BAB 7

8.8K 469 9
                                    

Luz bangun daripada tidurnya. Beberapa minit kemudian bunyi ketukan daripada Liza. Luz terus membuka pintu. Luz haya melihat kepada Liza dengan pandangan pelik. Manakala, Liza memandang majikannya dengan senyuman manis. Liza hanya meminta Luz bersiap dan memberitahu kepada Luz bahawa sarapan sudah disiap. Luz hanya mengganguk dan terus menutup pintu untuk bersiap masuk ke pejabat.

SKIP

Luz turun dari tangga dan terus duduk di meja makan. Kak Eva yang memandang pelik dengan penampilan Luz. Hal ini kerana baginya susah untuk melihat majikannya yang satu ini memakai pakaian sedemikian. (gambar Luz untuk ke pejabat). Rambut Luz yang berwarna hitan dan terdapat warna merah dihujung rambutnya.(warna rambut Luz memang original ye..readers). Luz memakai contact lens warna kelabu agar orang tidak memandangnya matanya dengan pelik.

 Luz memakai contact lens warna kelabu agar orang tidak memandangnya matanya dengan pelik

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Selalunya, Luz akan memakai pakaian hitam atau putih sekiranya keluar. Di rumah pula, memakai baju tidur. Dengan pemakaian berwarna selain hitam menyebabkan kak Eva merasakan hari ini Luz mempunyai perancangan pada hari itu. Luz hanya tersengih apabila kak Eva memandangnya pelik.

SKIP

Setelah makan Luz segera ke pejabat untuk berjumpa dengan Ray. Luz menaiki kereta yang paling jarang digunakan iaitu kereta Ferrari F60 America. Luz memandu kereta menuju ke VALEREY SDN BHD dan memakir kereta di tempat letak kereta yang disediakan untuk CEO syarikat.

Luz yang sedang makan lolipop berperisa anggur dan menggalas beg hitam. Perwatakannya tidak ubah seperti budak remaja yang sesat di syarikat itu. Luz berjalan dengan selamba menuju ke lif. Penjaga kuanter terus memanggil pegawai keselamatan kerana dia mengasyaki Luz seorang budak remaja yang sesat dan takut Luz membuat masalah dan menyebabkan nama syarikat itu jatuh.

Sewaktu Luz masuk ke lif tangannya telah direntap oleh salah seorang pegawai keselamatan dengan kasar. Luz yang terkejut terus menumbuk muka pegawai keselamatan tersebut. Pekerja-pekerja di situ terkejut dengan tindakan Luz. Kerana tidak menyangka budak remaja yang tidak dikenali berani masuk ke syarikat yang terkemuka dan menumbuk muka pegawai keselamatan. Boleh masuk dalam berita seorang remaja perempuan menumbuk muka seorang pengawal keselamatan sampai muntah darah. Tapi...pengawal keselamatan yang berada dihadapannya tidak pulak muntah darah??

Luz: hoi!! Kau sapa nak sentuh tangan aku. Tak reti nak hormat orang ka?? Macam ni ka perangai pekerja kat syarikat ni bila bos besar korang tak ada.

Pegawai keselamatan: woi!! Sakit lah...Budak kau tak payah nak tunjuk pandai kat sini. Kau tu dah lah budak sesat. Mana mak bapak kau?? Tak reti jaga kau ke?? Bos kami tu pemalas sangat sebab tu selalu tak masuk pejabat. Dia tu sebenarnya pemalas sebab tu kami yang kena yang lakukan kerja yang dia tu hanya dapat duit ja. Dasar mata duitan. Mentang-mentang keturunan diraja. Dah aku malas nak menghadap kau. Sekarang ni kau blah dari sini!!

Luz: wah...macam ni ka pekerja kat sini layan tetamu. Hebatnya kau mengata bos kau. Aku ni bukan budak sesat. Aku ni tangah masuk pejabat aku. Pasai mak bapak aku tak payah nak tahu sangat. Sekarang ni lebih baik kau blah sebelum kau yang dapat bala yang lebih teruk.

Pegawai keselamatan: dia pulak mengarah kita.... Aku malas nak layan budak yang tak ada pelajaran. Kau tu blah lah kau ni hanya memburukkan nama syarikat ni...

