Bab 3

2.7K 76 0
                                    

Tangan Ammar terus menarik Iman keluar dari lif. Iman tak bercakap apa-apa. Hanya mengikut langkah kaki panjang itu. Kad imbasan bilik diselitkan ke pintu bilik dan semerta pintu bilik itu terbuka. Pintu dibukakan untuk Iman Suffiyah dan membiarkan isterinya masuk.

Iman melangkah masuk sambil mata memerhatikan ruang bilik yang besar itu. Ada katil bersaiz Queen di tengah bilik. Sebuah almari berwarna putih, sebuah meja makan yang sedang-sedang saja saiznya. Ada dua biji gelas dan cerek elektrik untuk memasak air panas.

Ammar terus menutup pintu dan beg di tangan diletakkan di atas katil. Zip ditarik dan sehelai baju kemeja putih dan seluar slack hitam dikeluarkan. Tangan sudah menggosok-gosok baju yang agak renyuk sedikit itu. Iman yang berdiri di tepi tingkap menoleh memandangnya.

"Awak nak saya gosokkan baju tu ke?" tanya Iman sambil menanggalkan jaket Ammar di badannya.

"Please, thank you. Abang dah lambat ni," kata Ammar. Tangan sudah menyerahkan bajunya itu. Nasib baik ada yang menawarkan pertolongan.

Iman segera mencari seterika yang ada di dalam almari itu. Sementara Ammar pula mengeluarkan tuala mandi dan baju T Polo di badan ditanggalkan. Di hadapan Iman pula tu. Iman terus menunduk tekun menggosok baju Ammar. Buat-buat tak nampak aje. Kemudian dengan muka selamba, Ammar terus melangkah ke bilik air.

Muka Iman pula dah tebal semacam bila mata dah terpandang dada terdedah Ammar tadi. Ala, Iman. Macam tak biasa. Abang Izad dan abang ngah pun selalu begitu depan kau. Kau relaks aje.

Itu abang. Ini suami. Lagi satu, mamat ni pun dia baru kenal tadi. Tak sampai satu hari pun lagi! Hati Iman sudah berbicara sendiri. Tangan ligat menggosok baju dan seluar encik suami. Dia ingat pesan emaknya, Puan Zulina. Dah kahwin ni, suami nombor satu nak kena jaga. Keperluan suami diutamakan. Hesy, susah juga jadi seorang isteri ni...

Bunyi pintu bilik air dibuka, buat Iman takut nak pandang ke belakang. Manalah tahu tetiba aje Encik Ammar itu nak buat aksi mencolok mata depan dia yang suci murni ni.

"Dah siap gosok baju abang?" tanya suara garau itu dekat di belakangnya. Bau haruman mandian menusuk pernafasannya. Iman menoleh sekilas. Apa yang dia nampak Ammar sedang bercekak pinggang dengan tuala putih terlekat di pinggang. Rambutnya basah dan kusut-masai.

"Dah, Encik Ammar." Cepat-cepat dia menutup suis seterika itu dan tanpa memandang muka Ammar, tangan dah menghulur baju dan seluar yang sudah siap digosok.

Kemudian dia terus selongkar beg pakaiannya pula. Tuala mandi dikeluarkan. Giliran dia pula nak mandi. Sejak dari rumah abah tak mandi lagi. Kelam-kabut punya pasal bila encik suami ajak balik KL.

Kaki terus melangkah masuk ke bilik air. Langsung tak berani nak pandang ke arah Ammar yang mula menyarungkan baju kemeja itu ke tubuhnya. Pintu bilik air ditutup rapat-rapat. Macam takut kena terjah dengan Ammar. Kepala diketuk-ketuk perlahan. Takkanlah Ammar tu nak buat macam tu, Iman. Cuba buat selamba. Orang kat luar tu suami, ya. Bukan orang lain. Yalah!

Matanya memandang ruang bilik air itu. Wah, ada water heater. Dahlah badan dia terasa sejuk sampai ke tulang. Best juga dapat mandi air panas. Segera pakaian di badan ditanggalkan dan paip air panas dibuka. Rambutnya dicuci. Tengah membasuh kepala, pintu bilik air diketuk perlahan.

"Ya?" sahut Iman agak kuat. Takut Ammar tak mendengar dari luar. Ammar seperti berkata sesuatu padanya. Tak dengar pula apa yang lelaki itu bebelkan, pintu bilik air dibuka sedikit. Wajah segak Ammar di hadapannya kini. Muka yang basah segera diraup.

"Ya, Encik Ammar?" Iman bertanya bila melihat mata encik suami tak berkelip memandangnya.

"Abang dah nak pergi ni. Kawan abang dah tunggu kat bawah!" ucap Ammar, tak berkelip memandang wajah dan rambut basah Iman. Mata itu mengecil sedikit. Takut pedih terkena syampu agaknya.

KAU SELALU ADAWhere stories live. Discover now