BAB 13

7.9K 450 2
                                    

Pelajar yang berada di sekeliling hanya terdiam dan terkejut pada masa yang sama apabila melihat Luz ditampar oleh Aldric. Luz hanya memandang Aldric sebelum pusing menghadap Zarfy. Zarfy yang pada masa itu masih mendiamkan diri dan melihat Luz. Luz hanya menanyakan keadaan Zarfy sebelum menghadap Aldric semula.

Luz: 'melepaskan keluhan' Aldric... saya tak kisah kalau awak nak buli saya...but please jangan buli adik saya. And one more things, nah duit belanja yang awak minta tadi... 'memberi beberapa keping wang yang berjumlah RM300'

Aldric: oohh...dia adik kau?? Aku tak tau pun yang kau ni ada adik. Ni kau dapat dari mana duit ni??mencuri??ke jual badan kau??aku tau lah yang kau ni miskin tapi tak payah lah sampai nak buat benda yang tak elok...kalau nak duit ni aku boleh bagi.

Luz: MR Aldric jangan risau ni duit saya...and kalau saya nak duit jangan risau saya akan cari sendiri. Terima kasih je lah untuk pertolongan awak...ye...dah...jom Afy ikut akak.

Luz menarik Zarfy ke taman sekolah. Beberapa minit kemudian, Sofia dan Azlin sampai. Sofia dan Azlin yang masih tertanya-tanya gerangan Zarfy terus menanyakan soalan kepada Luz. Luz yang sudah mengetahui soalan yang akan dipanculkan oleh sahabatnya hanya menjawab bahawa Zarfy ialah adik angkatnya yang berjirannya suatu ketika dahulu. Sofia dan Azlin hanya menggangguk setelah mendengar penjelasan daripada Luz.

Setelah Sofia dan Azlin memperkenalkan diri kepada Zarfy terus meminta diri untuk membeli makanan. Zarfy seronok berkenalan dengan sahabat Luz. Tetapi pada masa yang sama, Zarfy masih tertanya mengapa semua pelajar tidak menghormati Luz?? Bukan Luz keturunan diraja?? Zarfy yang meninginkan jawapan segera bertanya kepada Luz.

Zarfy: akak...kenapa pelajar kat sini tak hormat akak?? Akak kan puteri...

Luz: Afy kena ingat yang kat sini tak ada seorang pun yang tahu identiti akak sebagai keturunan diraja. Di sini mereka semua cuma kenal akak sebagai pelajar nerd, miskin dan lemah. Disebabkan Afy dah tahu identiti akak...jangan bagitau sapa-sapa.

Zarfy: okay...Afy janji tak bagitau sapa. Akak Sofia dengan Azlin tahu??

Luz: Sofia dan Azlin tak tahu...akak tak nak sapa-sapa tahu identiti akak.

Zarfy: oohh.... Okay Afy janji akan rahsiakan identiti akak. Akak kenal Afy lama so...akak mesti tahu semua rahsia akak selama ni Afy simpan dengan baik.

Luz: akak tahu... akak ingat nak tidur sekejap. Nanti dah habis rehat Afy bagitau akak tau...

Zarfy: okay...akak tidurlah.

Kkrriinngg...... (tamat waktu rehat)

Sepanjang rehat, Zarfy lebih banyak menatap wajah Luz. Sudah 7 tahun dia tidak mendengar berita mengenai Luz. Apabila Zarfy berjumpa Asy di sebuah restoren dan mendapat maklumat tentang Luz terus dia berpindah ke sekolah itu. Bunyi sahaja loceng sekolah, Zarfy segera membangunkan Luz. Luz yang bangun daripada tidur terus bangun. Luz menyuruh Zarfy masuk ke dalam kelas. Zarfy hanya menurut. Setelah melihat Zarfy beredar, Luz segera beredar ke kelasnya.

SKIP

Sewaktu pulang, Luz segera beredar dari kelas apabila perasan Aldric memerhatinya. Luz keluar dari kelas bersama dengan Sofia dan Azlin. Sofia dan Azlin mengajak Luz lepak di mall. Luz menolak pelawaan mereka. Ini kerana Luz ingin singgah di library sekolah. Luz berjalan menuju ke library untuk mengambil sampul surat yang ditinggalkan oleh pekerja SPY INTERNATIONAL.

