dan mula menyambung kerjanya.

"Aku datang sini nak ajak kau makan kat bawah. Aku tak sarapan lagi ni. Kau pun tahu aku bukan suka makan sorang-sorang ni," rungut Thoriq. Ammar mengangkat muka.

KAU SELALU ADAWhere stories live. Discover now