BAB 2

10K 592 8
                                    

Kkrinnggg..... (waktu rehat)

Ramai pelajar berpusu-pusu keluar dari kelas. Luz, Sofia dan Azlin merupakan orang yang terakhir keluar dari kelas.

Azlin: girls cepatlah...aku dah lapar ni...

Sofia: sabarlah...kau lapar pergi lah dulu.

Luz: wei...dahlah jangan gaduh... 'Luz memandang kearah kanan' (ehh...tu bukan Naufal. Kenapa dia boleh ada kat sini. Gempak...dia boleh berjalan bersebelahan dengan pengetua. Ada kes ke kat sini?? Tapikan kenapa Asy boleh ada kat sini??)(dalam cerita ni, Luz panggil Naufal sebagai Asy sebab umur Asy tak lah jauh beza dengan Luz)

Waktu Luz leka memerhati Asy dan memikirkan sebab kedatangan Asy. Sofia memandang Luz pelik. Dalam pemikiran Luz sedang berputar dengan pelbagai persoalan. Gila kut... Asy tu dahlah spy macam aku. Untuk pengetahuan readers sekalian Asy  dapat gelaran ice prince of fire. Tenang walaupun dalam bahaya, ini kerana Asy sentiasa dalam keadaan tenang walaupun ajal mendekati. Tapi macam mana dia boleh ada kat sini?? Pada masa yang sama, Sofia cuba memanggil Luz banyak kali. Tetapi Luz langsung tidak sedar sehingga Azlin memukul bahu Luz.

SKIP

Habis ja waktu rehat, Azlin meminta diri untuk ke tandas. Sementara itu, Luz dan Sofia segera ke kelas. Sewaktu berjalan Luz dan Sofia terserempak dengan Pengetua dan Asy. Luz hanya berlakon tidak kenal. Manakala, Asy memandang Luz. Luz yang hanya melirik biasa dan menyebabkan Asy memahami lirikan tersebut. Asy hanya tersenyum dan berbual dengan Luz seperti mereka tidak pernah mengenali

SKIP

Pada waktu sejarah. Mata pelajaran yang penuh dengan fakta-fakta menyebabkan pelajar akan bosan. Tetapi tidak bagi kelas 3 Elvarette. Ini kerana guru yang mengajar tidak masuk ke kelas atas sebab tertentu menyebabkan kelas tersebut bising bagaikan di pasar malam.

Pengetua yang lalu di kelas 3 Elvarette memarahi kelas tersebut. Asy yang berada di sebelahnya tidak dihiraukan. Asy meminta keizinan daripada pengetua untuk menjaga kelas tersebut apabila menyedari kewujudan Luz di dalam kelas. Pengetua yang berat hati hanya melepaskan keluhan dan memberi keizinan kepada Asy.

Selepas mendapat keizinan pengetua, Asy masuk ke dalam kelas dan memperkenalkan dirinya sebagai pelawat dari sebuah syarikat. Pelajar perempuan dalam kelas Luz terus menjerit histeria apabila melihat muka kacukan Asy. Asy tidak menghiraukan pandangan mereka kerana dia mempunyai niat tersembunyi iaitu berjumpa dengan sahabatnya atau merangkap ketua spy untuk bertanya khabar. Asy berjalan menuju ka arah Luz.

Asy POV

Asy: kon'nichiwa, miss Alex. ( Hai, cik Alex)

Luz: kon'nichiwa, Asy. 'muka yang terpinga-pinga'

Asy: watashi wa koko de owari, nin'i no kenkyu o shirimasen ( saya tak tahu pun cik belajar di sini)

Luz: watashi wa koko ni nagai jikan mae ni manabimashite. Dono yo ni anata wa koko ni irundeshite. E no wariate ga aru nodesu ka? (dah lama dah saya belajar di sini. Macam mana awak boleh ada kat sini. Ada tugasan ke?)

Asy: kantoku wa kono chiiki o chosa suru tame ni watashi ni tazunatanode, watashi wa koko ni kuru koto wa arimasen. Kare wa sugata o keshita gakusei ga aru to nobete imasu. Ko no baai wa, kaisatsu no kesu ga fukuma rete iru baai. Mondai wa, sorera ni shocho wa, watashitachi no tasuke o motomemashita.( tak lah saya datang sini sebab pengarah suruh saya untuk siasat kawasan ni. Katanya ada pelajar yang hilang. Kalau diikutkan kes ni kes polis. Tetapi ketua polis minta pertolongan kita sebab masalah ni tak dapat diselesaikan oleh mereka.)

Luz:Ooo no... ato, watashi wa ofisu ni iku to direkuta ni katarimashita. Futatabi Asy anata sansho shite kudasai. (ooo... nanti bagitahu kat pengarah yang saya akan masuk pejabat. Jumpa lagi Asy...)

Asy: yoku, watashi wa kontaku ga ketsuron oshiete agemashou. Watashi ga saisho ni jibun jishin ni tazunemasu. (baik, cik. Saya akan bagitahu pengarah. Saya minta diri dulu.) 'Asy menunduk badannya sedikit sebagai tanda hormatnya kepada Luz'

Setiap perbualan Luz dengan Asy tidak difahami oleh pelajar lain. Asy melakukan sedemikian supaya pelajar lain tidak mengetahui perbualan mereka. Pelajar dalam kelas Luz kelihatan pelik apabila Luz bercakap dalam bahasa lain atau Bahasa Jepun termasuk kawan Luz iaitu Sofia dan Azlin. Manakala, Albert memandang Luz dengan perasaan curiga.

Albert POV

Muka Albert berkerut kerana dalam pemikirannya penuh dengan tanda tanya. (Jap-jap Luz cakap bahasa jepun??. Gila macam mana dia boleh cakap bahasa tu dengan fasih?? Tapikan apa yang mereka bualkan?? Yang tu tak kisah lagi. Tapi kenapa Mr.Asy tunduk hormat kat Luz?? Siapa Luz sampai Mr.Asy hormat dia??)

Persoalan yang bermain di pemikiran Albert menyebabkan Albert merasakan Luz merahsiakan sesuatu.

Sampai bila rahsia yang disimpan oleh Luz akan terbongkar?? Albert akan tahu ke rahsia Luz?? Dapatkah Albert membongkar rahsia Luz?? Wait untuk bab seterusnya....

4 IDENTITYWhere stories live. Discover now