BAB 15

7.7K 418 1
                                    

Luz yang sedang menangis dan menjerit teringat kenangan dia bersama Zarfy. Sewaktu Luz menyambung pelajaran di Jepun. Kenangan-kenangan yang selama dia bersama Zarfy kini hanya menjadi memori kepada Luz.

FLASHBACK

8 tahun lalu...

Luz bangun daripada tidur yang lena. Benda pertama yang dilihatnya ialah cahaya yang terang daripada lampu bilik. Luz melihat keadaan sekelilingnya dan perasan bahawa rupa fizikalnya berubah. Kulit Luz agak kering dan rambut Luz makin panjang sehingga melepasi pinggang. Luz cuba bangun tetapi tidak berjaya. Sedang cuba Luz bangun, ada orang membuka pintu wadnya.

Raja Felix yang sedang membuka pintu wad cucunya terkejut apabila melihat cucunya yang selama 2 tahun koma sudah bangun. Segera dia memanggil doktor untuk membuat kepastian. Luz hanya memandang grandpanya yang berdiri di pintu.

SKIP

Setelah melakukan pemeriksaan bagi memastikan kesihatannya baik, Luz segera menanyakan keberadaan ibu dan ayahnya. Luz pelik apabila hanya datuk dan neneknya sahaja yang datang. Raja Felix yang terkejut mendengar soalan cucunya.

Luz: grandpa...mummy dengan daddy mana?? Kenapa cuma grandpa dengan grandma ja yang datang?? Mom and dad dah bencikan Anna ke??

Raja Felix: sayang...grandpa nak bagitahu sesuatu tetapi Anna kena kuat tau...

Luz agak hairan melihat grandpa dan grandmanya seakan merahsiakan sesuatu.

Luz: grandpa nak bagitahu apa?? Grandpa ni...macam tak tahu yang Anna kan memang kuat

Raja Felix: sayang...grandpa nak bagitahu yang your mom and dad dah tak ada. Mereka dah lama meninggalkan kita. Dah 2 tahun...Luz sekarang ni baru bangun daripada koma.

Luz: ish...grandpa... Anna tahu yang grandpa selalu suka tipu Anna. Mom and dad dah janji tak akan tinggalkan Luz. Sekarang ni Luz nak jumpa mom and dad...

Raja Felix: Anna!! Grandpa tak tipu kamu. Kamu kena tahu yang sekarang ni mom and dad dah tak ada. Mereka dah tinggalkan kita. Sekarang ni Anna tinggal seorang ja..

Luz: mom...dad...grandpa tipu....Anna nak jumpa mom.....nak jumpa dad...

Raja Felix agak risau apabila melihat Luz seakan hilang kewarasan dan menjadi ganas. Pemaisuri Annabella segera memanggil doktor. Raja Felix dan Pemaisuri Annabella sedih melihat cucunya dalam keadaan begitu.

SKIP

Setelah beberapa hari, Luz dapat keluar daripada hospital. Selama 2 minggu Luz mengurung dirinya daripada melihat dunia termasuk keluarganya. Luz banyak menangis, menjerit dan mencederakan dirinya. Raja Felix dan Pemaisuri Annabella risau melihat keadaan Luz. Raja Felix buntu untuk membangunkan semangat cucunya untuk meneruskan hidup.

Suatu hari, Luz mendapat mimpi yang dia berjumpa dengan ibu dan ayahnya. Sepanjang dalam mimpi, ayah dan ibunya sering memberi dorongan kepadanya. Tiba-tiba ibu dan ayah Luz semakin menjauh darinya, Luz mengejar dan pada sama dia menangis. Luz bangun daripada tidurnya dan melihat jam 7.00 pagi.

Luz bangun daripada tidurnya dan pergi ke bilik mandi. Luz bersiap dan turun sarapan. Raja Felix dan Pemaisuri Annabella yang sedang bersarapan terkejut melihat Luz turun daripada bilik dan dalam keadaan kemas. Malangnya, Raja Felix perasan sifat cucunya yang selalu manja berubah menjadi seorang yang murung dan susah tersenyum.

Setelah Luz dapat meneruskan hidup, dia meminta izin daripada grandpa dan grandmanya untuk menyambung pelajaran di Jepun. Raja Felix yang pada mulanya kurang bersetuju tetapi apabila Pemaisuri Annabella memujuknya terpaksa dia memberi keizinan. Raja Felix tahu Luz sambung belajar bukan untuk study sahaja tetapi menenangkan pemikiran.

SKIP

Luz berada di Jepun untuk menyambung belajar. Sewaktu disana, hidupnya bagaikan sunyi. Sedang Luz berjalan di tepi tasik dia terpandang seorang kanak lelaki menangis. Luz hanya tidak mempedulikan kanak lelaki itu. Luz duduk di bawah pokok dan tidur. Luz bangun daripada tidurnya apabila terasa seseorang baring di pahanya. Luz ternampak kanak lelaki itu sedang enak tidur dia atas pahanya. Luz segera menolak kepala budak itu. Budak itu bangun dan mengedip matanya ke arah Luz.

Luz: kau ni siapa?? Mana mak ayah kau??

Kanak laki: saya tak ada mak ayah... mak ayah saya tinggalkan saya di sini. Saya dengar mereka tak nak saya sebab tu saya ada kat taman ni...dah 1 hari saya tak makan...

Luz: oohh....nama kau apa?? Kau ni umur berapa??

Kanak laki: nama saya Amzar Luthfy. Saya umur 6 tahun.

Luz: okay aku panggil kau Afy. Kau panggil aku kakak sebab aku tua setahun dari kau.

Zarfy: okay...kakak saya lapar...akak ada makanan tak.

Luz: jom ikut aku balik. Kau tu dah lah kanak-kanak lagi. Senang orang nak culik.

(ceh...cakap kat orang kanak-kanak yang dia tu bukan kanak-kanak??)

SKIP

Luz membawa Zarfy balik ke rumahnya. Zarfy terlopong melihat rumah Luz. Besar teramat sangat. Sewaktu masuk, Zarfy perasan ketiadaan ibu bapa Luz. Zarfy merasakan Luz bukanlah calang-calang orang.

Zarfy: akak...mana ibu dan ayah akak?? Mereka kerja ka??

Luz: ibu dan ayah akak dah meninggal masa akak berumur 5 tahun.

Zarfy: sekarang ni akak duduk dengan siapa?? Akak ni siapa sebab rumah akak besar giler...

Luz: akak duduk sorang-sorang. Akak ni cucu tunggal kerajaan British...

Zarfy: wah...hebatnya akak... akak duduk kat sini buat apa??

Luz: akak duduk kat sini sebab sambung study. Dah lah kau ni banyak cakap.

Selama sebulan Zarfy tinggal bersama Luz menyebabkan kehidupan Luz semakin cerah dan tidak sunyi. Banyak aktiviti yang dilakukan oleh Zarfy dan Luz bersama. Sifat Luz yang tidak terlalu sombong menyebabkan Zarfy menyayangi Luz seperti kakak kandungnya sendiri.

4 IDENTITYWhere stories live. Discover now