BAB 3

10.4K 531 9
                                    

Luz pulang ke rumahnya dan segera masuk ke dalam biliknya. Luz tidak menghiraukan panggilan Liza. Beberapa minit kemudian, Luz mengeluh kerana rahsianya tadi hampir pecah. Ini kerana Luz tidak perasan bahawa Albert mengekorinya tadi. Keluhan Luz dapat didengar oleh pembantu rumahnya iaitu Liza yang berdiri di hadapan pintu bilik Luz. Liza hanya memerhati dengan pandangan simpati. Ini kerana dia tahu bahawa cik Anna memikul tanggungjawab yang besar. Luz masih tidak bergerak dari pembaringannya di atas tilam kerana dia teringat akan kejadian yang berlaku.

FLASHBACK

Sewaktu Luz berjalan ke lorong gelap. Dia telah memastikan tiada siapa yang mengekorinya. Tetapi Luz tidak perasan kehadiran Albert yang menyorok di sebalik dinding yang berdekatan dengan lorong gelap tersebut. Apabila Luz masuk ke dalam lorong. Albert senyap-senyap berjalan untuk mengetahui rahsia Luz. Luz segera masuk ke dalam tandas yang berada di hujung lorong untuk menukarkan pakaian. Tak kan lah Luz nak menunggang motor dengan memakai skirt kan.... Albert masuk ke dalam lorong apabila mendapat kepastian yang Luz sudah lenyap di dalam tandas.

Albert ternampak 'sesuatu' yang diselubungi dengan kain hitam. Albert merasa pelik ada objek yang besar terdapat di lorong gelap itu. 'Sesuatu' tersebut tak lain tak bukan motor Luz. Luz yang baru selesai menukar baju terus keluar dari tandas. Luz terkejut apabila ada makhluk yang sedang menghampiri motornya. Apabila dilihat dengan teliti, Luz yakin bahawa makhluk yang dimaksudkannya itu ialah Albert. Luz segera memikirkan cara supaya Albert tidak membuka kain hitam di atas motornya. Apabila Luz perasan Albert sudah hampir memegang kain hitam, Luz terdengar bunyi telefon berdering. Luz mencari arah bunyi telefon dan dia ternampak Albert mengeluarkan telefonnya dari dalam poket seluar lalu keluar dari lorong tanpa memikirkan benda yang terselindung disebalik kain hitam. Luz menghembuskan nafas lega kerana rahsianya masih tidak diketahui.

Setelah memastikan ketiadaan Albert, Luz segera pulang kerana takut akan terserempak dengan pelajar dari sekolahnya.

END FLASHBACK

Luz yang sudah merasa tenang terus masuk ke kamar mandinya. Selesaikan mandi, Luz memilih pakaian yang serba hitam (pakai pakaian hitam nampak macam Luz ni penjenayah pulak. Hahaha...)

Luz turun dan makan makanan yang disediakan oleh kak Eva

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Luz turun dan makan makanan yang disediakan oleh kak Eva. Setelah selesai makan, Luz pergi ke library yang terdapat dalam rumahnya. Terdapat satu rak di sudut library, Luz segera menarik salah satu buku. Terus beberapa saat, rak tersebut bergerak ke kanan terpancul lif yang tersorok daripada pengetahuan orang ramai. Luz masuk ke dalam lif dan turun ke tingkat bawah tanah. Sampai sahaja di tingkat bawah tanah, terdapat satu lorong. Luz berjalan menuju ke hujung lorong. Sepanjang dinding lorong penuh dengan gambar keluarga Luz. Luz berhenti untuk seketika apabila terdapat pintu dihadapannya. Luz memasukkan kod.

Buka sahaja pintu, terserlah kereta sport milik Luz. Apabila dipandang betul-betul terdapat lebih kurang 10 kereta sport yang mahal dan berharga. Luz memilih kereta sport yang selalu digunakannya untuk ke pejabat SPY INTERNATIONAL. Kereta sport Lamborghini Veneno menjadi pilihan Luz. Luz segera pergi ke pejabat kerana ingin membincang sesuatu dengan pengarah spy.