Setelah mengambil sampul surat, Luz berjalan menuju pintu pagar sekolah. Pada waktu itu tiada langsung pelajar di situ. Sewaktu Luz keluar dia perasan geng Aldric baru pulang. Luz berjalan lambat di belakang geng Aldric supaya mereka tidak perasan kehadiran Luz. Sedang berjalan Luz perasan ada seorang pelajar yang duduk di bas stop. Apabila diperhati dengan baik-baik pelajar tersebut ialah Zarfy.

Luz hanya tersenyum apabila perasan Zarfy memandangnya. Sedang Luz berjalan keluar dari pintu pagar sekolah. Tiba-tiba ada sebuah van hitam berhenti di hadapan Zarfy. Luz dan geng Aldric terkejut apabila ada satu tangan yang keluar dari tingkap van dan melepaskan tembakan ke arah Zarfy. Luz yang terkejut terus berlari ke arah Zarfy dan memandang nombor plat van serta membaling alat pengesan di belakang van itu. Raymond dan Adrein berlari ke arah Luz untuk membantu Luz. Manakala, Albert dan Aldric masih terpegun dengan situasi berikut.

Luz: woi...sapa antara korang tahu naik motor??

Raymond: Albert sorang ja yang tahu naik motor 'memandang Albert yang berdiri agak jauh'

Luz: Albert!! Kau datang sini. Ambil kunci ni....dan pergi lorong gelap belakang sekolah. Nanti kat sana ada motor. Kau bawa motor tu datang ke sini.

Albert yang tadi hanya mendiamkan diri mengambil kunci tersebut dan berlari menuju ke lorong gelap. Luz mengeluarkan telefon dari begnya dan menelefon Asy dan ambulans.

PERBUALAN LUZ DAN ASY

Luz: Asy...aku perlukan kau sekarang ni...kau datang sekolah aku. Kat sekolah ada 4 orang budak lelaki dan Afy kena tembak. Kau datang sini cepat tau.

Asy: okay, aku datang. Aku sekarang ni dekat dengan kawasan sekolah kau.

Luz: Asy cepat...Afy dalam keadaan teruk dah ni...

Pada waktu itu, Albert datang dengan motor Icon Sheene Luz. Luz segera membuka jaket baju sekolahnya dan melapik kepala Zarfy.

Luz: korang semua dengar betul-betul. Nanti ada seorang lelaki datang dengan ambulans. Korang bagitahu kat laki tu yang aku kejar van tadi dan bagitau kat dia apa yang korang nampak tadi. Faham?? Kau Adrein tutup luka tembakan. Kau Raymond pegang phone ni dan bagi kat laki tu nanti. Kau Albert dan Aldric perhatikan keadaan sekeliling.

Aldric: kau nak pergi mana Luz??

Luz: aku ada hal. Dan jangan nak ambil tahu. Duduk diam ja.

Luz segera mengambil motornya dan menunggang laju. Pada masa yang sama, Luz membuka phonenya untuk melihat alat pengesan yang dibalingnya di van. Luz menunggang motor dengan laju apabila mengetahui kedudukan van tersebut. Pistol yang tersimpan di begnya diselitkan di belakang bajunya. Aldric, Raymond, Albert dan Adrein terkejut apabila melihat Luz memegang pistol.

ALDRIC, RAYMOND, ALBERT, ADREIN POV

Adrein: wei korang rasa Luz siapa?? Kau perasan tak dia pegang pistol dan naik motor mahal kut...

Raymond: aku tak tau lah tapi kalau tengok Luz tadi...macam bukan Luz yang kita kenal. Macam yang kita tahu, Luz kan jenis nerd.

Aldric: sekarang ni bukan masa untuk fikir siapa Luz. Sekarang ni aku rasa lelaki yang dimaksudkan oleh Luz dah sampai.

Albert: okay stop sekarang ni aku panggil laki tu.Korang duduk sini dulu. 

4 IDENTITYWhere stories live. Discover now