BAB 1

11.3K 581 1
                                    

Pagi ni.. Luz bangun agak awal daripada biasa. Selalunya memang Luz bangun awal tapi hari ini Luz ada kerja dari syarikat keluarganya. Menjadi kebiasaan Luz manyiapkan tugasan  projek dari syarikat pada pukul 2 pagi dan menyerah file projek tersebut kepada pembantunya. Nak buat macam mana dah jadi CEO syarikat wei.... Selang beberapa minit, terdengar ketukan di pintu.

Tok...tok...tok...

Pembantu rumah: cik Anna maaf saya menggangu. cik Anna hari ini cik sekolah.

Luz: ye... kak Liza!! Saya dah bangun!!

Pembantu rumah (Liza): baik, cik. Saya minta diri dahulu.

Menjadi rutin harian kepada Luz dibangunkan oleh pembantu rumah yang bernama Liza. Walaupun Luz cucu kepada Raja dan Pemaisuri  tetapi Luz masih mempunyai sikap berdikari. Hal ini kerana Luz tinggal di rumah agam yang dibeli dengan hasil titik peluhnya sendiri. Keputusan yang dilakukan oleh Luz tidak dipersetujui oleh datuk dan neneknya. Tetapi dah nama Luz Arianna Alexandra Valerey, keputusan yang dilakukannya jangan sesekali dibantah. (ish 3X teruknya perangai kau Luz)

Luz masuk bilik mandi dan bersiap. Cermin mata tidak dilupa... Luz segera turun ke bawah menggunakan lif. Sewaktu berjalan menuju ke meja makan yang cukup untuk 10 orang makan, Luz ditegur oleh ketua pembantu rumah. Tak lain tak bukan cik Eva. Pembantu rumah yang bekerja dengan Luz selama 5 tahun. Cik Eva ni seorang yang tegas kerana dia yang paling tua dan paling lama bekerja dengan Luz tetapi ketegasan dia tak boleh lawan ketegasan Luz.

Cik Eva: cik Anna jemput makan 'sambil menunduk sedikit'

Luz: baik.., eerr... kak Eva saya dah lambat dah ni. Maaflah saya tak habiskan makanan ni. Nanti akak suruh yang lain makan ye. Saya pergi dulu. Bai...

Cik Eva: baik, cik. (walaupun cik Anna ni keturunan diraja tapi sikap rendah diri masih ada dalam diri dia)

Luz segera memakai kasut dan mengambil kunci motor miliknya. Luz mempunyai 5 motor besar dan memilih motor yang paling dia sayang tak lain tak bukan motor MV Agusta F4CC. Luz menunggang motor tersebut dan menuju ke destinasinya iaitu Afsheen Elit School . (tak pernah wujud pun sekolah ni, readers tak payah google)

Setelah 40 minit perjalanan Luz ke sekolahnya. Luz segera memakir motornya di tempat kebiasaan iaitu lorong gelap. Luz memakir motornya disitu kerana kebanyakkan pelajar tidak berani datang. Kononnya, lorong tu ada berlaku banyak kes pembunuhan dan lain-lain lagi. Dengan cara ini, identiti Luz akan terselamat.

Luz melihat jam miliknya di tangan kanannya. Dia masih ada 10 minit lagi sebelum pintu pagar sekolah akan tutup. Luz bukanlah sengaja menipu kak Eva. Tetapi Luz takut identitinya terbongkar. Luz berjalan dengan perlahan sambil menghirup udara segar. Setelah sampai di pintu pagar, Luz membelek penampilannya. Luz segera pergi ke kelasnya dan hampir terserempak dengan kumpulan Adrein. Nasib menyebelahi Luz kerana Adrein and the group tidak perasan akan kehadirannya di sebalik dinding. Luz segera mempercepatkan langkahnya ke kelasnya.

Setibanya Luz di kelas, dia terkejut apabila mejanya diconteng dengan perkataan-perkataan negatif. Tetapi Luz membuat muka selamba je kerana mesti setiap hari ada je rancangan yang dilakukan oleh pelajar sekolah ni supaya Luz keluar dari sekolah tersebut. Luz pun ambil tisu lalu mengelap mejanya.

Selang beberapa minit, kawan Luz iaitu Sofia dan Azlin datang. Mereka terkejut dengan meja Luz. Mereka pun menolong Luz membersihkan meja tersebut. Selesai membersihkan meja, Luz dan rakannya melakukan kerja sendiri.

Luz membaca buku, Sofia pulak main phonenya iaitu Samsung J7 nya. Manakala, Azlin seperti rutin hariannya, tidur.....

SKIP

Sedang Luz menumpukan perhatiannya kearah papan putih pada waktu pelajaran Sains. Luz terasa seperti habuk masuk ke dalam matanya. So nak tak nak Luz segera membuka cermin matanya dan mengosok matanya dengan perlahan.

Albert POV...

Aku sedang masuk kedalam kelas tetapi langkah aku terhenti apabila terpandang muka Luz. (Wei.... Muka dia gila cantik dan natural. Mata dia warna apa? Jap aku tengok warna ungu. Eh...tapi kalau tengok seimbas warna biru kehijauan. Mata aku tak berkelip pandang dia. Readers jangan nak katalah... jantung aku rasa macam nak terkeluar je.) Tiba-tiba Aldric datang dan menjerit di telinga aku.

Aldric: woi......!!!!! Kau dah pekak dah ke Al? Kau tengok apa tu Al?

Albert: ha?? 'muka berkerut' kau ada cakap dengan aku ke Ric? Sorrylah aku tak dengar.

Aldric: kau mengelamun apa wei??

Miss Marissa: Albert!!Aldric!! kamu berdua buat apa tercegat depan pintu kelas. Dan please sewaktu saya mengajar bagi sepenuh tumpuan kamu?

Aldric: tak buat apa pun Miss Marissa. Kami minta maaf ( kecut perut aku wei....dengar suara harimau dia. Tapi ni bukan harimau tapi ni... hantu mengilai)

Miss Marissa: dah jangan berbual dalam kelas saya. Faham??!!

Aldric&Albert: yes, Miss.

Aldric POV

(Apa yang Al fikirkan. Dia dari tadi tak lepas pandang Luz. Aku tengok Luz budak biasa ja. Jangan-jangan......Al minat dia tak. Tapikan tak mungkin lah aku tengok Luz tu dah lah nerd, miskin. Hhhmmm....nanti aku kena korek rahsia dia ni.)

4 IDENTITYWhere stories live. Discover now