Bab 31

27.5K 850 29
                                    

Rumah Iman dan Hana begitu sepi. Iman keluar dari bilik kerana hendak pergi ke U...
Dia mengetuk bilik Hana dengan lembut.

Tok.. Tok.. Tok..

"Hana...Sayang please bukak pintu. Kalau awak tak mahu maafkan saya tak apa,tapi bagilah saya peluang untuk menghantar awak pergi U..."Masih tidak berjawap. Iman mengeluh..Dia menuruni anak tangga. Terdapat nasi goreng kampung di atas meja dan sekeping kertas.Iman mengambil dan membaca.

Saya dah sediakan sarapan pagi. Awak makanlah. Saya terpalsa pergi ke U awal. Dah habis makan letak ja pinggan dekat singki. nanti saya balik saya akan basuh.

Iman mengeluh lagi.

"Terpaksa pergi awal? Awak sebenarnya tak mau pergi dengan saya kan?Hmmmm.."Iman menggumam sendirian. Dimakannnya nasi goreng kampung itu separuh dan yang selebihnya diletakkan di peti sejuk. Kemudian,dia bersiap sedia untuk ke U.

---------------------------------------------------

Imam melihat Hana dari tempatnya di dalam kelas. Hana tengah membaca buku dengan cermin matanya.

Habis kelas......

Iman cepat2 mengemas barangnya dan mengejar Hana yang sudah pun keluar dari kelas.

"Oittt,kenapa ngan mereka berdua?"kata Farid kepada kawan-kawan Hana di dalam kelas.

"Manalah aku tau."kata Eykin sambil mengemas barangnya.

"Tadi pun Hana kata nak balik dulu sebab tu lah dia balik awal dari kitaorang."kata Kanchana.

"Yang awak tak ni tak balik ngan Iman kenapa?"kata Arina kepada Farid.

"Oh,tadi dia keluar tergesa gesa,sebab tu saya nak tanya kat awak dan yang lain."Farid tersengih.

"Awak-saya? Mmmmmm...Hihihi.."Kanchana dan Eykin tergelak...

"Ishhh korang ni. Dah,jom balik. Bye Farid.. Assalamualaikum."kata Arina senyum. Farid membalas salam dan tersenyum.

--------------------------------------------------

"Awak tunggu.. Awak.... Awakkk tunggu!"Iman menarik lengan Hana.

"Apa lagi? Saya nak baliklah."Hana tidak memandang muka Iman.

"Please ,tolong dengar penjelasan saya. Hana,please... Look at me..."kata Iman.Hana melihat muka Iman . Mata mereka bertentangan.

"Penjelasan apa? Saya paham yang awak keluar ngan Natasya untuk kali terakhir. Tapi saya kecewa,kenapa awak tak bagitau saya? Siap berpelukan bagai..." Hana melihat mata Iman seperti meminta jawapan dari Iman..

"Ok look. Saya bukan tak nak bagitau kat awak but saya takut. Saya takut yang awak akan salah paham. Malah saya takut nanti walaupun awak beri saya izin keluar ngan Natasya pun, tapi sebenarnya awak tak mahu bagi saya keluar ngan dia. Awak pendam sorang2.Sekurang kurangnya saya keluar ngan dia sebab tak mahu dia kacau hubungan kita. Saya berani bersumpah bahawa kejadian peluk tu bukan seperti yang awak pikir."Mata Iman sayu.Hana mengalihkan pandangannya ke arah lain. Hana hampir menitiskan matanya.

"Tapi hati saya sakit.. Terlalu sakitttt...."desis hati Hana.

"Maaf . Bagi saya masa untuk pikir ."Hana meleraikan tangan Iman yang memengang lengannya.Iman hanya mampu melihat Hana pergi ..

Hana masuk ke dalam keretanya. Kepalanya dibaringkan dia atas stereng.

"Ya Allah,ampunkanlah dosaku kerana tidak menjadi isteri yang baik ya Allah.. "Hana menangis...

Pada masa yang sama...

"Ceyhhh,kau tunggu Iman . I will get u . Korang ingat korang hidup dekat dunia novel. Dramatik2 sangat. Baiklah kalau korang nak sangat ikut cite novel ,aku akan jadi watak dalam novel tu sekali. I will not surrender."Natasya mendengus dan tersenyum sinis. Dia ternampak Iman dan Hana sewaktu hendak pulang. Secara tidak sengaja dia terdengar perbualan mereka. Apabila mendengarnya, dia berasa sangat geram ,rancangannya tidak berjaya. Ya ,dia tahu Hana ada di mall itu sebab itulah dia sengaja mengajak Iman pada waktu itu.

