Bab 2

37.2K 243 3
                                    

SAFIYYA menolak troli barangannya. Sebaik dia selesai mengemas beberapa bilik yang sudah dicheck-out, dia diminta untuk datang ke bilik 302 untuk mengubah suai bilik VIP. Safiyya mengeluh sendirian. Rupa-rupanya tugas seorang housekeeper sangat meletihkan. Namun begitu, dia suka dengan kerja ini. Asalkan tiada sesiapa yang berniat buruk terhadapnya dan cuba memperlekehnya.

Sampai sahaja di bilik 302, dia menekan loceng. Terus pintu bilik dibuka oleh seorang lelaki muda. Safiyya melemparkan senyuman yang cukup manis.

"Housekeeping encik! Encik minta ubah suai bilik ni, kan? Ada apa-apa yang tak kena ke?" Terus Safiyya menyoal.

Pertanyaan Safiyya tidak dijawab Tengku Wildan. Dari atas hingga bawah dia memandang Safiyya. Manis orangnya, desis hatinya.

"Encik! Encik!" Safiyya memetik jarinya di hadapan Tengku Wildan.

Tersentak Tengku Wildan dengan perbuatan Safiyya. Dia memandang Safiyya yang sedang tersenyum. Manis sekali senyuman gadis ini dengan kedua-dua lekuk lesung pipitnya.

"Err... ha... Saya nak minta tolong salin langsir tingkap dengan cadar. Langsir ni macam gelap aje saya tengok. Ermm, macam tak sesuai pula, kan?" beritahu Tengku Wildan gabra. Cabarannya dengan Rusdi harus dia laksanakan. Kalau tidak malulah dia nanti.

Safiyya menjenguk ke dalam. Dia memandang ke arah langsir yang berwarna hijau lembut. Isy, gelap apa pula warna hijau lembut ni? Sewel ke apa lelaki ni? Warna ni kan nyaman menenangkan jiwa? bisik hati kecil Safiyya.

"Itu saja ke encik?" soal Safiyya lagi.

Tengku Wildan memandang ke dalam bilik.

"Jambangan bunga kat atas meja tu ganti lainlah. Dah berdebu sangat. Rimaslah saya!" tukas Tengku Wildan.

"Baik, encik. Ermm, encik boleh keluar dulu tak? Pergilah jalan ke mana-mana encik nak pergi. Pemandangan hotel ni pun cantik. Pergilah ambil angin kat swimming pool atau garden. Kalau nak pergi jauh lagi pun tak apa!" bicara Safiyya laju.

Berkerut dahi Tengku Wildan memandangnya. "Kenapa pula saya kena keluar? Ni kan bilik saya?"

"Tidak elok apabila lelaki dan perempuan berdua-duaan di dalam bilik walaupun tak buat apa-apa. Nanti jadi fitnah orang. Silap-silap kalau kena cekup macam mana? Encik tak takut ke?" soal Safiyya lancang. Dia sekadar mengingatkan tetamu Hotel Mahkota Royal di hadapannya ini.

"Ha... ha... yalah. Betul tu. Betul. Tapi kalau bilik terbuka tak apa, kan? Tak ada yang cakap bukan-bukan kalau tinggal berdua dalam bilik ni pun," balas Tengku Wildan pula.

Tajam Safiyya merenung wajah Tengku Wildan. Dia harus bersiap sedia sebelum lelaki ini ada berniat jahat terhadapnya.

"Jangan salah faham. Sebenarnya saya terpaksa siapkan kerja saya hari ni juga. Saya nak bentangkan dalam meeting nanti. Nak angkut semua kerja saya kat tempat lain memang dah tak sempat. Kita buka aje pintu bilik ni luas-luas. Semuanya akan selamat," kata Tengku Wildan bersungguh-sungguh. Dia tahu Safiyya mula terasa tidak selesa dengannya.

Sejenak Safiyya terdiam. Dia memandang wajah Tengku Wildan dan menjengah ke dalam bilik.

"Encik buat kerja encik, saya buat kerja saya," beritahu Safiyya. Keningnya diangkat ke arah Tengku Wildan.

Tengku Wildan memandang wajah suci Safiyya. Walaupun penampilan gadis di hadapannya ini kolot baginya, namun Safiyya manis sekali orangnya. Sempat lagi Tengku Wildan meneliti gadis yang berhadapannya kini.

"Encik?"

Tengku Wildan tersentak.

"Okey, awak buat kerja awak, saya buat kerja saya," ujar Tengku Wildan bersetuju.

Isteri Untuk DiiktirafWhere stories live. Discover now