BAB 11

3.7K 159 5
                                    

Usai menikmati makan malam, mia berjalan-jalan disekitar vila itu. Dia berjalan menuju ke balkoni atas. Menghirup udara segar. Menikmati pemandangan yang terbentang di malam hari. Bintang bintang yang bercahaya sungguh menenangkan jiwa. Sesekali dia mengeluh. Keadaan di sini masih sama seperti dua tahun lalu. Waktu itu semuanya terasa indah sebelum perkara sebenar terbongkar.

FLASHBACK ON

"Ummi.." sayu sahaja suara mia memanggil.

Puan zaira yang sedang bercakap cakap dengan dua orang sosok manusia itu pun tersentak. Dia segera mendapatkan mia.

Air mata mia deras mengalir, dia menggeleng geleng menahan puan zaira yang semakin dekat untuk menyentuhnya.

"Mia..--"

"No! Don't touch me. You is a killer! I hate you!" marah mia. Air mata semakin deras mengalir.

"No mia. Ini bukan apa yang macam mia fikir dan dengar. Ummi boleh jelaskan sayang" lembut puan zaira berkata. Seakan akan memujuk gadis itu

"Jelaskan kan apa lagi hah perempuan! Semuanya dah jelas! Aku dah dengar semuanya. Engkau..... Kau dah hancurkan hidup keluarga aku, hidup kami sekeluarga terutama kau dah hancurkan hidup ibu! Adik kandung kau sendiri! How dare u! Hah! Tak cukup dengan semua tu, kau  bunuh abang kandung aku pulak! Kau memang jahat. Evil! I hate u!!! " jerit mia dengan lantangnya. Mukanya merah menahan marah.

Puan zaira yang mendengarnya terkedu. Air matanya sudah lama mengalir. Dia menatap mia dan cuba meraih tangan gadis itu tetapi cepat cepat mia menarik dan merentap kuat tangan wanita itu. Sungguh dia cukup marah dengan semua itu. Perasaan yang bercampur  antara perasaaan marah dan sayang terhadap wanita itu.

"Am i right?! Please don't ever have a look up your evil face in front of me. I hate u so bad. Hate u!" kata mia tajam. Langkah nya diambil untuk keluar dari bilik itu

"No mia! Please listen to me first. Semua tuu salah. Please. I want to explain to you what the true is. Please mia. Mia....."

Mia yang mendengar tidak menghiraukan rayuannya itu tetapi sebaliknya tetap meneruskan setiap langkahnya. Dia mendengar jelas isakan kecil dari wanita itu.

Maafkan mia ummi. Mia tak sanggup tengok ummi menangis. Tapi mia lagi tak sanggup untuk tatap wajah ummi itu, ingat balik semua tu. Hati ni pedih ummi. Sakit sangat. Mia takut mia tak dapat kawal emosi mia. Ummi mia takut mia akan terus benci ummi. Ummi kenapa ummi mesti buat semua ni. Mia sayang ummi. Mia percayakan ummi dan ini yang mia dapat. Mia tak sanggup untuk hadap semua ni. Maafkan mia, ummi.

FLASHBACK OFF

Mia terisak isak menginbau kenangan masa lalu. Kenyataan yang cuba disembunyikan dan dikubur dalam dalam kini kembali segar diingatan. Hatinya terasa pedih yang amat. Ingatan yang selama ini dilupakan kini diingat kembali. Sungguh dia selama ini berusaha untuk tetap tabah dan tegar menghadapi semua itu. Cuba untuk melupakan semuanya.

"Maafkan mia ummi" ucap mia perlahan sambil menatap ke arah langit. Memandang bulan dan bintang yang sedang bercahaya. Air mata di tubir mata mengalir perlahan.

*********

Tok~ Tok~ Tok~

"Yaallah apa bising bising ni! Kacau sungguh lah!" marah mia apabila mendengar pintu biliknya diketuk bertalu talu. Dia yang sedang nyenyak tidur di awal pagi masih setia diatas tempat tidur. Dia mengambil bantal disebelah dan menutup rapat mukanya dan kembali menutup mata. Tapi apakan daya, pintu yang tadinya hanya diketuk kini mengeluarkan suara

"Ara! Bangunlah. Wake up sis. Hurry up!" jerit erin disebalik pintu.