-------------------------------------

Keesokkan paginya.

"Hmmmm,dari semalam asyik terperap dalam bilik je. Bilalah awak nak keluar,Hana?"kata Iman apabila melalui di hadapan bilik Hana. Iman hendak pergi berjoging di taman . Hasratnya hendak mengajak Hana tapi dia teringatkan kata2 Hana semalam.

"Maaf . Bagi saya masa untuk pikir ."Itulah kata2 Hana semalam.Jadi Iman pergi ke taman seorang diri. Dia tahu Hana pasti penat sebab tu Hana tidak bangkit awal.

Selepas 10 minit Iman meninggalkan rumah..

"Huarrrhhhh.. Sakitnya badan aku."Hana mengeliatkan(?) badannya..

"Dah pukul berapa ni? Ya Allah,dah pukul 10. Lambatnya aku bangkit. Hmmm..."Hana bangun dari tempat tidurnya dan membuka langsir. Cahaya matahari menyapa matanya. Hana tiba2 perasan kereta Iman tiada.

"Mana pula Iman pergi pagi2 ni?"Hana berasa hairan dan pergi melihat fonnya. Terdapat 1 mesej .Dia membukanya.

From:Iman Z lovely.

Assalamualaikum. Gud morning(๑^ں^๑).. Maaf kalau saya keluar tanpa beritahu awak. Saya hanya pergi ke taman utk berjoging. Saya ingatkan nak kejut awak tapi nampak awak mcm nyenyak tdur.. Tak payah sediakan sarapan. Bila saya balik nanti kita mkn sama2.

Hana terenyum. Dia kagum ngan suaminya tetap tabah walaupun selepas apa yang dia buat. Dia dah pikir masak2 yang dia akan maafkan Iman. Sudah2lah dia marah terhadap Iman. Sekarang Hana sedar tanggungjawab dia sebagai isteri harus dia tunaikan. Jaga makan dan minum suami. Dia sangat2 rasa bersalah terhadap Iman. Macam mana lah kalau Iman ternampak dia menulis Iman Z lovely sebagai nama contactnya..
Arhhhhh,mesti maluuuu...≧▽≦

"Ahhhh,penatnya."Iman mengelap dahinya berpeluh. Sambil2 tu dia melihat jam. Dah pukuk 10.15a.m.Kemudian dia melihat telefonnya.

"Hana tak balas mesej. Hmmm...Better aku pergi beli sarapan sekarang. Hana mesti dah bangun."Iman bangun dari tempat duduknya dan pergi membeli sarapan.

Bunyi enjin kereta kedengaran di halaman rumah Hana.Hana yang baru selesai mengemas rumah,tersenyum mendengar bunyi enjin kereta tu.

"Iman dah balik. Hmmm.. Ya Allah bagi aku kekuatann..."desis hati Hana.

Iman masuk je ke dalam rumah.

"Assalamualaikum."Hana senyum kemudian menyalami Iman dan mengambil makanan di tangan Iman.Iman terkaku.

"Hana baru senyum kat aku ka? Iman keliru dan mengikuti Hana dari belakang.Dia tersenyum melihat Hana menyediakan makanan. Sekali sekala Hana melihatnya dan membalas senyumannya.

Selepas sarapan.......
______________________________

Sorry publish lambat.. Thanks for vote and comment.(❁'▽'❁). Ia sememangnya memberi saya semangat yg kuatttt...≧▽≦. Dan tahniah for siapa ambik ambik keputusan Spm...Author mengucapkan tahniah banyakkk2.. Btw teruskan comment and vote. Dan di sini ada satu announcment(?). Di mana mungkin minggu depan ,seminggu tu author takkan publish cite ni because author ada exam. Mungkin dlm 2 minggu kot. Kot shj. Jgn sedihhhh readerss...Sejak masuk aliran sains,byk yg kena masuk dlm kepala.(;∀;). Allah ja yg tahu apa yg author rasa.. Lagi sekali tahniah for Spm and thanks for vote and commet.

Assalamualaikum.
∩˙▿˙∩

MusuhKu,IsteriKu.Wo Geschichten leben. Entdecke jetzt