Pekerja di situ hanya menonton drama Luz. Penjaga kuanter yang memandang terus menelefon Encik Rayyan untuk memaklumkan perkara tersebut. Rayyan yang sedang menunggu Luz di biliknya dengan sabar kerana dia mendapat maklumat bahawa Luz sepatutnya sudah sampai apabila mendapat mesej daripada Luz. Tiba-tiba dia mendapat panggilan dari pekerja tingkat bawah ada pergaduhan. Rayyan terus keluar dari pejabatnya untuk menyelesaikan masalah itu. (dalam cerita ni author letak nama Rayyan dengan panggilan Ray)

Sewaktu Ray turun dia terkejut melihat majikan yang sangat dihormatinya iaitu cik Andra sedang bergaduh dengan pegawai keselamatan. Ray terkejut mendengar ayat yang keluar dari pegawai keselamatan itu. Perlahan-lahan dia menghembus nafas kerana dia takut dengan sifat cik Andra yang sukar ditafsir. Ray terus berjalan dengan laju ke arah Luz.

Ray: dah...jangan gaduh...cik Andra...maaf dengan sikap pekerja ini. Saya harap...cik Andra memaafkan...kesalahannya. 'bercakap dengan tergagap-gagap' Ray yang perasan muka Luz yang merah hanya menunduk muka.

Pegawai keselamatan: encik Ray tak payah nak hormat sangat dengan budak ni... dia ni dah tak da mak bapak sebab tu perangai liar. Dah lah tak berpelajaran.

Luz: for your information, aku ni ada pelajaran yang tinggi sebab tu aku boleh jadi CEO syarikat ini. Aku memang tak ada mak ayah but jangan salahkan my mom and dad. Encik Ray memang kena hormat aku. Sebabnya aku ni the boss in this building. Nama aku Luz Arianna Alexandra Valerey. CEO syarikat ini dan pewaris raja dan pemaisuri negara ini... disebabkan kau telah menghina aku dan mak bapak aku. Sebagai CEO syarikat ini aku pecat kau dari bekerja di syarikat ini, Muhammad Haikal. Jangan tertanya kenapa aku boleh tau nama kau sebab setiap pekerja di bawah syarikat ni aku siasat latar belakang dan masalah yang berlaku di syarikat ni aku perhati. Ada faham??

semua di situ kecuali Rayyan terpempam.

Pegawai keselamatan: maaf, cik Andra. Saya minta maaf dan saya harap cik tarik balik kata-kata cik. Saya harap sangat.

Luz: maaf, kalau kau nak hina aku. Aku tak kisah but kau libatkan my mom and dad. So aku tak dapat maafkan kau.

Pekerja-pekerja di situ sangat terkejut apabila mengetahui siapa dan sebab kehadiran gadis remaja itu. Hal ini kerana Luz tidak selalu datang ke pejabat dan kebanyakkan kerjanya dilakukan di rumah. Ray yang sangat takut dan terkejut dengan cara percakapan cik Andra. Hal ini kerana cik Andra selalu bercakap dengannya seperti kawan meskipun Ray lebih tua. Luz yang ingin beredar dari situ hanya berjalan dengan selamba seperti tiada benda yang berlaku.

Pegawai keselamatan yang dipecat hanya diam dan terkejut untuk menerima kenyataan bahawa orang yang dihinannya mendengar setiap patah perkataannya. Pada masa yang sama, dia bersyukur cik Andra hanya memecatkannya dan tidak menyamannya. Haikal berasa sangat bersalah dengan setiap ucapannya terhadap cik Andra kerana dia tahu mak ayah cik Andra sudah meninggal disebabkan kemalangan.

Pekerja yang masih menyaksikan drama terus beredar apabila dimarahi dengan Ray. Ray terus naik lif untuk berbincang sesuatu. Pada masa yang sama, dia risau dengan cik Andra sebab Ray sudah lama bekerja di situ dan pernah berbual mengenai cik Andra dengan grandpa cik Andra. Ray tahu cik Andra masih menyalahi dirinya kerana merasakan dirinya hanya beban terhadap mak ayahnya. Ray masih ingat perbualannya dengan Raja Felix Valerey.

Apa yang Ray bualkan dengan Raja Felix?? Kenapa Luz sentiasa menyalahkan dirinya dengan kematian ibu dan ayahnya?? Bab seterusnyaakan terbongkar kisah Luz yang tidak mahu kita ketahui...    

4 IDENTITYWhere stories live. Discover now