Mia yang baru sahaja menyadari hakikat yang kini dia berada di mana hanya mengeluh. Dia menjawab panggilan erin

"Okay okay. Give me 5 minutes" kata mia. Bantal yang digunakan dibaling entah ke mana. Langkah diambil menuju ke bilik mandi. Dia membersihkan diri kemudian berlalu turun kebawah.

"Eh mia? Nak pergi mana tu?"soal puan zaira.

Mia yang mendengarnya hanya menjeling dan hanya membiarkan pertanyaan itu.

Puan saf yang tidak menyukai sikap mia itu hanya mengeluh

"Mia. Ummi tanya tu kan. Nak pergi mana tu? Pakai cantik cantik tu. Awal lagi ni" soal puan saf pula apabila melihat mia yang segak memakai jaket nipis dipadankan dengan seluar dan dililitnya selendang ringkas dikepala.

Mia mengeluh seketika dan dia menoleh menatap mereka semua. Dia memandang dengan wajah hambar. Tanpa perasaan.

"Nak keluar. Jogging dekat taman jap. Bosan duduk dalam ni. Panas semacam ja" kata mia seakan memerli. Wajah puan zaira dilihat. Puan zaira tahu jawapan itu ditujukan untuknya tetapi dia hanya memaparkan wajah bersahaja.

"Jogging? Erin nak ikut!" kini erin pula yang bersuara. Kakinya sudah melangkah mendekati mia

"Erin nak ikut? Jom. Ada juga orang yang teman. Jom erin!" mia hanya tersenyum

"Haa pergi la. Tapi jangan balik lewat sangat" pesan encik syarif tanda mengizinkan.

Yang lain hanya mengangguk

"Abang. Taknak ikut ka?" soal mia kepada hanif.

"Jom lahh abang hanif" ajak erin

Mendengar sahaja ajakan erin. Hanif segan pula untuk menolaknyaq. Akhirnya dia mengangguk.

Selepas 10 minit menunggu semuanya siap. Mia,Erin dan hanif berjalan menuju ke taman berdekatan. Suasana sungguh nyaman. Kebanyakan ramai yang sudah datang untuk melakukan aktiviti riadah.

"Jom. Kita mula dari sini" ajak mia. Yang lain hanya mengangguk.

"Ahhh Ara! Abang hanif! Tunggu erin!" jerit erin termengah mengah apabila dia ditinggalkan di belakang.

Hanif dan mia hanya ketawa mengekeh. Mereka bukan hendak menunggu malah berlari lebih laju

Erin dibelakang mengeluh geram. Dia semakin berusaha untuk mengejar mereka.

"Hahahaha erin. Hurry! Cepatlah sayang oii. Hahahah. Lambatnya siput ni" ejek mia diselangi ketawa nya begitu juga dengan hanif

"Sabar lahhh. Tunggu lahhh dulu!" marah erin

"Sapa lambat sampai. Kang kena denda tau. Aiyooo" ugut hanif pula. Dia dan mia bergelak sakan. Tapak tangan disatukan menjadi Hi5!!

Nafas erin sudah tidak teratur. Dia memegang dadanya yang terasa sakit.  Erin memberhentikan langkahnya. Kepalanya terasa pusing.

Mia menoleh kebelakang untuk melihat erin. Dia tersentak melihat erin yang berkeadaan sebegitu. Dipanggil hanif untuk mengikuti langkahnya

Erin yang merasa semuanya kabur meggeleng geleng kepala menyadarkan. Dia kembali memegang dadanya yang terasa sakit.
Buk~

"ERIN!!" 

Hye! Ermm tak tahu nk ckp apa dah. Just nk ckp vote jgn lupa.

Only LOVE Kau [C]Where stories live. Discover now