Luz pergi ke Hotel Star Paris of Yafizhan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Luz pergi ke Hotel Star Paris of Yafizhan. Selepas sahaja memakir keretanya, Luz segera berjalan ke arah kuanter pendaftaran.

Penjaga kuanter (Tania): hi... can I help you miss.

Luz: amor est quasi gladium acutum. (Luz tersenyum manis)

Penjaga kuanter (Tania): ohh..miss Alex, it's you right?

Luz: yes, that's me.

Penjaga kuanter (Tania): please follow me. I really appreciate the arrival of the queen's eyes red demons came into office. During my working here I have heard a lot of achievement in the line of your duty, miss Alex.

Luz: thank you for your compliment.

Penjaga kuanter (Tania):please take this elevator, miss. And miss Alex know what to do next, right. (Tania tersenyum sambil menunduk badannya sedikit di hadapan Luz)

Luz: thanks for your help.

Luz masuk ke dalam lif dan menekan butang kecemasan. Dan keluar suara wanita yang menanya masalah yang dihadapinya. Luz hanya menyebut 'ruber aculis daemoniorum'. Segera sahaja wanita tersebut menurunkan lif ke tingkat bawah tanah atau ke tingkat pendaftaran untuk spy yang datang. Luz keluar dari lif dan terus ke bilik pengarah. Spy-spy yang hadir terkejut dengan kehadiran Luz kerana Luz merupakan spy lagenda yang dapat menyelesaikan tugasan dengan cepat dan sentiasa pulang dari misi dengan membawa kejayaan. Asy yang perasan kehadiran Luz segera berlari anak ke arah Luz.

Luz yang berasa tidak senang duduk kerana semua spy di situ hanya memerhatinya seperti dia membuat kesalahan. Asy menyuruh Luz untuk tidak mempedulikan pandangan orang lain. Ini kerana Asy tahu bahawa Luz jarang menonjol dirinya di depan spy lain kerana Luz lebih suka menjadi seorang yang misteri.

Mr Anderson datang dengan pembantunya terkejut dengan kehadiran Luz segera memeluk Luz kerana dia sudah menganggap Luz sebagai anaknya sendiri. Hal ini kerana ayah Luz berkawan baik kepada Mr Anderson yang merupakan seorang lelaki yang mengendalikan agensi spy iaitu SPY INTERNATIONAL. Setelah ibu bapa Luz mati sewaktu kemalangan, Mr Anderson berasa kehilangan kerana sahabatnya sudah tiada lagi. Luz dilatih oleh Mr Anderson sejak muda ketika berumur 7 tahun. Mr Anderson melakukan sedemikian kerana dia pernah berjanji kepada ayah Luz untuk melatih Luz menjadi seorang yang pandai melindungi dirinya.

Luz yang sudah menganggap Mr Anderson sebagai ayahnya hanya membalas pelukan. Setelah selesai moment 'jejak kasih' Luz segera menyampaikan hasratnya mengenai sindiket perdagangan manusia yang menjadi tugasan Asy daripada Mr Anderson. Ini kerana tugasan ini melibatkan pelajar dari sekolahnya. Mr Anderson menyuruh Luz masuk ke biliknya untuk memberi penjelasan selanjutnya. Sewaktu Mr Anderson masuk bersama pembantunya, di tangan pembantu tersebut terdapat fail hitam. Apabila fail hitam diserah kepada Luz terus membelek kandungan fail. Dalam fail tersebut terdapat beberapa gambar seorang lelaki tua. Berdasarkan pengetahuan Luz, lelaki tua tersebut mempunyai pangkat tinggi mungkin DATO?? Penjelasan Mr Anderson membuatkan Luz terkejut.

Apa yang Luz terkejutkan?? Siapa orang tua tu?? Apa kesalahan dia?? Apa tugasan Luz?? Untuk ketahui lebih lanjut tunggu untuk bab seterusnya.

4 IDENTITYWhere stories live. Discover now