29🐬

1.5K 124 55
                                    

FENOMENA SUPERMOON?

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


FENOMENA SUPERMOON?

Bulan akan berada lebih dekat dengan bumi iaitu 356,577 kilometer berbanding jarak purata adalah 384,403 kilometer pada waktu waktu biasa. Jadi bulan berada 27,826 kilometer lebih dekat dengan bumi dan daya tarikan graviti bulan akan memberi kesan kepada pergerakan di bumi. Kita sedia maklum tentang kejadian pasang surut air laut berpunca dari graviti bulan dan kedudukan yang lebih dekat ini dikhuatiri akan menyebabkan air laut meningkat ke tahap yang lebih serius dan mengundang tsunami.

Adakah fenomena ini bakal menyebabkan bencana alam?

Semasa fenomena ini berlaku kedudukan bulan akan berada terlalu hampir dengan bumi, iaitu pada kedudukan 356,577 kilometer berbanding 384,403 kilometer pada hari-hari biasa. Richard Nolle (seorang ahli astrologi yang mengendalikan laman astropro.com), menggelarnya sebagai "supermoon ekstrim". Menurut ramalan beliau, pada ketika itu berkemungkinan badai besar (tsunami), gempa bumi, letusan gunung berapi, air pasang besar dan bencana alam lain akan berlaku. Sama seperti Tsunami yang melanda Aceh (Indonesia) pada 26 Disember 2004 berlaku lebih kurang 2 minggu sebelum fenomena supermoon pada Januari 2005.

* * *

"Serius arhh?? "Tanya Peter yang membaca artikel di surat khabar itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Serius arhh?? "Tanya Peter yang membaca artikel di surat khabar itu.

"A ah. Malam ni. Kita pergi tengok? Nak tak? "Tanya Sufian.

"Dekat mana?? "Tanya Khai sambil melabuhkan punggungnya di kerusi bilik prep.

"Alar, tak payah jauh-jauh. Dekat padang sekolah kita ni pun bolehlah... "Cadang Tan.

"Yeayy! tak sabarnya!!"Haiqal begitu teruja.

"Malam ni kita semua pergi tengok super moon. Aku nak tangkap gambar."Maklum Khai sambil mengeluarkan telefonnya.

"Weii, nanti tangkap gambar aku dekat tengah-tengah padang tau. Aku nak jadikan gambar profil instagram aku. Huahahah.. "Balas Tan teruja.

"Hmm, Iyalaa. Malam ni. Kita enjoy!! "

* * *

"Sirender, jom kita naik darat nak tak?? "Bisik suara hati duyung yang berekor putih itu.

Cinta Si DuyungWhere stories live. Discover now