Semangat Baru.

1K 119 1
                                    

Ji Yu mengetuk pintu rumah Jin. Mesej dari Jackson semalam telah menghembuskan semangat baru dalam diri dia. Chaiyokkkk!

Jin membuka Pintu.

"Annyong!" Ji Yu menegur dengan gembira. Senyuman dihadiahkan semanis manisnya.

"Annyong. Wah ceria betul pagi pagi nih"

Ji Yu masih tersenyum lalu masuk ke rumah Jin.

"Hahaha. Jom start belajar sekarang?"

"Okay.. but before that, nah" Jin menyerahkan sebuah buku nota berwarna pink. Ji Yu menyambut dengan tanda tanya.

"Apa ni?"

"Maybe semalam cara saya ajar awak salah. So ini some tips dari saya khas untuk awak" Jin tersenyum lalu mengajak Ji Yu duduk di meja makan sebentar. Ji Yu membuka buku nota tersebut. Wahhhh! Kemasnya tulisan. Siap ada kartun topi chef dan hiasan lagi. Memang tak jemu bila baca.

Tips Untuk Kyung Ji Yu.

Jangan pernah rasa takut.

Jangan pernah rasa takut dalam setiap percubaan baru. Yakin! Itu yang penting. Jangan pernah rasa gagal. Dan jangan jangan sesekali anggap diri Ji Yu tak pandai memasak.

Gunakan peralatan yang elok

Sentiasa gunakan peralatan yang elok. Jangan pernah kedekut dalam hal begini. Ingat.. Setiap perkara pasti ada berbaloi nya :D

kenal pasti bahan dengan hati yang ikhlas.

Ingat! Ikhlas dalam setiap perkara adalah penting. Jadi ikhlaskanlah hati dulu sebelum mengenal bahan bahan ye. Hikhik ^^

Jangan mudah putus asa!

Ini paling pentinggg! Jangan mudah putus asa. Berusahalah. Pasti ada ganjarannya. Jadikan seseorang sebagai pembakar semangat Ji Yu dalam usaha Ji Yu untuk memasak. (Like boyfriend maybe :p haha)

Itu sahaja. Semoga berjaya!

Ji Yu tersenyum setelah membaca beberapa tips tersebut. Terharuuu. Rasa diri diambil berat. Jin Memang Sweet dalam mengajar Ji Yu memasak.

"Okay! Thank you" Ji Yu memeluk Buku tersebut. Tanda penghargaan buat Jin. Jin tersenyum. Dia akan jaga dan mencatat setiap perkara yang dipelajari dari Jin. Janji Ji Yu dalam hati.

"Okay. Jom! Ke dapur.." Bingkas Jin bangun. Ji Yu hanya mengikut dari belakang.

✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘

SETELAH 1 BULAN BELAJAR MEMASAK.

Ji Yu berjalan menuju ke rumah Jin. Dah satu bulan dia belajar dengan Jin. Banyak perkara yang dia pelajari. Antaranya memasak ni memerlukan kesabaran yang tinggi setinggi gunung. Serious! Fuh, lagi lagi kalau tunggu membakar sesuatu dengan api yang perlahan. Memang lama. Hanya profesional je yang mampu menghadapinya.

Setelah sampai di rumah Jin langkah Ji Yu terhenti. Kelihatan Jin sedang kelam kabut memasukkan beg baju sederhana besar didalam bonet kereta. Kenapa dengan dia? Nak lari rumah ke? Ji Yu tertanya tanya.

"Jin.." tegur Ji Yu. Jin menoleh.

"Ehh! Ji Yu, erm sorry saya lupa nak bagitau awak. Harinih class kite cancel. Saya nak balik kampung. Urgent! Maybe dalam 2-3 hari awak cuti.."

Entah kenapa hati Ji Yu terasa hendak ikut Jin. Kampung? Wah.. aku tak pernah pergi kampung. Atuk dan nenek Ji Yu semua tinggal dibandar. Jadi untuk ke kampung memang mustahil. Ji Yu terbayang² keindahan di kampung yang selalu dia lihat di internet dan tv.

"Erm, saya nak ikut boleh?"

"Haa? Buat apa?" Mata Jin terbeliak.

"Saja. Please! Saya tak pernah pergi kampung.. jebal..." Ji Yu mengelip² matanya. Senyuman harapan diberi. Berharap Jin membawa dia sekali balik ke kampung.

Jin mengalah. Lagipun dia memang nak cepat. Takda masa nak fikir lagi.

"Boleh, tapi saya nak cepat. Awak ada masa ke nak packing barang² awak nanti?"

"Boleh takda hal! Awak siapkan barang awak lepastu singgah rumah saya, nanti saya call maid saya packing kan barang saya" pantas Ji Yu menelefon pembantu rumahnya.

Jin hanya menggeleng. Dah biasa dah perangai sedia maklum pemalas Ji Yu nih.

✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘✘

Wahhh! Kampung Suju yang terkenal dengan kedamaiannya memang buat Ji Yu teruja apabila sampai disini. Wait, Kampung Jin dekat dengan laut? Omooo! Bestnyaaaaa! Berlari lari Ji Yu ke arah laut. Angin meniup lembut memang Ji Yu rasa sangatlahhhhh bahagia sekarang.

"Awak.. masuklah dalam rumah dulu. Nanti² tengok kan bole"

"Hehe. Okay! Jom! Jom!" Ji Yu menarik lengan Jin. Mereka menuju ke rumah nenek Jin. Jin membuka pintu.

"Eun Bin, Eun Ri. Oppa dah balik nih.." panggil Jin dengan kuat tapi sedikit lembut.

"Oppaaaaaaaa! Rindunya kat oppa!" Berlari lari dua gadis datang ke arah Jin. Pantas mereka memeluk Jin. Muka mereka sama. Cuma beza sorang rambut panjang dan sorang pendek paras bahu. Mungkin kembar? Teka Ji Yu.

Salah seorang dari mereka melihat Ji Yu.

"Wahhhhh! Oppa bawak balik girlfriend dialah!" Pantas gadis tersebut memegang tangan Ji Yu.

"Name unnie sapa? Dah lama jadi Girlfriend oppa Jin?" Hahaha. Ji Yu ketawa kecil. Peramah betul adik adik Jin nih. Jap, apa dia cakap girlfriend? Ho ho no! no! Melihat wajah Ji Yu dah berkerut pantas Jin meyelamatkan Ji Yu dari soalan umpama dari wartawan itu.

"Ehh! Bukanlah dia anak murid oppa. Jangan salah anggap! Dia dah ada boyfriend pun"

Adik² Jin memandang Jin. Bukan mereka je, malah Ji Yu pun pandang Jin. Apaaa? Dah adaa? Jin, what do you mean?

Bersambung...

______________________________________

Hi readers!

Nothing to say actually xD but i only want to say thank you very very much because read until this part ( lol only that kyung?) Haha. Tata. Hope you enjoy it :D

Kyungru ♡

Q & A | ksjWhere stories live. Discover now